Říct sorry je jednoduché, ale opravdu se omluvit už tak snadné není. Pojďme se naučit, jak se omluvy říkají nejlépe.
flipchart, fixy, kartička se slovem PROMIŇ, vytištěné příběhy pro každou skupinu, pruhy látky, na kterých bude napsáno:
přílohu č. 1
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová |
hra |
Vedoucí může k aktivitě použít tento úvod: „Stane se to každému. Něco provedeme nebo rozbijeme a nevíme, co s tím. Pak nás to mrzí, ale v ten okamžik se neumíme dobře omluvit. Pojď se na tyto situace společně připravit, ať tě pro příště nepřekvapí a ty se nejen omluvíš, ale zkusíš i napravit to, co se ti nepovedlo.“ Ze skupiny účastníků jich vyberte 5 a posaďte je stranou. Kolem hlavy jim uvažte kusy látek tak, aby nápis měli na čele a věděli, co na čele mají napsáno. Ostatním vysvětlete, že si zahrajete trochu jiného mrazíka. Představte si, že jste někomu něco omylem provedli. Ti účastníci s větami, které byste nepoužili, jsou mrazíci a když vás chytí, zůstanete stát na místě. Naopak když k vám přiběhnou účastníci s hezkými omluvami, tak to jsou sluníčka. Ti vás rozmrazí a můžete ve hře pokračovat. Sluníčka: Mrzí mě to., Omlouvám se., Promiň. apod. Mrazíci: Uhni., Ty za to můžeš. apod. Po ukončení hry si účastníci zkusí vzpomenout, kdy se naposledy někomu omluvili a za co to bylo. |
2 |
práce ve dvojicích |
práce s textem |
Ve skupinkách si účastníci společně čtou krátké komiksy (z přílohy č. 1) a snaží se vymyslet zcela nevhodné a co nejsprávnější řešení uvedené situace.
|
3 |
týmová |
inscenace |
Každá skupinka si vybere jednu scénku z komiksu a zahraje ji pro ostatní účastníky – a to v obou verzích, nejprve s nevhodným řešením a pak se správným, které vymysleli. Po předvedení všech scének diváci dají zpětnou vazbu ke správnému řešení situace, příp. zahrají scénku znovu a jinak podle sebe. Vy v průběhu pište všechny varianty omluv na viditelně umístěný flipchart. |
4 |
skupinová (5 min) |
diskuze |
Po ukončení scének přečtěte fráze omluv, které vzešly ze scének, a diskutujte s účastníky situace z komiksu. |
5 |
týmová (5 min) |
samostatná práce |
Účastníci si na papír nakreslí postavu (děvčete nebo chlapce) a kolem něj napíšou slova nejčastějších omluv (z minulé aktivity). Papír si vystaví doma na viditelné místo. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová |
hra |
Hru alespoň jednou zastavte a vyměňte mrazíky a sluníčka. Po ukončení hry zdůrazněte, že to byla pouze hra a rozdělení rolí bylo náhodné a že všichni jsou určitě jinak sluníčka. Nápisy je dobré i barevně odlišit, třeba modrý proužek použít na mrazíky a žlutý na sluníčka, aby i při rychlé hře bylo možné rozpoznat, o koho jde. |
2 |
práce ve dvojicích |
práce s textem |
Pokud máte ve skupině účastníků jména, která jsou uvedena v komiksech, upozorněte, že se jedná o příběhy smyšlené. V průběhu práce s komiksy mezi skupinami procházejte, chvilku poslouchejte, pokud bude příhodná situace, můžete se účastníků na něco doptat. |
3 |
skupinová |
inscenace |
Slova omluv (je mi to líto, promiň, omlouvám se, nechtěl jsem ti ublížit) v průběhu pište na viditelně umístěný flipchart. Po zhlédnutí každé odehrané scénky se obraťte na ostatní, zda by danou situaci řešili stejně, nebo by vymysleli něco jiného, lepšího. Pokud ano, vybídněte je, aby scénku zahráli dle sebe. Po zhlédnutí všech příběhů účastníky pochvalte a řekněte, že ta nejdůležitější slova omluv jste v průběhu vypsali na flip. ! U čtení přijdete i na tipy a triky:
|
4 |
skupinová |
diskuze |
Otázky k diskuzi nad situacemi: Jakou omluvu používáte nejčastěji? Je nějaká omluva, kterou jste nikdy nepoužili? Příp. další otázky k diskuzi (dle času): Proč někdy lidé reagují na vzniklou situaci nevhodně? Co může být těžké na tom se druhému omluvit? Někdy člověk reaguje nevhodně kvůli emocím (naštvání, vzteku, úzkosti, strachu apod.), které v něm v tu chvíli pracují. I když v první chvíli zareaguje nevhodně, může situaci napravit novou, lepší omluvou. Na omluvu není nikdy pozdě. Pro člověka může být obtížné se druhému omluvit, protože má např. obavu z reakce druhého, je mu to líto a stydí se, nebo také proto, že nechápe, proč by se měl omlouvat – v tom případě je vhodné si spolu o tom popovídat a situaci si vysvětlit: co se stalo a čím tomu druhému ublížil. |
5 |
týmová |
samostatná práce |
Účastníkům řekněte, aby si teď nakreslili na kus papíru holku nebo kluka, kteří se nebojí omluvit. Ať si účastníci k postavičce připíší slova, která jsou na flipchartu a ať si kartičku doma vystaví na viditelné místo. Také můžete účastníky vyzvat, aby si u postavičky barevně zakroužkovali ty omluvy, které běžně nepoužívají a které by mohli zkusit někdy použít. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.