Co je to „aktivní občanství“? Jakou paletu možností a jejich přínosů do našeho života skrývá? Program propojuje přínosy pro okolí s přínosy pro každého účastníka, a upozorňuje tak na důležitost vnitřní motivace pro aktivní občanství.
https://www.youtube.com/watch?v=nymG5z-g0PE&t=6s, post-ity, několikametrový provázek, kolíčky
přílohy
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
|
|||
1 |
práce v menších skupinách (60 minut) |
rozhovor, diskuzní |
PRŮZKUM V TERÉNU Vedoucí uvede aktivitu motivací: “Radou Evropské unie byl rok 2011 Evropským rokem dobrovolných činností na podporu aktivního občanství. Byli jsme požádáni o pomoc s provedením průzkumu veřejného mínění, tj. mezi lidmi, na zjištění, jak se společnost od roku 2011 tímto směrem posunula. Průzkum spočívá v oslovení co největšího množství lidí a získání odpovědí na otázky:
Odpovědi můžete zjišťovat kdekoliv v terénu, ale i pomocí telefonu např. od rodinných příslušníků a počítají se i vaše vlastní odpovědi.” Účastníci se rozdělí do skupin po cca 5ti, vyrazí na 30 až 40 min. do blízkého okolí a své odpovědi budou zaznamenávat do přílohy č.1. Po příchodu skupin z terénu krátce představí závěr ze svého průzkumu:
|
2 |
skupinová (10 minut) |
diskuzní |
CO DALŠÍHO MŮŽEME DĚLAT? Vedoucí vedle sebe umístí 2 flipové papíry. Jeden již popsaný z předchozí aktivity “Do jaké prospěšné aktivity jste se zapojil/a?”. Vedle něj umístí flipový papír nadepsaný “Příklady aktivního občanství” a na něj dopisujeme další nápady
Vedoucí zapisuje všechny odpovědi a nijak je nehodnotí. |
3 |
skupinová (10 minut) |
televizní výuka, diskuzní |
PŘÍKLADY Z VIDEA Promítneme video “Skaut - aktivní občan”, a to konkrétně část 5:32 - 6:44, ve které jsou zmíněny další příklady aktivního občanství. Video průběžně zastavujeme (po jednotlivých částech) a ptáme se účastníků, zda v něm zaznělo něco nového, co je předtím ve skupině nenapadlo. Nové příklady doplňujeme na flipový papír. |
4 |
skupinová (10 minut) |
brainstorming |
SHRNUTÍ Vedoucí přichází s velkým balicím papírem, na kterém má nakreslenou postavu s nadpisem AKTIVNÍ OBČAN. Vedoucí postavu představí jakýmkoliv jménem např. Věra / Tomáš. Věra je AKTIVNÍ OBČAN/KA. Vedoucí předá slovo účastníkům: “Když je Věra aktivní občanka, co si pod tím představujete? Co to znamená? Co Věra/Tomáš dělá? Vedoucí kolem postavy zapisuje hesla, která zaznívají od účastníků. Vedoucí všem účastníkům zadá úkol na přemýšlení do příštího setkání: “Co bych rád/a změnil/a ve svém okolí nebo u sebe samotného?” |
II. část |
|||
5 |
skupinová, individuální (20 minut) |
práce s textem, diskuzní |
HRA S FOTKAMI Účastníky rozdělíme do skupin po 4-6. Každá skupina má za úkol složit sadu fotek (příloha 3 - roztříhaná v obálce). Následuje diskuse ve skupině, nad tím, co fotky zachycují, co se na nich děje. Po proběhlé diskusi skupina obdrží krátké texty s popisy, co se na fotkách doopravdy děje, které správně přiřadí (příloha č.3). OTÁZKY K FOTKÁM Od nejrychlejší skupiny si vedoucí vezme sadu fotek a rozmístí je po místnosti. Nahlas pokládáme otázky a účastníci si stoupají k vybraným fotkám podle svých odpovědí: 1. Která aktivita není pro vás a proč? 2. Do které aktivity byste se chtěli pustit? Po každé otázce je prostor pro komentáře, proč si vybrali zrovna tento příklad. Co nám to přináší? / PŘÍNOSY ZAPOJENÍ Účastníci zůstanou u obrázku, který si vybrali jako odpověď na poslední otázku (Do které aktivity byste se chtěli pustit?). A v této skupině přemýšlejí, co by taková aktivita mohla přinést jejich okolí i jim samotným. Úkolem je během 3 minut vymyslet alespoň 3 různé přínosy. Tyto přínosy napíší velkým písmem na post-it (každý na jeden). Př: když se pustím do stavby laviček v parku, lidé si budou mít kde odpočinout a já se díky této činnosti seznámím s novými lidmi. Vedoucí připraví flipový papír, který rozdělí na poloviny a nadepíše “okolí”/ “já”. Skupiny představují a lepí své přínosy post-ity na flipchart. Nejdříve u poloviny “okolí” pak “já”. (metoda popcornu - nestřídáme se po kole, ale jakmile někdo představí stejný nebo hodně podobný post-it, rovnou řekne nahlas ten svůj a nalepí jej vedle něj. Další slovo si bere ten, kdo má něco podobného.) Na závěr vedoucí s účastníky flipchart shrne. Vhodné otázky: Jak různé přínosy se nám sešly? Které převažují? apod. |
6 |
individuální, frontální (5 minut) |
samostatná práce, diskuzní |
CO CHCI ZMĚNIT? Vedoucí vyvěsí flipcharty, které vznikly v předchozích částech a rozdá každému účastníkovi pracovní list (příloha 4), kam si každý během 3 minut zapíše 1 až 3 příklady do vyznačené části, “co by rád/a změnil/a ve svém okolí”. |
7 |
skupinová, individuální, práce ve dvojici (10 minut) |
diskuzní, práce s textem, samostatná práce |
CO MI TO PŘINESE? Účastníci dostanou prostor si sami za sebe promyslet, co by chtěli, aby jim přinesla aktivita, do které se chystají zapojit. Na provázku nataženém přes místnost máme kolíčky připnuté kartičky s ústřižky (příloha 5). Ústřižky, které účastníkům přijdou důležité si nalepí na oboustrannou lepicí pásku/lepidlem do pracovního listu k ruce nadepsané “Přeji si, aby mi zapojení přineslo” (ústředížky je možné doplnit vlastními).Ve dvojici účastníci sdílejí, co si vybrali a proč. Na závěr dáme prostor pro dobrovolné sdílení ve skupině (na bázi dobrovolnosti). |
8 |
individuální, práce ve dvojici (10 minut) |
samostatná práce, diskuzní |
REFLEXE Účastníci se zamyslí, jaká aktivita by mohla naplnit to, aby jejím prostřednictvím změnili něco ve svém okolí a zároveň jim přinesla to, co potřebují. Příklad takové aktivity dopíšou do bubliny u hlavy. K nohám si dopíší, co pro to nyní mohou udělat (můžeme nazvat jako první krok). Účastníci ve dvojici sdílejí, k čemu došli a jaké to pro ně bylo. Stejně jako v předchozí částí dáme prostor pro dobrovolné sdílení v celé skupině. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
práce v menších skupinách (60 minut) |
rozhovor, diskuzní |
Z hlediska bezpečnosti skupiny účastníků poučíme o bezpečnosti chování v terénu (dopravní provoz, přechody aj.). V případě, že není možné vyrazit na průzkum do terénu je možná varianta přímo se skupinou účastníků: TŘI OTÁZKY Po místnosti jsou rozmístěny 3 velké flipové papíry s nadepsanými otázkami a fixy pro účastníky. Každý z účastníků si vylosuje jednu ze tří otázek (příloha č. 2) a na ni bude hledat odpovědi mezi ostatními lidmi ve skupině. Potká se s druhým člověkem, položí mu otázku a zjištěnou odpověď zaznamená na flipový papír s danou otázkou. Pokud už tam je stejná nebo velmi podobná odpověď, udělá k ní čárku. Odpověď nijak nehodnotí a neopravuje, zaznamená ji co nejpřesněji. Odpovědi zapíše čitelně a velkými písmeny. Poté jde zjistit odpověď od dalšího člověka. Každý/á zároveň odpovídá na otázky ostatních (i pokud se jej/jí někdo zeptá na jeho/její vlastní otázku). Když někdo položí otázku, na kterou už odpovídal/a, musí vymyslet jinou odpověď. Časový limit pro sběr odpovědí stanovíme na 5-8 minut (neříkáme jej předem, upravíme podle průběhu aktivity). Na závěr se všichni přesunou k papírům se svou otázkou. Přečtou si všechny odpovědi, krátce si řeknou, co je k tomu napadá. Vyberou jednoho člověka, který odpovědi stručně představí ostatním (do 1 minuty). Otázky:
Účastníky v této fázi nijak neopravujeme, neříkáme “správné” odpovědi a nepřinášíme nové informace. Všechny informace, se kterými se pracuje, pocházejí od účastnické skupiny. |
2 |
skupinová (10 minut) |
diskuzní |
|
3 |
skupinová (10 minut) |
televizní výuka, diskuzní |
v případě delšího času na program je vhodné pustit celé video - youtube: skauti radí_aktivní občanství ZDE |
4 |
skupinová (10 minut) |
brainstorming |
|
II. část |
|||
5 |
skupinová, individuální (20 minut) |
práce s textem, diskuzní |
Šest různých příkladů aktivit je vybráno tak, aby představovaly rozmanité podoby aktivního občanství. U práce s otázkami je důležité, že na začátku mají účastníci možnost vše prodiskutovat ve skupině. Mohou tak vyjádřit svůj názor a na základě názorů ostatních jej upravit či změnit. Zdůrazníme, že nejde o nalezení shody ve skupině, ale o popis různých pohledů. Když si později účastníci stoupají k rozmístěným obrázkům, rozhodují se jen podle sebe. Zastávat svůj názor a ne názor skupiny je důležité, protože si díky tomu účastníci uvědomí svůj postoj. Zároveň se díky tomu utvoří nové skupiny. |
6 |
individuální, frontální (5 minut) |
samostatná práce, diskuzní |
Pracovní list lze využít jako podklad pro návazný program. V něm se může více zpracovat aktivita, do které by se účastníci chtěli pustit a jaké konkrétní kroky bude potřeba podniknout. |
7 |
skupinová, individuální, práce ve dvojici (10 minut) |
diskuzní, práce s textem, samostatná práce |
|
8 |
individuální, práce ve dvojici (10 minut) |
samostatná práce, diskuzní |
V reflexi se účastníci ohlížejí za procesem učení, formulují si nový obraz tématu či problému, měli by mít možnost vyjádřit se vlastními slovy a mít prostor pro individuální reflexi. Vyplněný pracovní list lze vyvěsit na viditelné místo a po čase se k nim vracet. Lze ho využít jako podklad pro návazný program. V něm se může více zpracovat aktivita, do které by se účastníci chtěli pustit a jaké konkrétní kroky bude potřeba podniknout. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.