Co je to „aktivní občanství“? Jakou paletu možností a jejich přínosů do našeho života skrývá? Program propojuje přínosy pro okolí s přínosy pro každého účastníka, a upozorňuje tak na důležitost vnitřní motivace pro aktivní občanství.

Výchovný cíl:  Účastníci diskutují nad prospěšnými aktivitami, do kterých se mohou oni sami zapojit, a zhodnotí, co aktivita přinese okolí i jim ostatním.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

  • vlastní psací potřeby pro účastníky, fixy nebo velké pastelky, oboustranná lepicí páska, počítač s projektorem a připraveným videem „SKAUT – AKTIVNÍ OBČAN“ 

https://www.youtube.com/watch?v=nymG5z-g0PE&t=6s, post-ity, několikametrový provázek, kolíčky

přílohy 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

  • část

1

práce v menších skupinách

(60 minut)

rozhovor, diskuzní

PRŮZKUM V TERÉNU

Vedoucí uvede aktivitu motivací: Radou Evropské unie byl rok 2011 Evropským rokem dobrovolných činností na podporu aktivního občanství. Byli jsme požádáni o pomoc s provedením průzkumu veřejného mínění, tj. mezi lidmi, na zjištění, jak se společnost od roku 2011 tímto směrem posunula. Průzkum spočívá v oslovení co největšího množství lidí a získání odpovědí na otázky: 

  • Co byste rád/a změnil/a ve svém okolí?
  • Co konkrétně jste pro to doposud udělal/a?
  • Do jaké prospěšné aktivity jste se zapojil/a?

Odpovědi můžete zjišťovat kdekoliv v terénu, ale i pomocí telefonu např. od rodinných příslušníků a počítají se i vaše vlastní odpovědi.”

Účastníci se rozdělí do skupin po cca 5ti, vyrazí na 30 až 40 min. do blízkého okolí a své odpovědi budou zaznamenávat do přílohy č.1. 

Po příchodu skupin z terénu krátce představí závěr ze svého průzkumu:

  • kolik oslovili respondentů
  • co by lidé rádi změnili ve svém okolí a co pro to doposud udělali 
  • a další zajímavosti - např. zda se liší odpovědi podle věku dotazovaných
  • odpovědi na třetí otázku - Do jaké prospěšné aktivity jste se zapojil/a?zaznamenáme na flipchart (buď účastníci nebo vedoucí)

2

skupinová

(10 minut)

diskuzní

CO DALŠÍHO MŮŽEME DĚLAT?

Vedoucí vedle sebe umístí 2 flipové papíry. Jeden již popsaný z předchozí aktivity “Do jaké prospěšné aktivity jste se zapojil/a?”. Vedle něj umístí flipový papír nadepsaný “Příklady aktivního občanství” a na něj dopisujeme další nápady

  • Co dalšího můžeme dělat pro své okolí, pro druhé, pro přírodu, pro lidi na druhém konci světa,... 

Vedoucí zapisuje všechny odpovědi a nijak je nehodnotí. 

3

skupinová

(10 minut)

televizní výuka, diskuzní

PŘÍKLADY Z VIDEA

Promítneme video “Skaut - aktivní občan”, a to konkrétně část 5:32 - 6:44, ve které jsou zmíněny další příklady aktivního občanství. Video průběžně zastavujeme (po jednotlivých částech) a ptáme se účastníků, zda v něm zaznělo něco nového, co je předtím ve skupině nenapadlo. 

Nové příklady doplňujeme na flipový papír. 

4

skupinová

(10 minut)

brainstorming

SHRNUTÍ

Vedoucí přichází s velkým balicím papírem, na kterém má nakreslenou postavu s nadpisem AKTIVNÍ OBČAN.

Vedoucí postavu představí jakýmkoliv jménem např. Věra / Tomáš. Věra je AKTIVNÍ OBČAN/KA. 

Vedoucí předá slovo účastníkům: “Když je Věra aktivní občanka, co si pod tím představujete? Co to znamená? Co Věra/Tomáš dělá?

Vedoucí kolem postavy zapisuje hesla, která zaznívají od účastníků.

Vedoucí všem účastníkům zadá úkol na přemýšlení do příštího setkání:

“Co bych rád/a změnil/a ve svém okolí nebo u sebe samotného?”

II. část

5

skupinová, individuální

(20 minut)

práce s textem, diskuzní

HRA S FOTKAMI

Účastníky rozdělíme do skupin po 4-6. Každá skupina má za úkol složit  sadu fotek (příloha 3 - roztříhaná v obálce).

Následuje diskuse ve skupině, nad tím, co fotky zachycují, co se na nich děje.

Po proběhlé diskusi skupina obdrží krátké texty s popisy, co se na fotkách doopravdy děje, které správně přiřadí (příloha č.3). 

OTÁZKY K FOTKÁM

Od nejrychlejší skupiny si vedoucí vezme sadu fotek a rozmístí je po místnosti. 

Nahlas pokládáme otázky a účastníci si stoupají k vybraným fotkám podle svých odpovědí:

 1. Která aktivita není pro vás a proč? 2. Do které aktivity byste se chtěli pustit?

Po každé otázce je prostor pro komentáře, proč si vybrali zrovna tento příklad.

Co nám to přináší? / PŘÍNOSY ZAPOJENÍ

Účastníci zůstanou u obrázku, který si vybrali jako odpověď na poslední otázku (Do které aktivity byste se chtěli pustit?). A v této skupině přemýšlejí, co by taková aktivita mohla přinést jejich okolí i jim samotným. Úkolem je během 3 minut vymyslet alespoň 3 různé přínosy. Tyto přínosy napíší velkým písmem na post-it (každý na jeden).

Př: když se pustím do stavby laviček v parku, lidé si budou mít kde odpočinout a já se díky této činnosti seznámím s novými lidmi.

Vedoucí připraví flipový papír, který rozdělí na poloviny a nadepíše “okolí”/ “já”. 

Skupiny představují a lepí své přínosy post-ity na flipchart. Nejdříve u poloviny “okolí” pak “já”.

(metoda popcornu - nestřídáme se po kole, ale jakmile někdo představí stejný nebo hodně podobný post-it, rovnou řekne nahlas ten svůj a nalepí jej vedle něj. Další slovo si bere ten, kdo má něco podobného.)

Na závěr vedoucí s účastníky flipchart shrne.

Vhodné otázky:

Jak různé přínosy se nám sešly?

Které převažují? apod.

6

individuální, frontální

(5 minut)

samostatná práce, diskuzní

CO CHCI ZMĚNIT?

Vedoucí vyvěsí flipcharty, které vznikly v předchozích částech a rozdá každému účastníkovi pracovní list (příloha 4), kam si každý během 3 minut zapíše 1 až 3 příklady do vyznačené části, “co by rád/a změnil/a ve svém okolí”. 

7

skupinová, individuální, práce ve dvojici

(10 minut)

diskuzní, práce s textem, samostatná práce 

CO MI TO PŘINESE?

Účastníci dostanou prostor si sami za sebe promyslet, co by chtěli, aby jim přinesla aktivita, do které se chystají zapojit. Na provázku nataženém přes místnost máme kolíčky připnuté kartičky s ústřižky (příloha 5).

Ústřižky, které účastníkům přijdou důležité si nalepí na oboustrannou lepicí pásku/lepidlem do pracovního listu k ruce nadepsané “Přeji si, aby mi zapojení přineslo” (ústředížky je možné doplnit vlastními).

Ve dvojici účastníci sdílejí, co si vybrali a proč. Na závěr dáme prostor pro dobrovolné sdílení ve skupině (na bázi dobrovolnosti).

8

individuální, práce ve dvojici

(10 minut)

samostatná práce, diskuzní

REFLEXE

Účastníci se zamyslí, jaká aktivita by mohla naplnit to, aby jejím prostřednictvím změnili něco ve svém okolí a zároveň jim přinesla to, co potřebují. 

Příklad takové aktivity dopíšou do bubliny u hlavy. K nohám si dopíší, co pro to nyní mohou udělat (můžeme nazvat jako první krok).

Účastníci ve dvojici sdílejí, k čemu došli a jaké to pro ně bylo. Stejně jako v předchozí částí dáme prostor pro dobrovolné sdílení v celé skupině.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

práce v menších skupinách

(60 minut)

rozhovor, diskuzní

Z hlediska bezpečnosti skupiny účastníků poučíme o bezpečnosti chování v terénu (dopravní provoz, přechody aj.).

V případě, že není možné vyrazit na průzkum do terénu je možná varianta přímo se skupinou účastníků:

TŘI OTÁZKY

Po místnosti jsou rozmístěny 3 velké flipové papíry s nadepsanými otázkami a fixy pro účastníky. 

Každý z účastníků si vylosuje jednu ze tří otázek (příloha č. 2) a na ni bude hledat odpovědi mezi ostatními lidmi ve skupině. Potká se s druhým člověkem, položí mu otázku a zjištěnou odpověď zaznamená na flipový papír s danou otázkou. Pokud už tam je stejná nebo velmi podobná odpověď, udělá k ní čárku. Odpověď nijak nehodnotí a neopravuje, zaznamená ji co nejpřesněji. Odpovědi zapíše čitelně a velkými písmeny. Poté jde zjistit odpověď od dalšího člověka. 

Každý/á zároveň odpovídá na otázky ostatních (i pokud se jej/jí někdo zeptá na jeho/její vlastní otázku). Když někdo položí otázku, na kterou už odpovídal/a, musí vymyslet jinou odpověď.

Časový limit pro sběr odpovědí stanovíme na 5-8 minut (neříkáme jej předem, upravíme podle průběhu aktivity).

Na závěr se všichni přesunou k papírům se svou otázkou. Přečtou si všechny odpovědi, krátce si řeknou, co je k tomu napadá. Vyberou jednoho člověka, který odpovědi stručně představí ostatním (do 1 minuty).

Otázky:

  • Co bys rád/a změnil/a ve svém okolí?
  • Když děláš něco pro druhé, co ti to může přinést?
  • Do jaké prospěšné aktivity ses zapojil/a?

Účastníky v této fázi nijak neopravujeme, neříkáme “správné” odpovědi a nepřinášíme nové informace. Všechny informace, se kterými se pracuje, pocházejí od účastnické skupiny.

2

skupinová

(10 minut)

diskuzní

 

3

skupinová

(10 minut)

televizní výuka, diskuzní

v případě delšího času na program je vhodné pustit celé video - youtube: skauti radí_aktivní občanství ZDE

4

skupinová

(10 minut)

brainstorming

 

II. část

5

skupinová, individuální

(20 minut)

práce s textem, diskuzní

Šest různých příkladů aktivit je vybráno tak, aby představovaly rozmanité podoby aktivního občanství. 

U práce s otázkami je důležité, že na začátku mají účastníci možnost vše prodiskutovat ve skupině. Mohou tak vyjádřit svůj názor a na základě názorů ostatních jej upravit či změnit. Zdůrazníme, že nejde o nalezení shody ve skupině, ale o popis různých pohledů. Když si později účastníci stoupají k rozmístěným obrázkům, rozhodují se jen podle sebe. Zastávat svůj názor a ne názor skupiny je důležité, protože si díky tomu účastníci uvědomí svůj postoj. Zároveň se díky tomu utvoří nové skupiny.

6

individuální, frontální

(5 minut)

samostatná práce, diskuzní

Pracovní list lze využít jako podklad pro návazný program. V něm se může více zpracovat aktivita, do které by se účastníci chtěli pustit a jaké konkrétní kroky bude potřeba podniknout.

7

skupinová, individuální, práce ve dvojici

(10 minut)

diskuzní, práce s textem, samostatná práce 

 

8

individuální, práce ve dvojici

(10 minut)

samostatná práce, diskuzní

V reflexi se účastníci ohlížejí za procesem učení, formulují si nový obraz tématu či problému, měli by mít možnost vyjádřit se vlastními slovy a mít prostor pro individuální reflexi.

Vyplněný pracovní list lze vyvěsit na viditelné místo a po čase se k nim vracet. Lze ho využít jako podklad pro návazný program. V něm se může více zpracovat aktivita, do které by se účastníci chtěli pustit a jaké konkrétní kroky bude potřeba podniknout.

Zdroje

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra