Třídit odpad nestačí – je třeba naučit se předcházet samotnému vytváření odpadu. Tomu může každý z nás napomoci drobnými i většími změnami v každodenním životě. Vyber si svou výzvu a pojď do toho!

Výchovný cíl:  Uvědomím si, kolik odpadu vytvářím, a stanovím si několik výzev, jak svou produkci odpadu zmírnit.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

předem připravené seznamy s vyprodukovanými odpadky – každý účastník svůj, lístečky s výzvami, papíry, tužky, flipchart, fixy

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

před programem

individuální

samostatná práce

Účastníci mají za úkol si jeden celý (běžný) den před setkáním sepsat seznam odpadků, které v průběhu dne vyprodukují. K tomuto dennímu seznamu pak připojí další odpadky, které nevyhazují denně, ale cca jednou za měsíc (např. kartáček na zuby, psací potřeby, šampon apod.) 

1

frontální

(5 minut)

vysvětlování

Vedoucí motivuje účastníky slovy: 

„Představte si, že jste se jednoho dne ráno probudili a ocitli jste se v budoucnosti, v níž se vlády všech států dohodly, že už nelze tolerovat vyhazování odpadků. Z planety se totiž stalo jedno velké smetiště – lidé se v mořích a jezerech koupali mezi plovoucími odpadky a mrtvolami ryb a dalších mořských tvorů, kteří se udusili polykáním igelitových pytlíků, odpadkové koše ve městech každodenně přetékaly, odpadků byly plné nejen příkopy u silnic, ale také lesy a louky, odpadky byly prostě úplně všude. Proto se státy rozhodly říci STOP a zavedly celosvětově nový, revoluční systém. Za každou věc, kterou vyhodíte do popelnice, musíte zaplatit vysoký poplatek. A každý produkt a každý obal má v sobě skrytý unikátní kód, který odhalí, kdo si ho koupil, použil a následně vyhodil do koše či odhodil ve městě či v přírodě. Lidé tak mají na výběr – buď zcela změní své chování, nebo za to stávající musí draze zaplatit. Vybrané peníze pak vlády použijí na odklízení a likvidaci odpadků.“

2

týmová

(10 minut)

práce s textem

Vedoucí vyzve účastníky, aby utvořili skupiny po 3 členech a prošli své seznamy, které si na setkání přinesli. Jejich úkolem je vymyslet, jak to udělat, aby dané odpadky z jejich seznamu neskončily v popelnici, a oni za ně nemuseli platit. Své nápady si zapisují na papír.

3

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Jednotlivé skupiny představí své návrhy. Vedoucí je zapisuje na flipchart. Následně vedoucí účastníky seznámí s pravidly zero waste, konkrétně s pravidly tzv. bezodpadové pyramidy.

V závěru diskuze se vedoucí účastníků zeptá, zda by se něco z pravidel zero waste dalo aplikovat i na jejich současný život, a navrhne jim, aby si to vyzkoušeli v reálu formou výzvy. 

4

individuální

(15 minut)

práce s textem

+ stanovení cílů

Účastníci se seznámí s konkrétními příklady – výzvami zero waste. 

Příloha č. 1 

V prostoru (např. venku na stromech, uvnitř na tabulích/lavicích) budou různě rozmístěny lístečky s příklady. Účastníci si je přečtou, a pokud něco už sami dělají, napíší k lístečku své jméno. 

Po přečtení všech lístečků si každý vybere tři výzvy, kterou do příští schůzky/hodiny sám vyzkouší: 

1 výzva by pro něj měla být snadná, 

1 výzva středně těžká, 

1 výzva tak těžká, že bude vyžadovat opravdu hodně snahy a bude na hranici toho, že ji účastník zvládne, ale přesto se o to pokusí. 

K výzvám účastníci také napíší svá jména. Po vyplnění se lístečky vyvěsí na nástěnku. Účastníci si mohou s výzvami navzájem pomoci, např. podporovat se, pokud plní stejnou výzvu, nebo se poradit s někým, kdo tuto věc už praktikuje. 

5

skupinová

diskuzní

Na schůzce (za 3–4 týdny) si účastníci navzájem sdělí, jak ve výzvách uspěli, co jim dělalo potíže, co bylo naopak snadné, jaké věci se jim osvědčily, jaké by doporučili ostatním, jak na výzvy reagovali jejich přátelé a rodina apod. Na konci každý řekne, zda ho tento přístup zaujal, přijde mu smysluplný a chce v něm pokračovat dál. 

Nakonec vedoucí doporučí nějaké další zdroje, které mohou zájemcům pomoci pokračovat, např. blog a fb Czech Zero waste nebo jejich aplikaci Bezodpadová výzva.

Metodické poznámky

DOPLŇUJÍCÍ MATERIÁLY PRO VEDOUCÍ:

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

před programem

individuální

 

Vedoucí účastníkům zdůrazní, že je opravdu potřeba zapisovat pečlivě každou věc, kterou ten den vyhodili, včetně zbytků jídla. Případně může účastníkům zapisování připomenout např. dva dny před setkáním.

1

frontální

(5 minut)

vysvětlování

 

2

týmová

(10 minut)

práce s textem

Pokud si skupiny neví rady, je možné vymýšlení nápadů podpořit např. otázkami:

Je možné si některou z položek na seznamu prostě odpustit – tzn. nekupovat ji? 

Je možné některou z položek znova a jinak využít?

3

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Po uvedení několika příkladů vedoucí seznámí účastníky s konceptem zero waste, tedy životu bez odpadů. 

Co je to zero waste – základní vysvětlení:  https://cs.wikipedia.org/wiki/Zero_waste

Pokud koncept zero waste zná někdo z účastníků, může vedoucí přenechat slovo jemu. Seznámení by mělo být jen stručné, ale mělo by v něm zaznít, že hlavním cílem není jen se o odpadky správně postarat (jako třeba třídit), ale vůbec předcházet jejich vzniku.

BEZODPADOVÁ PYRAMIDA ukazuje posloupnost kroků, které vedou ke snížení produkce koncového odpadu. Vychází z knihy Domácnost bez odpadu od Bea Johnson:

  • Krok 1: Zamítnout (co nepotřebujeme)
  • Krok 2: Zredukovat (co potřebujeme a nemůžeme zamítnout)
  • Krok 3: Zužitkovat (co spotřebováváme a nemůžeme zamítnout nebo zredukovat)
  • Krok 4: Zrecyklovat (co nemůžeme zamítnout, zredukovat nebo zužitkovat)
  • Krok 5: Zkompostovat (zbytek)

4

individuální

(15 minut)

práce s textem

+ stanovení cílů

Účastníci při této aktivitě pracují samostatně, ale vedoucí je nablízku, aby jim mohl zodpovědět případné otázky. Vedoucí zdůrazní, že výběr výzev je zcela na nich samotných, cíle si stanovují podle vlastních schopností. Na konci vedoucí zdůrazní, že na příští schůzce/hodině proběhne společná reflexe.

5

skupinová

diskuzní

Po 3–4 týdnech se vedoucí na schůzce/hodině vrátí k tomu, jak se účastníkům dařilo výzvy plnit.

Při odpovědích na otázky se střídají všichni účastníci, vedoucí diskuzi moderuje, aby se dostalo na všechny. Na konci proběhne kolečko, při kterém každý řekne, zda ho tento přístup zaujal, přijde mu smysluplný a chce v něm pokračovat dál. Vedoucí povede účastníky k tomu, aby svůj postoj vysvětlili.

Do budoucna lze využít mobilní aplikaci CZW výzva.

Zdroje

Blog Czech Zero Waste ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 19. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://www.czechzerowaste.cz/

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

 

Autor

Applová Věra