V akčních filmech vidíme superhrdinu běžícího do hořícího domu, vrhajícího se do proudu silniční dopravy, skákajícího do řeky, aby pomohl tonoucímu... Prošel by nám tento postup i v běžném životě? Aktivita na osvojení si tří kroků první pomoci, které se dají použít v nebezpečných situacích.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
I. BLOK PROGRAMU SCÉNKA, JAK BYSTE OŠETŘILI…
|
|||
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „VYMÝŠLENÍ POSTUPŮ“ 25 minut |
DISKUZE |
Účastníci se rozdělí do maximálně 5 skupin – každá skupina dostane na lístečku popsanou situaci, ve které je někdo zraněn (příloha č. 2), zadání situace.
Úkolem každé skupiny účastníků bude vymyslet postup, co by v dané situaci dělali. Zamyslet se mají i nad různými detaily, co by dělal každý člověk z týmu. Postup, který by realizovali následně převedou do scénky, kterou po uplynutí doby na přípravu bude jedna skupina po druhé představovat. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „SCÉNKY A ZPĚTNÁ VAZBA“ 20 minut |
DRAMATICKÁ VÝUKA A REFLEXE |
Jedna skupina po druhé předvede svůj nacvičený postup. Po odehrání každé scénky zkusí ostatní doplnit, co podle nich mělo být jinak atd. Vedoucí sleduje odehranou scénku, vyslechne si reakce ostatních a poté vždy po každé scénce shrne, zda, skupina obstála a dotyčného zachránila, případně pojmenuje klíčový bod, kdy by se mohlo stát, že by ošetření nedopadlo dobře. Vedoucí své hodnocení posuzuje dle Tří kroků první pomoci. |
II. BLOK PROGRAMU TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI |
|||
1 |
SKUPINOVÁ „TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI“ 25 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Opakování tématu z předchozí části programu. Vedoucí položí účastníkům otázku: „I když byly situace různé, přesto mají něco společného – a to co?“ Formou Brainstormingu účastníci hledají správnou odpověď. Je to postup, jakým se při nich postupuje. Nyní bude úkolem skupiny společně sestavit tzv. tři kroky první pomoci. Účastníci se rozdělí na skupiny. Každá skupina dostane přidělenou jednu barvu – dle barev lístečků a každý účastník si umístí vzadu za pas kalhot/sukně šátek (jako ocas). Každý tým má za úkol hledat kartičky své barvy (viz příloha č. 4).
Zároveň si ale každý účastník musí hlídat, aby mu nikdo z jiného týmu nevzal šátek/fáborek, který má zastrčený za kalhoty/sukni. Pokud se tak stane a dotyčnému někdo šátek/fáborek vezme, účastník se vrací pro nový šátek/fáborek na start. Ten, kdo šátek vzal, si ho nechává v týmu. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „SPRÁVNÉ POŘADÍ“ 20 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Nyní má každý tým sadu lístečků (své barvy), na kterých jsou podrobně popsány tři kroky první pomoci. Úkolem účastníků bude sestavit kroky ve správném pořadí, ve kterém si myslí, že by se první pomoc měla vykonávat. Společně zkontrolujeme správnost a můžeme i vyhodnotit, komu se podařilo ulovit více ocásků v běhací hře. Na závěr aktivity vedoucí vzorově předvede Tři kroky první pomoci. – podle přílohy č.1.
Zraněného simuluje někdo z účastníků. |
III. BLOK PROGRAMU SCÉNKA S POUŽITÍM TŘÍ KROKŮ PRVNÍ POMOCI |
|||
1 |
SKUPINOVÁ „OPAKOVÁNÍ“ 15 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Ve třetím bloku programu využijeme nabyté znalosti z II. bloku programu. Pokud II. blok bezprostředně navazuje, není třeba opakovat ukázku Tří kroků první pomoci. Pokud je mezi II. a III. blokem delší časový úsek i v řádu dnů, je vhodné aktivitu začít opakováním. Vedoucí předvede ukázku tří kroků první pomoci. Účastníci se rozdělí do trojic – jeden simuluje zranění, druhý na něm zkusí Tři kroky první pomoci, tak jak viděl v ukázce a třetí kontroluje, zda záchranář na něco nezapomněl a vše dělá správně. Ve trojici se účastníci prostřídají. Vedoucí obchází a podporuje. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „SCÉNKY PODRUHÉ A TENTOKRÁT SPRÁVNĚ“ 30 minut |
DRAMATICKÁ VÝUKA |
V případě, že blok I. navazuje bezprostředně na blok II. a III. pak se účastníci rozdělí opět do původních skupin po 5 a jejich úkolem bude sehrát scénku „nehody“, kterou hráli v bloku I., ale s použitím Tří kroků první pomoci. Pokud blok III. neproběhne bezprostředně po bloku I. a II. pak se účastníci rozdělí do libovolných skupinek po 5ti, vylosují si „nehodu“ – z přílohy 2 a jejich úkolem bude sehrát scénku, s použitím Tří kroků první pomoci.
Skupinky budou mít čas na to, si scénky vyzkoušet a následně je zahrát ostatním. Vždy, když jedna skupina hraje scénku, jiná je stanovena do role kontroly, kdy po dohrání zhodnotí, zda byly provedeny Tři kroky první pomoci správně. |
Během této aktivity dojde k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Účastník při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
Program je rozdělen na 3 bloky, které nemusí proběhnout bezprostředně po sobě. Je možné kombinovat blok I. a II. nebo II. a III.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
I. BLOK PROGRAMU SCÉNKA, JAK BYSTE OŠETŘILI… |
|||
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „VYMÝŠLENÍ POSTUPŮ“ 25 minut |
DISKUZE |
Pozor, skupině dáme pouze situaci, ne správné řešení. To z přílohy č. 2 odstřihneme.
|
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „SCÉNKY A ZPĚTNÁ VAZBA“ 20 minut |
DRAMATICKÁ VÝUKA A REFLEXE |
Figuranty – zraněné můžou hrát účastníci z jiných skupin (v případě, že jsou skupiny početné, mohou je ztvárňovat účastníci z dané skupiny). |
II. BLOK PROGRAMU TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI |
|||
1 |
SKUPINOVÁ „TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI“ 25 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Tip – lístečky můžou být vytištěné na barevných papírech, které budou účastníci hledat. Několik možností hry:
→ každý tým má za úkol hledat kartičky své barvy. Zároveň si ale každý účastník musí hlídat, aby mu nikdo z jiného týmu nevzal šátek/fáborek, který má zastrčený za kalhoty/kraťasy/sukní. Pokud se tak stane a dotyčnému někdo šátek/fáborek vezme, je několik variant:
Během hry týmy mohou získat několik šátků/fáborků jiných týmů. Na konci hry se pak může spočítat, který tým získal nejvíce šátků. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „SPRÁVNÉ POŘADÍ“ 20 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Ke správnosti pořadí nám může pomoci příloha č. 1. Tři kroky první pomoci, případně na dovysvětlení materiál, ve kterém se dočtete, jak přistupovat k člověku v bezvědomí (příloha č. 3).
|
III. BLOK PROGRAMU SCÉNKA S POUŽITÍM TŘÍ KROKŮ PRVNÍ POMOCI |
|||
1 |
SKUPINOVÁ „OPAKOVÁNÍ“ 15 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Pozor, skupině dáme pouze situaci, ne správné řešení. To z přílohy č. 2 odstřihneme.
|
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „SCÉNKY PODRUHÉ A TENTOKRÁT SPRÁVNĚ“ 30 minut |
DRAMATICKÁ VÝUKA |
Ostatní můžeme vtáhnout do děje tím, že sledují, zda byli dodrženy všechny kroky ve správném pořadí. Případně vedoucí po odehrání dovysvětlí a doplní správný postup. |
Název „Tři kroky“ pochází od ZDrSEMu (zdravotní semináře první pomoci). Celý systém pak vychází z postupu, který využívá Wilderness Medical Associates International, který školí profesionály pro oblast první pomoci v přírodě.
příloha č. 1, 3 inspirována:
Karel Štěpánek – Robert Pleskot a kol.: První pomoc zážitkem. Praha 2014.
Michaela Havlová – Tomáš Pinkr: První pomoc ve škole – metodická příručka. 2013
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.