Aktivita s cílem naučit účastníky všímat si prostředí kolem sebe, orientovat se ve městě, na silnici a v lese nejen pro případ krizové situace, např. přivolání záchranky. Buď ostatním příkladem!
1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 9 Orientace na mapě, č. 10 Přivolání pomoci (aktivita plní pouze část daného úkolu ve stezce)
ČÁST |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 15 MINUT |
skupinový brainstorming |
Skupina se rozdělí do několika menších skupin cca po pěti. Skupiny dostanou následující zadání: Představte si, že se stala nehoda a vy máte navigovat sanitku na dané místo. Zkuste sepsat co nejvíce věcí, podle kterých se lze orientovat – jak ve městě, tak v přírodě, nebo na silnici. Např. se můžete orientovat podle ulice a čísla domu. |
2 |
POHYB V TERÉNU 75 MINUT |
dovednostně praktická |
Společně se pak všichni vydají do terénu. S sebou si vezmou papír, na který si sepsali možné orientační body. Zastavovat budou na jednotlivých místech (viz níže) a na každém místě prvně účastníci řeknou, podle čeho by se dalo orientovat – postupně po skupinách (každá skupina řekne jednu věc). Pokud už nebudou skupiny vědět, doplní je vedoucí. Místa, která by měla být na seznamu (od nejlehčího k nejtěžšímu):
|
Během této aktivity dochází k rozvoji kompetence k řešení problému:
Účastník pozná, kdy je pro učení vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat.
Při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
ČÁST |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ DOPORUČENÍ |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 15 MINUT |
skupinový brainstorming |
Je vhodné vytvořit skupiny po maximálně 5 účastnících, aby byl každý zapojen. Je dobré mít vyvážené skupiny – tj. namíchat z více a méně aktivních žáků. |
2 |
POHYB V TERÉNU 75 MINUT |
dovednostně praktická |
Trasu je vhodné promyslet, aby bylo možné obsáhnout všechny uvedené možnosti – tj. projít městem, minout silnici, dojít do lesa. Realizátor aktivity případně doplňuje možnosti, dle kterých by se dalo orientovat, které skupiny nezmíní. Také může ukázat aplikaci Záchranka či Buzola, která uživateli ukáže přesné souřadnice, kde se nachází. Lokaci lze ukázat i na webu mapy.cz. Před aktivitou se realizátor seznámí s touto teorií: Jak poznám, kde se nacházím Ve městě
Silnice, dálnice
Přírodní prostředí
|
V části programu č. 2 použity informace z:
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.