Aktivita s cílem naučit účastníky všímat si prostředí kolem sebe, orientovat se ve městě, na silnici a v lese nejen pro případ krizové situace, např. přivolání záchranky. Buď ostatním příkladem!

Výchovný cíl:  Účastníci shrnou orientační body v terénu pro případ nouze.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Les Les Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 9 Orientace na mapě, č. 10 Přivolání pomoci (aktivita plní pouze část daného úkolu ve stezce)

Pomůcky a materiál

  • pro každou skupinu papír a tužku
  • mobil s datovým připojením

Obsah programu

ČÁST
PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

15 MINUT

skupinový brainstorming

Skupina se rozdělí do několika menších skupin cca po pěti. Skupiny dostanou následující zadání:

Představte si, že se stala nehoda a vy máte navigovat sanitku na dané místo. Zkuste sepsat co nejvíce věcí, podle kterých se lze orientovat – jak ve městě, tak v přírodě, nebo na silnici.  

Např. se můžete orientovat podle ulice a čísla domu. 

2

POHYB V TERÉNU

75 MINUT

dovednostně praktická

Společně se pak všichni vydají do terénu. 

S sebou si vezmou papír, na který si sepsali možné orientační body.

Zastavovat budou na jednotlivých místech (viz níže) a na každém místě prvně účastníci řeknou, podle čeho by se dalo orientovat – postupně po skupinách (každá skupina řekne jednu věc). 

Pokud už nebudou skupiny vědět, doplní je vedoucí.

Místa, která by měla být na seznamu (od nejlehčího k nejtěžšímu):

  • místo, které mohou identifikovat dle názvu ulice a čísla (může jít o konkrétní dům, obchod, …)
  • park v blízkosti významné budovy (nebo nějaký jiný objekt, který mohou blíže určit pomocí významné budovy, stavby, která je v blízkosti).
  • železniční přejezd
  • u zastávky MHD
  • místo, kterým prochází turistické značení
  • náhodné místo v lese

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvoji kompetence k řešení problému:
Účastník pozná, kdy je pro učení vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat.
Při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.

ČÁST
PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ DOPORUČENÍ

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

15 MINUT

skupinový brainstorming 

Je vhodné vytvořit skupiny po maximálně 5 účastnících, aby byl každý zapojen. Je dobré mít vyvážené skupiny – tj. namíchat z více a méně aktivních žáků. 

2

POHYB V TERÉNU

75 MINUT

dovednostně praktická

Trasu je vhodné promyslet, aby bylo možné obsáhnout všechny uvedené možnosti – tj. projít městem, minout silnici, dojít do lesa.

Realizátor aktivity případně doplňuje možnosti, dle kterých by se dalo orientovat, které skupiny nezmíní.

Také může ukázat aplikaci Záchranka či Buzola, která uživateli ukáže přesné souřadnice, kde se nachází. Lokaci lze ukázat i na webu mapy.cz.

Před aktivitou se realizátor seznámí s touto teorií:

Jak poznám, kde se nacházím

Ve městě

  • název ulice, čísla domů
  • číselné označení sloupů veřejného osvětlení (při spojení se složkami integrovaného záchranného systému je tato informace velmi užitečná, díky označení najdou složky IZS dané místo velmi rychle)
  • oznámení blízkosti významných budov (škola, pošta, kostel, hřbitov, benzinová pumpa, obchodní centrum)
  • jiné orientační body (komíny, zastávky MHD)

Silnice, dálnice

  • dálnice – na každý půlkilometr označník, důležité je zmínit směr jízdy (např. dálnice D1, 105 km, směr z Prahy do Brna)
  • lze volat z dálniční hlásky (ta je označena)
  • silnice 1. třídy jsou označeny čísly (např. I/49)
  • silnice nižších tříd – značeny číslem jsou podjezdy, mosty (např. 148-005)
  • železniční přejezd má zezadu na výstražném sloupku umístěno písmeno P a za ním číslo (např. P10708)

Přírodní prostředí

  • lze využít turistické značení, nadzemní elektrické vedení velmi vysokého napětí, vodní toky, nádrže
  • památná místa, vysílače, rozhledny, železniční viadukty, mosty
  • nejlepší prostřednictvím GPS

Zdroje

V části programu č. 2 použity informace z: 

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.