Youtuber Blondýn má ve svém mobilu několik chytrých aplikací. Pojďte si je vyzkoušet a také říct ostatním, jaké chytré aplikace máte vy. Můžou být skvělým pomocníkem nebo vám i zachránit život.
mobilní telefon – každý účastník, promítací plátno, dataprojektor, papír, tužka, vytištěná příloha č. 2 pro každého účastníka, vytištěná příloha č. 1 – cca 2× (záleží na počtu skupin při učení se s aplikacemi). Tato aktivita vyžaduje možnost připojení k wifi či datové připojení.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (10 minut) |
icebreaker |
K navození atmosféry k tomuto tématu poslouží hra Mobilní Bingo. Každý účastník dostane list papíru – viz příloha č. 2.
Zadání úkolu: Do každé kolonky získejte podpis toho, kdo splňuje uvedený parametr. Komu se podaří vyplnit tabulku, zakřičí „Bingo!“. První z vás vyhrává. (V případě, že se nedaří najít podpis u některého požadavku, je možné ukončit hru ze strany vedoucího; poté vyhrává ten, kdo má nejvíce podpisů.) Bezprostředně po hře se účastníci vrátí na svá místa nebo se sdruží do kruhu a vedoucí aktivity hru uzavře slovy: „Nemusíme být jen fascinováni vzhledem a vlastnostmi našich telefonů, ale telefon může být i naším pomocníkem (ať je jakýkoliv).“ Otázka na účastníky: Mobil jako pomocník – co si pod tím představujete? |
2 |
individuální (10 minut) |
myšlenková mapa |
Účastníci si prohlédnou aplikace na svém mobilním telefonu a sepíší jejich seznam. Následně položky očíslují dle míry využívání / oblíbenosti. |
3 |
skupinová (15 minut) |
brainstorming |
Dobrovolníci ostatním představí své nejoblíbenější aplikace, jejich přínosy a využitelnost. Vedoucí aktivity zapisuje názvy aplikací na tabuli / flipchart, případně k nim může přidat četnost (tj. kolik účastníků je používá). Četnost zjistí oslovením účastníků (např. souhlasné zvednutí ruky). |
4 |
skupinová (8 minut) |
televizní výuka |
Zhlédnutí videa: Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu na: |
5 |
práce ve skupinách (30 minut) |
demonstrační – učení se praxí |
Vedoucí aktivity shrne aplikace, které byly ve videu představeny – viz příloha č. 1. Účastníci mají za úkol vybrat si jednu, dvě, tři (dle časových možností) aplikace, které se chtějí naučit používat. Může se jednat i o aplikace, o kterých nebyla ve videu řeč, ale účastníci je představili v části 3 jako TOP. Vytvoří skupiny podle zájmu o danou aplikaci. V této skupině si aplikaci nainstalují na své mobilní telefony, vyzkouší její funkce a splní úkol, který jim zadá moderátor z videa. Zadání úkolu může proběhnout tak, že obdrží lísteček s úkolem od vedoucího aktivity (lze rozstříhat přílohu č.1).
Po seznámení se s jednou aplikací, může účastník pokračovat dle časových možností na další, dle svého výběru. |
6 |
skupinová (10 minut) |
diskuze |
Na závěr aktivity proběhne diskuze, při níž účastníci odpovídají na otázku:
|
7 |
individuální (7 minut) |
dovednostně-praktická |
Dobrovolný úkol: Aplikaci, která je pro tebe TOP, nasdílej a doporuč ostatním např. přes sociální sítě. |
Tato aktivita vyžaduje práci s vlastním mobilním telefonem každého účastníka. Vyžaduje přítomnost wifi nebo datového připojení a dostatečnou volnou paměť v telefonu na případné stažení aplikací.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová (10 minut) |
icebreaker |
Úvodní aktivita na uvolnění atmosféry a naladění se na téma, že mobil nemusí být jen zlý pán, ale především dobrý sluha. Z hlediska časového je možné tuto icebreaker aktivitu vynechat. |
2 |
individuální (10 minut) |
myšlenková mapa |
V případě, že je ve skupině účastník, který mobilní telefon nevlastní, půjčíme mu náhradní (pokud máme), nebo ho dáme do skupiny s jiným, který má mobilní telefon má. V této části je možné pracovat i se zjištěním, že některé aplikace účastník nevyužívá – je tedy možné je vymazat, a tím uvolnit telefonní paměť. |
3 |
skupinová (10 minut) |
brainstorming |
Před představením aplikace je výhodné zjistit, kolik účastníků má totožnou aplikaci a využívá ji. Efektivní je představit ty aplikace, které má malé procento účastníků, a přesto jejich majitel vidí jejich přínos. |
4 |
skupinová (8 minut) |
televizní výuka |
Video je možné shlédnout celé, nebo jen vybrané části – stopáž je uvedená v příloze č. 1. Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu |
5 |
práce ve skupinách (40 minut) |
demonstrační – učení se praxí |
Souhrn aplikací z videa:
Pokud je ve skupině někdo, kdo aplikace již má, může se stát didaktickým článkem a pomoci ostatním ve skupině se naučit s aplikací pracovat. Pokud má někdo telefon, do kterého není možné aplikace nainstalovat, seznamuje se s aplikacemi prostřednictvím ostatních, tj. je přidělen k někomu do dvojice. |
6 |
skupinová (12 minut) |
brainstorming |
|
7 |
individuální (7 minut) |
dovednostně-praktická |
Zde je nutné srozumitelně vysvětlit, k čemu je dobré ostatním doporučit nějakou věc (obecně, ať už se jedná o mobilní aplikace, či jiné věci):
Pokud někdo nechce svůj názor sdílet, nezadáváme náhradní činnost. Jedná se o poslední minuty aktivity, necháme tedy doznít v hlavách účastníků celé téma. |
Autorské video:
Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 18. 1. 2021⦎. Dostupné z:
https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.