V akčních filmech vidíme superhrdinu běžícího do hořícího domu, vrhajícího se do proudu silniční dopravy, skákajícího do řeky, aby pomohl tonoucímu... Prošel by nám tento postup i v běžném životě? Aktivita na osvojení si tří kroků první pomoci, které se dají použít v nebezpečných situacích.

Výchovný cíl:  Účastníci posoudí, jaký je správný postup tzv. tří kroků první pomoci.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně -  úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

  • příloha č. 1 – Tři kroky první pomoci, příloha č. 2 – Situace, příloha č. 3 – Jak přistupovat k člověku v bezvědomí, příloha č. 4 – Lístečky

  • fáborky/šátky

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

I.              BLOK PROGRAMU

SCÉNKA, JAK BYSTE OŠETŘILI…

 

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„VYMÝŠLENÍ POSTUPŮ“

25 minut

DISKUZE

Účastníci se rozdělí do maximálně 5 skupin – každá skupina dostane na lístečku popsanou situaci, ve které je někdo zraněn (příloha č. 2), zadání situace. 

Úkolem každé skupiny účastníků bude vymyslet postup, co by v dané situaci dělali. Zamyslet se mají i nad různými detaily, co by dělal každý člověk z týmu. Postup, který by realizovali následně převedou do scénky, kterou po uplynutí doby na přípravu bude jedna skupina po druhé představovat.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„SCÉNKY A ZPĚTNÁ VAZBA“

20 minut

DRAMATICKÁ VÝUKA

A REFLEXE

Jedna skupina po druhé předvede svůj nacvičený postup.

Po odehrání každé scénky zkusí ostatní doplnit, co podle nich mělo být jinak atd. Vedoucí sleduje odehranou scénku, vyslechne si reakce ostatních a poté vždy po každé scénce shrne, zda, skupina obstála a dotyčného zachránila, případně pojmenuje klíčový bod, kdy by se mohlo stát, že by ošetření nedopadlo dobře. Vedoucí své hodnocení posuzuje dle Tří kroků první pomoci.

II.             BLOK PROGRAMU

TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI

1

SKUPINOVÁ

„TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI“

25 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Opakování tématu z předchozí části programu.

Vedoucí položí účastníkům otázku: „I když byly situace různé, přesto mají něco společného – a to co?“ Formou Brainstormingu účastníci hledají správnou odpověď.

Je to postup, jakým se při nich postupuje. Nyní bude úkolem skupiny společně sestavit tzv. tři kroky první pomoci.

Účastníci se rozdělí na skupiny. Každá skupina dostane přidělenou jednu barvu – dle barev lístečků a každý účastník si umístí vzadu za pas kalhot/sukně šátek (jako ocas).

Každý tým má za úkol hledat kartičky své barvy (viz příloha č. 4). 

Zároveň si ale každý účastník musí hlídat, aby mu nikdo z jiného týmu nevzal šátek/fáborek, který má zastrčený za kalhoty/sukni. Pokud se tak stane a dotyčnému někdo šátek/fáborek vezme, účastník se vrací pro nový šátek/fáborek na start. Ten, kdo šátek vzal, si ho nechává v týmu.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„SPRÁVNÉ POŘADÍ“

20 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Nyní má každý tým sadu lístečků (své barvy), na kterých jsou podrobně popsány tři kroky první pomoci. Úkolem účastníků bude sestavit kroky ve správném pořadí, ve kterém si myslí, že by se první pomoc měla vykonávat. 

Společně zkontrolujeme správnost a můžeme i vyhodnotit, komu se podařilo ulovit více ocásků v běhací hře.

Na závěr aktivity vedoucí vzorově předvede Tři kroky první pomoci.  – podle přílohy č.1. 

Zraněného simuluje někdo z účastníků.

III.            BLOK PROGRAMU

SCÉNKA S POUŽITÍM TŘÍ KROKŮ PRVNÍ POMOCI

1

SKUPINOVÁ

„OPAKOVÁNÍ“

15 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Ve třetím bloku programu využijeme nabyté znalosti z II. bloku programu. Pokud II. blok bezprostředně navazuje, není třeba opakovat ukázku Tří kroků první pomoci. Pokud je mezi II. a III. blokem delší časový úsek i v řádu dnů, je vhodné aktivitu začít opakováním.

Vedoucí předvede ukázku tří kroků první pomoci. Účastníci se rozdělí do trojic – jeden simuluje zranění, druhý na něm zkusí Tři kroky první pomoci, tak jak viděl v ukázce a třetí kontroluje, zda záchranář na něco nezapomněl a vše dělá správně. Ve trojici se účastníci prostřídají. Vedoucí obchází a podporuje.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„SCÉNKY PODRUHÉ A TENTOKRÁT SPRÁVNĚ“

30 minut

DRAMATICKÁ VÝUKA

V případě, že blok I. navazuje bezprostředně na blok II. a III. pak se účastníci rozdělí opět do původních skupin po 5 a jejich úkolem bude sehrát scénku „nehody“, kterou hráli v bloku I., ale s použitím Tří kroků první pomoci. 

Pokud blok III. neproběhne bezprostředně po bloku I. a II. pak se účastníci rozdělí do libovolných skupinek po 5ti, vylosují si „nehodu“ – z přílohy 2 a jejich úkolem bude sehrát scénku, s použitím Tří kroků první pomoci. 

Skupinky budou mít čas na to, si scénky vyzkoušet a následně je zahrát ostatním.

Vždy, když jedna skupina hraje scénku, jiná je stanovena do role kontroly, kdy po dohrání zhodnotí, zda byly provedeny Tři kroky první pomoci správně.

Metodické poznámky

Během této aktivity dojde k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Účastník při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.

 

Program je rozdělen na 3 bloky, které nemusí proběhnout bezprostředně po sobě. Je možné kombinovat blok I. a II. nebo II. a III.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

I.              BLOK PROGRAMU

SCÉNKA, JAK BYSTE OŠETŘILI…

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„VYMÝŠLENÍ POSTUPŮ“

25 minut

DISKUZE

Pozor, skupině dáme pouze situaci, ne správné řešení. To z přílohy č. 2 odstřihneme.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„SCÉNKY A ZPĚTNÁ VAZBA“

20 minut

DRAMATICKÁ VÝUKA

A REFLEXE

Figuranty – zraněné můžou hrát účastníci z jiných skupin (v případě, že jsou skupiny početné, mohou je ztvárňovat účastníci z dané skupiny).

II.         BLOK PROGRAMU

TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI

1

SKUPINOVÁ

„TŘI KROKY PRVNÍ POMOCI“

25 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Tip – lístečky můžou být vytištěné na barevných papírech, které budou účastníci hledat.

Několik možností hry:

  • kartičky budou poschovávané po místnosti
  • kartičky budou rozházené dál od místa startu, úkolem týmu bude je po jednom / po více co nejrychleji sesbírat
  • kartičky jsou rozházené po lese

→ každý tým má za úkol hledat kartičky své barvy. Zároveň si ale každý účastník musí hlídat, aby mu nikdo z jiného týmu nevzal šátek/fáborek, který má zastrčený za kalhoty/kraťasy/sukní. Pokud se tak stane a dotyčnému někdo šátek/fáborek vezme, je několik variant:

  • vrátí se na start a může pokračovat znova (na startu si vezme nový šátek/fáborek),
  • vypadává ze hry na určitý čas,
  • musí splnit nějaký úkol.

Během hry týmy mohou získat několik šátků/fáborků jiných týmů. Na konci hry se pak může spočítat, který tým získal nejvíce šátků.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„SPRÁVNÉ POŘADÍ“

20 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Ke správnosti pořadí nám může pomoci příloha č. 1. Tři kroky první pomoci, případně na dovysvětlení materiál, ve kterém se dočtete, jak přistupovat k člověku v bezvědomí (příloha č. 3).

III.         BLOK PROGRAMU

SCÉNKA S POUŽITÍM TŘÍ KROKŮ PRVNÍ POMOCI

1

SKUPINOVÁ

„OPAKOVÁNÍ“

15 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Pozor, skupině dáme pouze situaci, ne správné řešení. To z přílohy č. 2 odstřihneme.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„SCÉNKY PODRUHÉ A TENTOKRÁT SPRÁVNĚ“

30 minut

DRAMATICKÁ VÝUKA

Ostatní můžeme vtáhnout do děje tím, že sledují, zda byli dodrženy všechny kroky ve správném pořadí. Případně vedoucí po odehrání dovysvětlí a doplní správný postup.

Zdroje

Název „Tři kroky“ pochází od ZDrSEMu (zdravotní semináře první pomoci). Celý systém pak vychází z postupu, který využívá Wilderness Medical Associates International, který školí profesionály pro oblast první pomoci v přírodě.

příloha č. 1, 3 inspirována:

Karel Štěpánek – Robert Pleskot a kol.: První pomoc zážitkem. Praha 2014.

Michaela Havlová – Tomáš Pinkr: První pomoc ve škole – metodická příručka. 2013 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.