Říct sorry je jednoduché, ale opravdu se omluvit už tak snadné není. Pojďme se naučit, jak se omluvy říkají nejlépe.

Výchovný cíl:  Účastníci diskutují o potřebě omluvy a vyzkoušejí si omluvná slova v různých situacích.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk 3.-5. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

flipchart, fixy, kartička se slovem PROMIŇ, vytištěné příběhy pro každou skupinu, pruhy látky, na kterých bude napsáno:

  • Omlouvám se.
  • Mrzí mě to.
  • Je mi to líto.
  • Vadí ti to?
  • No a?
  • Promiň, ale… 

přílohu č. 1 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová
(10 min) 

hra

Vedoucí může k aktivitě použít tento úvod: „Stane se to každému. Něco provedeme nebo rozbijeme a nevíme, co s tím. Pak nás to mrzí, ale v ten okamžik se neumíme dobře omluvit. Pojď se na tyto situace společně připravit, ať tě pro příště nepřekvapí a ty se nejen omluvíš, ale zkusíš i napravit to, co se ti nepovedlo.“

Ze skupiny účastníků jich vyberte 5 a posaďte je stranou. Kolem hlavy jim uvažte kusy látek tak, aby nápis měli na čele a věděli, co na čele mají napsáno. Ostatním vysvětlete, že si zahrajete trochu jiného mrazíka. Představte si, že jste někomu něco omylem provedli. Ti účastníci s větami, které byste nepoužili, jsou mrazíci a když vás chytí, zůstanete stát na místě. Naopak když k vám přiběhnou účastníci s hezkými omluvami, tak to jsou sluníčka. Ti vás rozmrazí a můžete ve hře pokračovat. 

Sluníčka: Mrzí mě to., Omlouvám se., Promiň. apod.

Mrazíci: Uhni., Ty za to můžeš. apod. 

Po ukončení hry si účastníci zkusí vzpomenout, kdy se naposledy někomu omluvili a za co to bylo.

2

práce ve dvojicích
(5 min)

práce s textem 

Ve skupinkách si účastníci společně čtou krátké komiksy (z přílohy č. 1) a snaží se vymyslet zcela nevhodné a co nejsprávnější řešení uvedené situace. 

3

týmová
(20 min)

inscenace

Každá skupinka si vybere jednu scénku z komiksu a zahraje ji pro ostatní účastníky – a to v obou verzích, nejprve s nevhodným řešením a pak se správným, které vymysleli. Po předvedení všech scének diváci dají zpětnou vazbu ke správnému řešení situace, příp. zahrají scénku znovu a jinak podle sebe.

Vy v průběhu pište všechny varianty omluv na viditelně umístěný flipchart. 

4

skupinová

(5 min)

diskuze

Po ukončení scének přečtěte fráze omluv, které vzešly ze scének, a diskutujte s účastníky situace z komiksu.

5

týmová

(5 min)

samostatná práce 

Účastníci si na papír nakreslí postavu (děvčete nebo chlapce) a kolem něj napíšou slova nejčastějších omluv (z minulé aktivity). Papír si vystaví doma na viditelné místo.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

hra

Hru alespoň jednou zastavte a vyměňte mrazíky a sluníčka. Po ukončení hry zdůrazněte, že to byla pouze hra a rozdělení rolí bylo náhodné a že všichni jsou určitě jinak sluníčka. Nápisy je dobré i barevně odlišit, třeba modrý proužek použít na mrazíky a žlutý na sluníčka, aby i při rychlé hře bylo možné rozpoznat, o koho jde.

U vybavování si poslední omluvy poproste účastníky, aby si sedli do kruhu. Místo vyvolávání dejte doprostřed kruhu pevnou kartičku se slovem PROMIŇ. Kdo bude chtít mluvit, kartičku si vezme před sebe. Zkuste na příběhy reagovat – pokud se bude jednat o nějaký závažnější čin, zeptejte se účastníka, jak se cítil, když se omlouval. Na jeho pocity již nereagujte, poděkujte za příspěvek a předejte slovo dalšímu. Celou první část shrňte tím, že umět se omluvit je velmi důležité, že nikdo nedělá chyby záměrně a neubližuje schválně. Ale že když už někdy něco špatného uděláme, musíme se umět omluvit. K dalšímu bodu přejděte tím, že teď se účastníci seznámí s některými takovými situacemi.

2

práce ve dvojicích

práce s textem

Pokud máte ve skupině účastníků jména, která jsou uvedena v komiksech, upozorněte, že se jedná o příběhy smyšlené.


V průběhu práce s komiksy mezi skupinami procházejte, chvilku poslouchejte, pokud bude příhodná situace, můžete se účastníků na něco doptat.  

3

skupinová

inscenace

Slova omluv (je mi to líto, promiň, omlouvám se, nechtěl jsem ti ublížit) v průběhu pište na viditelně umístěný flipchart. 


Po zhlédnutí každé odehrané scénky se obraťte na ostatní, zda by danou situaci řešili stejně, nebo by vymysleli něco jiného, lepšího. Pokud ano, vybídněte je, aby scénku zahráli dle sebe.


Po zhlédnutí všech příběhů účastníky pochvalte a řekněte, že ta nejdůležitější slova omluv jste v průběhu vypsali na flip. 


! U čtení přijdete i na tipy a triky: 

  • Používat slovo ALE pokazí omluvu, viz: Promiň, ale… Omlouvám se, ale jestliže to budeš dělat pořád, opravdu se naštvu.
  • Naopak nabídnout vyřešení situace je milé gesto: Opravdu mě mrzí, že jsem Věře řekl, že jsi divná, protože nemáš telefon. Půjdu za ní a řeknu jí, že jsem to tak nemyslel. 

4

skupinová

diskuze

Otázky k diskuzi nad situacemi:

Jakou omluvu používáte nejčastěji?

Je nějaká omluva, kterou jste nikdy nepoužili?


Příp. další otázky k diskuzi (dle času):

Proč někdy lidé reagují na vzniklou situaci nevhodně? 

Co může být těžké na tom se druhému omluvit?


Někdy člověk reaguje nevhodně kvůli emocím (naštvání, vzteku, úzkosti, strachu apod.), které v něm v tu chvíli pracují. I když v první chvíli zareaguje nevhodně, může situaci napravit novou, lepší omluvou. Na omluvu není nikdy pozdě.


Pro člověka může být obtížné se druhému omluvit, protože má např. obavu z reakce druhého, je mu to líto a stydí se, nebo také proto, že nechápe, proč by se měl omlouvat – v tom případě je vhodné si spolu o tom popovídat a situaci si vysvětlit: co se stalo a čím tomu druhému ublížil. 

5

týmová

samostatná práce 

Účastníkům řekněte, aby si teď nakreslili na kus papíru holku nebo kluka, kteří se nebojí omluvit. Ať si účastníci k postavičce připíší slova, která jsou na flipchartu a ať si kartičku doma vystaví na viditelné místo. 


Také můžete účastníky vyzvat, aby si u postavičky barevně zakroužkovali ty omluvy, které běžně nepoužívají a které by mohli zkusit někdy použít.

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra