Prozkoumejte okolí. Objevte zapomenutá místa. Zjistěte veškeré informace a podělte se o ně s ostatními.

Výchovný cíl:  Zvládá základní orientaci v pokročilém vyhledávání informací. Uvědomuje si limity přenosu informací pomocí tištěných map. Orientuje se ve srovnávání mapových podkladů. Dokáže dle zadaných informací vyhledat zájmové body.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

Vytisknuté části mapy v zájmové oblasti, připravené pomůcky ke hře Search tips fight, kancelářské potřeby (nůžky, lepidlo, izolepa, propisky, barevné značkovače, připínáčky s barevnou hlavičkou aj.), kostýmy (lupy, brýle, saka, klobouky a jiné pokrývky hlav), malé občerstvení, dostatečně velká korková nástěnka, internet, notebook nebo pc pro každou skupinu > optimální velikost skupiny je 5 účastníků, další pomůcky pro záznam podrobností o drobných památkách (fotoaparát, metr aj.)

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

týmová

(10 minut)

instruktáž



Staň se Researcherem

Účastníky na začátku rozdělíme do skupin. Optimální velikost skupiny = 5 účastníků. 

Účastníkům oznámíme, že nyní se na dobu programu stávají objeviteli drobných památek v okolí – nechť se připraví. Odkážeme je k místu, kde máme připraveny kostýmy. Tam si mohou vybrat propriety objevitelů a více se tak vžít do role. 

Předáme týmům mapové podklady námi stanoveného zájmového území – vytvořené dle návodu na tisk map – viz příloha č. 3. Účastníci následně slepí jednotlivé listy. 

2

týmová

(10 minut)

diskuzní



Vedoucí řídí krátkou diskuzi: 

> Jaké jsou v dané lokalitě vaše oblíbená místa? (Každý účastník vyznačí oblíbené místo na mapě.) 

> Víte v dané lokalitě o nějaké zajímavosti, o které třeba ostatní neví?
(Zajímavá místa vyznačte na mapě.)

> Jsou na vámi prohlížené mapě nějaké skutečnosti, které neodpovídají stavu v reálu? Setkali jste se někdy se stavem, kdy to bylo ve skutečnosti jinak než na mapě? Proč tomu tak je/bylo?

> Jak byste hledali drobné památky?

3

týmová

(30 minut)

výuka podporovaná PC



Týmům poskytneme pc/notebook s přístupem na internet a předáme pracovní list k vyhledávání zajímavostí v okolí – viz příloha č. 1. Týmy pracují samostatně.


Vytipovaná potenciálně zajímavá místa představí v následné prezentaci ostatním týmům. Vedoucí hry kontroluje dublování nalezených míst a případně usměrní skupiny, aby vybraly jiné místo. 

4

týmová

(40–60 minut)

inscenační




Účastníci se vydají samostatně (skupinově) na daná místa a zaznamenají o nich co nejvíce informací z terénu (tj. zakreslit, vyfotit, změřit aj.).

5

týmová

(10 minut)

didaktické hry



Search tips fight (venkovní aktivita)
Vedoucí zřetelně vyznačí hrací prostor, tzv. ring (5×5m), do něj umístí tabulky / Zalaminované A4 dle přílohy č. 2. 

Na každé kolo připraví 5 papírků, z nichž vždy pouze jeden obsahuje „search tip“ – tj. jeden proužek s textem z přílohy č. 2 – a 4 proužky prázdné. Jeden tým se vždy snaží probojovat do ringu a ukořistit tabulku se „search tipem“. Ostatní (bránící) týmy se pohybují výhradně v ringu a snaží se území ochránit jakýmkoliv způsobem. Kolo končí ve chvíli, kdy někdo z útočícího týmu vynese tabulku se „search tipem“ mimo území ringu. Mimo území se musí dostat útočník celým tělem a ukořistěnou cedulku musí držet. Neplatí, pokud útočící tým tabulku vyhodí z ringu.

Ve hře je dovoleno naprosto vše (v rámci temperamentnosti skupiny je možno doplnit nějaké omezení), je však nutné dbát na bezpečnost. Hrací kolo několikrát opakujeme, aby týmy měly dostatečné množství pokusů pro získání tipů.

6

týmová

(15 minut)

výuka podporovaná PC

Získané znalosti z předchozí aktivity účastníci zúročí ve vyhledávání základních informací o svém objektu a přípravě výstupu ze zkoumání.

7

týmová

(15 minut)

inscenační



Reseacher konference
Týmy prezentují v zadaném čase výstupy svého bádání. 

8

týmová

(5 minut)

výuka dramatem



Už nejsem Reseacher
Aby účastníci mohli vystoupit z role, jsou vyzváni, ať odejdou z místnosti a svléknou si kostýmy. Následně mohou znovu vejít do místnosti.

9

týmová

(10 minut)

diskuzní



Co jsme zjistili o svém okolí?
Znovu se podíváme na mapu, kterou jsme uvedli na začátku programu.
S účastníky shrneme, co jsme při průzkumu okolí zažili.

Ptáme se převážně na tyto otázky:
> Jak a kam se posunulo vnímání námi oblíbených míst?
> Jak asi budou navštívená místa vypadat za dalších 100 let? 

> Jaké obecné zkušenosti jsme při našem zkoumání zjistili? 

> Dokážeme vytvořit rady pro ostatní badatele? Zjistili jsme při svém bádání i nějaké další triky/tipy? Jaké?

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

týmová

(10 minut)

instruktáž



Slepování mapových podkladů lze i vypustit, pokud zajistíme velkoformátový tisk mapy. Mapu umístíme na korkovou nástěnku.

Optimální velikost jedné skupiny = 5 účastníků. V rámci přípravy je potřeba věnovat tomuto dostatečnou péči a připravit technické zázemí. 

2

týmová

(10 minut)

diskuzní



 

3

týmová

(30 minut)

výuka podporovaná PC



Tuto část programu lze libovolně upravit dle aspektů velikosti a dynamiky skupiny, délky trasy (dostupnosti drobných památek). Do terénu lze poslat skupiny samostatně, případně lze určená místa navštívit společně. Dle časového plánu může vedoucí určit pro každý tým jednu povinnou návštěvu místa a např. další 2 dobrovolné.

4

týmová

(45–60 minut)

inscenační



Vedoucí může navrhnout další podmínky zaznamenání podrobností drobných památek. Zvyšují se tak nároky na pomůcky pro aktivitu. Případně může nechat jednotlivé týmy improvizovat (rozměry lze odhadnout, případně změřit např. tyčkou, větví atp.)

5

týmová

(10 minut)

didaktické hry



Jako alternativu lze použít variantu hry, kde každý z týmů má svůj kruh, který brání a zároveň útočí na “search tipy” umístěné v kruzích ostatních týmů.

6

týmová

(15 minut)

výuka podporovaná PC



 

7

týmová

(15 minut)

inscenační

Místnost připravíme do podoby konferenčního sálu s řečnickým pultíkem. Navození správné atmosféry je klíčovým bodem této části programu. Věnujeme tedy velkou péči případné přípravě občerstvení, papírových programů, kostýmů. Celý program by měl být spojením hry rolí se zajímavostmi.

8

týmová

(5 minut)

výuka dramatem

 

9

týmová

(10 minut)

diskuzní



 

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra