Zážitek z přírody uchovaný v komiksu. Ponořte se do tajů přírody a hledejte v ní zajímavosti na první pohled skryté. Následně svoje zjištění přeneste do komiksu a zašlete lidem, kteří nemají tu možnost setkat se s přírodou!

Výchovný cíl:  Účastníci pozorují přírodu kolem sebe a skrz svůj zážitek z pobytu v přírodě vytvoří komix (či jinak zážitek zpracují).
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

karimatky/podložky, čtvrtky papíru s potiskem pro komiks (viz příloha), výtvarné potřeby (pastelky, fixy, barvy aj.), podložky pod papíry na kreslení, časomíra, píšťalka – případně jiný nástroj pro signalizaci na dálku, provázek, kolíčky

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

frontální

(5 minut)

vysvětlování / inscenační



„Na světě je spousta lidí, kteří nemají možnost vidět naši přírodu naživo, nemohou se v ní volně projít a vnímat ji všemi smysly jako my, vidět, co všechno se v ní odehrává. Jsou to např. lidé dlouhodobě nemocní, upoutaní na lůžko, z různých důvodů umístění do izolace, lidé, kteří bydlí daleko v cizích zemích a nebudou mít nikdy prostředky na to, aby se k nám přijeli podívat, ale také lidé žijící v uprchlických táborech. Pojďme jim zkusit předat zážitek z naší přírody alespoň zprostředkovaně pomocí obrázkového komiksu, v němž přírodu kolem nás a to, co se v ní odehrává, co nejvěrněji zachytíme. Obrazové sdělení má totiž tu výhodu, že k němu nepotřebujeme nic složitého psát, nemusíme umět stejnou řeč – obrazu rozumí všichni. Svými výtvory můžeme druhým zlepšit den, vyvolat v nich vzpomínky, příjemné pocity, a tak jim pomoci lépe snášet jejich mnohdy obtížnou situaci. Tyto výtvory poté skutečně pošleme. Kam? Záleží na nás, jak se domluvíme.“

Komiksy mohou účastníci / vedoucí aktivity zaslat lidem do vybrané instituce v okolí – domova pro seniory, LDN, nemocnice, hospice, příp. oslovit neziskové organizace pomáhající v zahraničí, lidem v uprchlických táborech, ve válkou zmítaných regionech apod. Ke komiksu mohou účastníci připsat krátký pozdrav, povzbudivý vzkaz. 

Případně by bylo možné v některých institucích přímo vernisáž uskutečnit.

Úkolem účastníků je lehnout / sednout si na karimatku na jimi vybraném místě v přírodě a vnímat vše kolem. Důležité je, aby je při hledání inspirace nic nerušilo. Záměrně by tedy měli vyhledávat místo, ze kterého nevidí na ostatní účastníky aktivity. Pro hledání inspirace je vytyčena doba 15 minut.

2

individuální

(15 minut)

samostatná práce

Účastníci aktivity pozorují dění v přírodě kolem jejich pozorovacího stanoviště a hledají inspiraci pro svou uměleckou tvorbu.

3

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Po zaznění signálu o konci času na hledání inspirace se účastníci sejdou. Zde dostanou podélnou polovinu čtvrtky A4, kterou si přeloží na 3 stejné díly. Jejich úkolem je zpracovat komiks ze svého zážitku pozorování přírody o třech oknech. Jako inspirace mohou sloužit podobné komiksy představené např. v úvodní motivaci. Následuje samostatná práce.

4

skupinová

(5 minut)

inscenační

Vernisáž. Jednotlivé výtvory zavěsíme kolíčky na předpřipravený provázek natažený mezi stromy / případně jinými styčnými body. Účastníci prohlížejí komiksové výtvory ostatních. 

5

skupinová

(10 minut)

diskuzní

Umělecký kruh – Řízená diskuze účastníků.

– Jak jsi objevil inspiraci pro svoje dílo?
– Jaké pocity jsi při pozorování přírody měl/a?

Na závěr proběhne společné přemýšlení a rozhodnutí, komu by mohli komiksy udělat radost, kam by je účastníci mohli zaslat.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

frontální

(5 minut)

vysvětlování / inscenační

Skupinu přivedeme na klidné místo v přírodě, vzdálené rušivých elementů (silnice, průmysl aj.). Pro aktivitu je ideální kombinace více prostředí (louka/les), aby si každý mohl vybrat pro sebe nejlepší prostředí. Velmi důležité je aktivitu realizovat pro účastníky v dobře známém prostředí (abychom odfiltrovali případné pocity nejistoty z neznámého) a zároveň sledovat předpověď počasí a vybrat slunečný den (ideálně pěkný slunný den). Aktivitu uvedeme motivací. Následně účastníky aktivity nasměřujeme do předem vytyčeného prostoru, kde budou hledat inspiraci. Důležité je, aby je při hledání inspirace nic nerušilo.

2

individuální

(15 minut)

samostatná práce

 

3

individuální

(10 minut)

samostatná práce

1) Je nutné předpřipravit výtvarné potřeby a jednotlivé části archů papíru. Vhodné je využít možností daného prostředí a připravit výtvarné potřeby např. pověšením na jeden strom nebo na zem do jednoho kruhu, případně kolem nějakého keře.

2) V čase, kdy účastníci tvoří jednotlivá výtvarná díla, je ideální připravit improvizovaný prostor pro vernisáž (natáhnout provázek a připravit kolíčky).

4

skupinová

(5 minut)

inscenační

Zde záleží na možnostech improvizace vedoucího programu. Stačí jednotlivá umělecká díla připevnit na provázek a nechat účastníky prohlédnout díla ostatních. Vernisáž lze pojmout i s krátkým vstupem (přivítáním vystavovatelů) aj.

5

skupinová

(10 minut)

diskuzní

Hlavní výstup (hlavní pilíř) aktivity je Umělecký kruh. ˇUčastníci si zde mají uvědomit, jaké pocity v nich vyvolává pobyt v přírodě. Mohou vnímat přírodu jako bezmezný prostor pro zklidnění.

Cílem Uměleckého kruhu je též společnou diskuzí nalézt instituci, kam svoje výtvory zašleme (kde je budeme prezentovat). 

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra