Prozkoumejte okolí. Objevte zapomenutá místa. Zjistěte veškeré informace a podělte se o ně s ostatními.
Vytisknuté části mapy v zájmové oblasti, připravené pomůcky ke hře Search tips fight, kancelářské potřeby (nůžky, lepidlo, izolepa, propisky, barevné značkovače, připínáčky s barevnou hlavičkou aj.), kostýmy (lupy, brýle, saka, klobouky a jiné pokrývky hlav), malé občerstvení, dostatečně velká korková nástěnka, internet, notebook nebo pc pro každou skupinu > optimální velikost skupiny je 5 účastníků, další pomůcky pro záznam podrobností o drobných památkách (fotoaparát, metr aj.)
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
týmová (10 minut) |
instruktáž |
Staň se Researcherem Účastníky na začátku rozdělíme do skupin. Optimální velikost skupiny = 5 účastníků. Účastníkům oznámíme, že nyní se na dobu programu stávají objeviteli drobných památek v okolí – nechť se připraví. Odkážeme je k místu, kde máme připraveny kostýmy. Tam si mohou vybrat propriety objevitelů a více se tak vžít do role. Předáme týmům mapové podklady námi stanoveného zájmového území – vytvořené dle návodu na tisk map – viz příloha č. 3. Účastníci následně slepí jednotlivé listy.
|
2 |
týmová (10 minut) |
diskuzní |
Vedoucí řídí krátkou diskuzi: > Jaké jsou v dané lokalitě vaše oblíbená místa? (Každý účastník vyznačí oblíbené místo na mapě.) > Víte v dané lokalitě o nějaké zajímavosti, o které třeba ostatní neví? > Jsou na vámi prohlížené mapě nějaké skutečnosti, které neodpovídají stavu v reálu? Setkali jste se někdy se stavem, kdy to bylo ve skutečnosti jinak než na mapě? Proč tomu tak je/bylo? > Jak byste hledali drobné památky? |
3 |
týmová (30 minut) |
výuka podporovaná PC |
Týmům poskytneme pc/notebook s přístupem na internet a předáme pracovní list k vyhledávání zajímavostí v okolí – viz příloha č. 1. Týmy pracují samostatně.
Vytipovaná potenciálně zajímavá místa představí v následné prezentaci ostatním týmům. Vedoucí hry kontroluje dublování nalezených míst a případně usměrní skupiny, aby vybraly jiné místo. |
4 |
týmová (40–60 minut) |
inscenační |
Účastníci se vydají samostatně (skupinově) na daná místa a zaznamenají o nich co nejvíce informací z terénu (tj. zakreslit, vyfotit, změřit aj.). |
5 |
týmová (10 minut) |
didaktické hry |
Search tips fight (venkovní aktivita)
Na každé kolo připraví 5 papírků, z nichž vždy pouze jeden obsahuje „search tip“ – tj. jeden proužek s textem z přílohy č. 2 – a 4 proužky prázdné. Jeden tým se vždy snaží probojovat do ringu a ukořistit tabulku se „search tipem“. Ostatní (bránící) týmy se pohybují výhradně v ringu a snaží se území ochránit jakýmkoliv způsobem. Kolo končí ve chvíli, kdy někdo z útočícího týmu vynese tabulku se „search tipem“ mimo území ringu. Mimo území se musí dostat útočník celým tělem a ukořistěnou cedulku musí držet. Neplatí, pokud útočící tým tabulku vyhodí z ringu. Ve hře je dovoleno naprosto vše (v rámci temperamentnosti skupiny je možno doplnit nějaké omezení), je však nutné dbát na bezpečnost. Hrací kolo několikrát opakujeme, aby týmy měly dostatečné množství pokusů pro získání tipů. |
6 |
týmová (15 minut) |
výuka podporovaná PC |
Získané znalosti z předchozí aktivity účastníci zúročí ve vyhledávání základních informací o svém objektu a přípravě výstupu ze zkoumání. |
7 |
týmová (15 minut) |
inscenační |
Reseacher konference |
8 |
týmová (5 minut) |
výuka dramatem |
Už nejsem Reseacher |
9 |
týmová (10 minut) |
diskuzní |
Co jsme zjistili o svém okolí? Ptáme se převážně na tyto otázky: > Jaké obecné zkušenosti jsme při našem zkoumání zjistili? > Dokážeme vytvořit rady pro ostatní badatele? Zjistili jsme při svém bádání i nějaké další triky/tipy? Jaké? |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
týmová (10 minut) |
instruktáž |
Slepování mapových podkladů lze i vypustit, pokud zajistíme velkoformátový tisk mapy. Mapu umístíme na korkovou nástěnku. Optimální velikost jedné skupiny = 5 účastníků. V rámci přípravy je potřeba věnovat tomuto dostatečnou péči a připravit technické zázemí. |
2 |
týmová (10 minut) |
diskuzní |
|
3 |
týmová (30 minut) |
výuka podporovaná PC |
Tuto část programu lze libovolně upravit dle aspektů velikosti a dynamiky skupiny, délky trasy (dostupnosti drobných památek). Do terénu lze poslat skupiny samostatně, případně lze určená místa navštívit společně. Dle časového plánu může vedoucí určit pro každý tým jednu povinnou návštěvu místa a např. další 2 dobrovolné. |
4 |
týmová (45–60 minut) |
inscenační |
Vedoucí může navrhnout další podmínky zaznamenání podrobností drobných památek. Zvyšují se tak nároky na pomůcky pro aktivitu. Případně může nechat jednotlivé týmy improvizovat (rozměry lze odhadnout, případně změřit např. tyčkou, větví atp.) |
5 |
týmová (10 minut) |
didaktické hry |
Jako alternativu lze použít variantu hry, kde každý z týmů má svůj kruh, který brání a zároveň útočí na “search tipy” umístěné v kruzích ostatních týmů. |
6 |
týmová (15 minut) |
výuka podporovaná PC |
|
7 |
týmová (15 minut) |
inscenační |
Místnost připravíme do podoby konferenčního sálu s řečnickým pultíkem. Navození správné atmosféry je klíčovým bodem této části programu. Věnujeme tedy velkou péči případné přípravě občerstvení, papírových programů, kostýmů. Celý program by měl být spojením hry rolí se zajímavostmi. |
8 |
týmová (5 minut) |
výuka dramatem |
|
9 |
týmová (10 minut) |
diskuzní |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.