Aktivita obsahuje život ohrožující stavy. Po absolvování účastníci poznají příznaky vážného úrazu hlavy a zavolají zraněnému záchrannou službu. Přijmou, že helma může v případě úrazu zachránit život a jsou motivováni ji nosit.

Výchovný cíl:  Účastníci vyhodnotí, jak poznat vážný úraz hlavy. Účastníci vysvětlí, proč je nošení helmy důležité.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci, úkol č. 11 Život ohrožující stavy

Pomůcky a materiál

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

2 minuty

VYSVĚTLUJÍCÍ

Vedoucí uvede téma Úraz hlavy: „Rány do hlavy jsou časté. Většinou jsou v pohodě, ale občas smrtelné. Dnes se dozvíme, jak poznat ty rizikové, a co s tím dělat.“

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

20 minut

VÝUKA DRAMATEM 

Účastníci se rozdělí do 6 skupin a sesednou se dohromady.

Každé skupině přidělí vedoucí jedno písmeno A až F a rozdá jim přílohu č. 1, 

kterou si účastníci pozorně přečtou. Každá skupina v textu vyhledá své písmeno a připraví si krátkou scénku na dané téma – dle písmene (do jedné minuty). 

Scénka musí začínat zvoláním: „Pojďte sem, on se praštil do hlavy, já to viděl!“ a účastníci v ní musí znázornit přidělený příznak. Hrát může celá skupina, nebo jen její část. Na přípravu scének mají účastníci zhruba 3 minuty. 

Každá skupina scénku odehraje před celou skupinou. Účastníci, kteří scénku pozorovali, se pokusí pojmenovat příznak, který v ní viděli a určit, zda se jedná o závažný příznak a volali by tedy 155, nebo nikoli. Vedoucí vždy ihned po scénce zhodnotí, zda odpověď byla správná, případně dodá krátké vysvětlení proč ano, nebo ne. 

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

10 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Účastníci zůstanou ve skupinách z předchozí aktivity. Každá skupina dostane 2 vejce, které již na sobě mají namalovaný jednoduchý obličej (oči, rty, nos) lihovým fixem. Tato vejce představují hlavy. 

  • První vejce mají účastníci za úkol udělat co „nejfešnější“, tedy přidat vlasy, namalovat rty, oči, šperky… 
  • Druhé vejce mají za úkol co nejbezpečněji zabalit tak, aby přežilo případný pád z výšky, využít mohou výtvarný materiál, který jim vedoucí poskytne.

4

SKUPINOVÁ

5 minut

DEMONSTRAČNÍ

Poté se celá skupina přesune ven, vedoucí vybere místo, odkud lze vejce pustit na zem z výšky zhruba 1 metr. Zástupce každé skupiny potom obě vejce současně pustí z výšky na zem. Poté, co všechny vejce přežijí, či nepřežijí pád, následuje s účastníky diskuze o helmách.

5

SKUPINOVÁ

5 minut

DISKUZNÍ

Po aktivitě následuje diskuze o souvislosti mezi demonstračním pádem vejce a nošením helmy.

Účastníkům vedoucí klade tyto otázky:

  • Vidíte nějakou souvislost mezi těmito vejci a nošením helmy?
  • Nosíte helmu při sportu a jiných rizikových aktivitách? Pokud ne, jaké k tomu máte důvody?
  • Je nošení helmy na kole povinné? Pro všechny? Myslíte si, že to je dobře nebo ne? Víte, jak je to v jiných státech? 

6

PRÁCE VE SKUPINÁCH

3 minuty

VYSVĚTLOVÁNÍ

Ve skupinkách účastníci napíší shrnutí toho nejdůležitějšího z tématu úrazy hlavy, které nebude delší, než dvě věty. To si poté navzájem nahlas přečtou (je také možné vyvěsit jej třeba na nástěnku). V případě, že již nezbývá čas, shrne alespoň vedoucí.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

2 minuty

VYSVĚTLUJÍCÍ

 

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

20 minut

VÝUKA DRAMATEM 

Při práci s textem účastníci získají základní informace o rozpoznání závažného úrazu hlavy, tyto informaci se dále lépe fixují pomocí hraných scének.

Správné odpovědi ke scénkám:

A) Ztráta krátkodobé paměti (voláme 155)

E) Opakované zvracení (voláme 155)

D) Krev/mok z ucha/nosu (voláme 155)

C) Bezvědomí (voláme 155)

B) Boule na čele (sama o sobě není závažná, dotyčného necháme odpočinout, není třeba volat 155)

F) Chvilkové bezvědomí (voláme 155)

Zpětná vazba: Probíhá po každé scénce.

Závěr: Odpovězte případné dotazy účastníků a zdůrazněte, že se nemají bát zavolat záchranku, když zraněný má příznaky vážného úrazu hlavy.  

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

10 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Tvořivá aktivita má za cíl názorně ukázat – přirovnat, jak může helma při úrazu hlavu ochránit. 

4

SKUPINOVÁ

5 minut

DEMONSTRAČNÍ

Aktivitu lze provést kdekoli, ale lepší je místo, které je určitým způsobem rizikové, například hřiště, skate rampa, či zídka, ze které účastníci obvykle skáčou.

5

SKUPINOVÁ

5 minut

DISKUZNÍ

TIP: Diskuzi o nošení helmy může vedoucí také podpořit jedním z těchto videí (u mladších účastníků doporučujeme využít pouze první video) a na toto video v diskuzi navázat. Video ale není nutnou součástí aktivity, ta funguje samostatně i bez něj, například pro přesunutí celé aktivity do venkovních prostor. 

https://www.youtube.com/watch?v=_DfiNZJK96I

https://www.youtube.com/watch?v=UXwAQyC6q4A

6

PRÁCE VE SKUPINÁCH

3 minuty

VYSVĚTLOVÁNÍ

Příklad shrnutí: V hlavě je mozek a ten dělá tebe tebou. Používej helmu! Praštil se někdo do hlavy? Pátrej po ztrátě paměti, divném chování, krátkodobém bezvědomí či výtoku krve/moku z uší či nosu – při těchto stavech vždy volej 155, hrozí otok mozku a smrt! 

Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.

Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:

  • Projevy vážného úrazu hlavy, rizika a vývoj takového stavu

http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=%C3%9Araz_hlavy

nebo lze nastudovat v knize: ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Metodika Zdrsem ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=%C3%9Araz_hlavy.

Helmet cracking mountain bike crash ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=_DfiNZJK96I.

How helmet saves a life of a bike rider | live bike truck accident ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=UXwAQyC6q4A.

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.