Youtuber Blondýn má ve svém mobilu několik chytrých aplikací. Pojďte si je vyzkoušet a také říct ostatním, jaké chytré aplikace máte vy. Můžou být skvělým pomocníkem nebo vám i zachránit život.

Výchovný cíl:  Účastníci pojmenují, jaké mobilní aplikace používají a doporučí svoje oblíbené ostatním.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

mobilní telefon – každý účastník, promítací plátno, dataprojektor, papír, tužka, vytištěná příloha č. 2 pro každého účastníka, vytištěná příloha č. 1 – cca 2× (záleží na počtu skupin při učení se s aplikacemi). Tato aktivita vyžaduje možnost připojení k wifi či datové připojení.

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(10 minut)

icebreaker

K navození atmosféry k tomuto tématu poslouží hra Mobilní Bingo.

Každý účastník dostane list papíru – viz příloha č. 2. 

Zadání úkolu: Do každé kolonky získejte podpis toho, kdo splňuje uvedený parametr. Komu se podaří vyplnit tabulku, zakřičí „Bingo!“. První z vás vyhrává. (V případě, že se nedaří najít podpis u některého požadavku, je možné ukončit hru ze strany vedoucího; poté vyhrává ten, kdo má nejvíce podpisů.)

Bezprostředně po hře se účastníci vrátí na svá místa nebo se sdruží do kruhu a vedoucí aktivity hru uzavře slovy: „Nemusíme být jen fascinováni vzhledem a vlastnostmi našich telefonů, ale telefon může být i naším pomocníkem (ať je jakýkoliv).“

Otázka na účastníky: Mobil jako pomocník – co si pod tím představujete?

2

individuální

(10 minut)

myšlenková mapa

Účastníci si prohlédnou aplikace na svém mobilním telefonu a sepíší jejich seznam. Následně položky očíslují dle míry využívání / oblíbenosti.

3

skupinová

(15 minut)

brainstorming

Dobrovolníci ostatním představí své nejoblíbenější aplikace, jejich přínosy a využitelnost.

Vedoucí aktivity zapisuje názvy aplikací na tabuli / flipchart, případně k nim může přidat četnost (tj. kolik účastníků je používá). Četnost zjistí oslovením účastníků (např. souhlasné zvednutí ruky).

4

skupinová

(8 minut)

televizní výuka

Zhlédnutí videa: Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu na:

https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE

5

práce ve skupinách

(30 minut)

demonstrační – učení se praxí

Vedoucí aktivity shrne aplikace, které byly ve videu představeny – viz příloha č. 1. Účastníci mají za úkol vybrat si jednu, dvě, tři (dle časových možností) aplikace, které se chtějí naučit používat. Může se jednat i o aplikace, o kterých nebyla ve videu řeč, ale účastníci je představili v části 3 jako TOP.

Vytvoří skupiny podle zájmu o danou aplikaci. V této skupině si aplikaci nainstalují na své mobilní telefony, vyzkouší její funkce a splní úkol, který jim zadá moderátor z videa. Zadání úkolu může proběhnout tak, že obdrží lísteček s úkolem od vedoucího aktivity (lze rozstříhat přílohu č.1).

Po seznámení se s jednou aplikací, může účastník pokračovat dle časových možností na další, dle svého výběru. 

6

skupinová

(10 minut)

diskuze

Na závěr aktivity proběhne diskuze, při níž účastníci odpovídají na otázku: 

  • Co sis během této aktivity uvědomil/a? 
  • Zažil/a jsi někdy v minulosti situaci, v níž by se ti některá z aplikací hodila? 
  • Zachoval/a by ses v té situaci jinak, kdybys tu aplikaci měl/a a mohl/a ji využít? Jak? 
  • Dala by se některá aplikace použít i v jiných situacích, než která jsou popsána ve videu nebo o kterých tu byla řeč?
  • Je něco, co chceš ve vztahu k používání mobilu, změnit? Co to je? 

7

individuální

(7 minut)

dovednostně-praktická

Dobrovolný úkol:

Aplikaci, která je pro tebe TOP, nasdílej a doporuč ostatním např. přes sociální sítě.  

Metodické poznámky

Tato aktivita vyžaduje práci s vlastním mobilním telefonem každého účastníka. Vyžaduje přítomnost wifi nebo datového připojení a dostatečnou volnou paměť v telefonu na případné stažení aplikací.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(10 minut)

icebreaker

Úvodní aktivita na uvolnění atmosféry a naladění se na téma, že mobil nemusí být jen zlý pán, ale především dobrý sluha.

Z hlediska časového je možné tuto icebreaker aktivitu vynechat.

2

individuální

(10 minut)

myšlenková mapa

V případě, že je ve skupině účastník, který mobilní telefon nevlastní, půjčíme mu náhradní (pokud máme), nebo ho dáme do skupiny s jiným, který má mobilní telefon má.

V této části je možné pracovat i se zjištěním, že některé aplikace účastník nevyužívá – je tedy možné je vymazat, a tím uvolnit telefonní paměť.

3

skupinová

(10 minut)

brainstorming

Před představením aplikace je výhodné zjistit, kolik účastníků má totožnou aplikaci a využívá ji. Efektivní je představit ty aplikace, které má malé procento účastníků, a přesto jejich majitel vidí jejich přínos.

4

skupinová

(8 minut)

televizní výuka

Video je možné shlédnout celé, nebo jen vybrané části – stopáž je uvedená v příloze č. 1.

Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu

https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE

5

práce ve skupinách

(40 minut)

demonstrační – učení se praxí

Souhrn aplikací z videa:

  • MY APPS TIME
  • IDOS
  • GOOGLE KALENDÁŘ a sdílené disky
  • ZÁCHRANKA
  • MAPY.CZ 
  • APLIKACE NA PŘÍRODU – PLANTNET
  • HVĚZDNÁ OBLOHA – SKYNET
  • ČTEČKA QR KÓDŮ

Pokud je ve skupině někdo, kdo aplikace již má, může se stát didaktickým článkem a pomoci ostatním ve skupině se naučit s aplikací pracovat.

Pokud má někdo telefon, do kterého není možné aplikace nainstalovat, seznamuje se s aplikacemi prostřednictvím ostatních, tj. je přidělen k někomu do dvojice.

6

skupinová

(12 minut)

brainstorming

 

7

individuální

(7 minut)

dovednostně-praktická

Zde je nutné srozumitelně vysvětlit, k čemu je dobré ostatním doporučit nějakou věc (obecně, ať už se jedná o mobilní aplikace, či jiné věci):

  • ušetřím ostatním čas, 
  • zúžím výběr či hledání,
  • rozšířím si obzory, 
  • ovlivním ostatní.

Pokud někdo nechce svůj názor sdílet, nezadáváme náhradní činnost. Jedná se o poslední minuty aktivity, necháme tedy doznít v hlavách účastníků celé téma.

Zdroje

Autorské video:

Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 18. 1. 2021⦎. Dostupné z: 

https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra