Aktivita obsahuje život ohrožující stavy. Po absolvování účastníci poznají příznaky vážného úrazu hlavy a zavolají zraněnému záchrannou službu. Přijmou, že helma může v případě úrazu zachránit život a jsou motivováni ji nosit.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci, úkol č. 11 Život ohrožující stavy
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 2 minuty |
VYSVĚTLUJÍCÍ |
Vedoucí uvede téma Úraz hlavy: „Rány do hlavy jsou časté. Většinou jsou v pohodě, ale občas smrtelné. Dnes se dozvíme, jak poznat ty rizikové, a co s tím dělat.“ |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 20 minut |
VÝUKA DRAMATEM |
Účastníci se rozdělí do 6 skupin a sesednou se dohromady. Každé skupině přidělí vedoucí jedno písmeno A až F a rozdá jim přílohu č. 1,
Scénka musí začínat zvoláním: „Pojďte sem, on se praštil do hlavy, já to viděl!“ a účastníci v ní musí znázornit přidělený příznak. Hrát může celá skupina, nebo jen její část. Na přípravu scének mají účastníci zhruba 3 minuty. Každá skupina scénku odehraje před celou skupinou. Účastníci, kteří scénku pozorovali, se pokusí pojmenovat příznak, který v ní viděli a určit, zda se jedná o závažný příznak a volali by tedy 155, nebo nikoli. Vedoucí vždy ihned po scénce zhodnotí, zda odpověď byla správná, případně dodá krátké vysvětlení proč ano, nebo ne. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 10 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Účastníci zůstanou ve skupinách z předchozí aktivity. Každá skupina dostane 2 vejce, které již na sobě mají namalovaný jednoduchý obličej (oči, rty, nos) lihovým fixem. Tato vejce představují hlavy.
|
4 |
SKUPINOVÁ 5 minut |
DEMONSTRAČNÍ |
Poté se celá skupina přesune ven, vedoucí vybere místo, odkud lze vejce pustit na zem z výšky zhruba 1 metr. Zástupce každé skupiny potom obě vejce současně pustí z výšky na zem. Poté, co všechny vejce přežijí, či nepřežijí pád, následuje s účastníky diskuze o helmách. |
5 |
SKUPINOVÁ 5 minut |
DISKUZNÍ |
Po aktivitě následuje diskuze o souvislosti mezi demonstračním pádem vejce a nošením helmy. Účastníkům vedoucí klade tyto otázky:
|
6 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 3 minuty |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Ve skupinkách účastníci napíší shrnutí toho nejdůležitějšího z tématu úrazy hlavy, které nebude delší, než dvě věty. To si poté navzájem nahlas přečtou (je také možné vyvěsit jej třeba na nástěnku). V případě, že již nezbývá čas, shrne alespoň vedoucí. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ 2 minuty |
VYSVĚTLUJÍCÍ |
|
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 20 minut |
VÝUKA DRAMATEM |
Při práci s textem účastníci získají základní informace o rozpoznání závažného úrazu hlavy, tyto informaci se dále lépe fixují pomocí hraných scének. Správné odpovědi ke scénkám: A) Ztráta krátkodobé paměti (voláme 155) E) Opakované zvracení (voláme 155) D) Krev/mok z ucha/nosu (voláme 155) C) Bezvědomí (voláme 155) B) Boule na čele (sama o sobě není závažná, dotyčného necháme odpočinout, není třeba volat 155) F) Chvilkové bezvědomí (voláme 155) Zpětná vazba: Probíhá po každé scénce. Závěr: Odpovězte případné dotazy účastníků a zdůrazněte, že se nemají bát zavolat záchranku, když zraněný má příznaky vážného úrazu hlavy. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 10 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Tvořivá aktivita má za cíl názorně ukázat – přirovnat, jak může helma při úrazu hlavu ochránit. |
4 |
SKUPINOVÁ 5 minut |
DEMONSTRAČNÍ |
Aktivitu lze provést kdekoli, ale lepší je místo, které je určitým způsobem rizikové, například hřiště, skate rampa, či zídka, ze které účastníci obvykle skáčou. |
5 |
SKUPINOVÁ 5 minut |
DISKUZNÍ |
TIP: Diskuzi o nošení helmy může vedoucí také podpořit jedním z těchto videí (u mladších účastníků doporučujeme využít pouze první video) a na toto video v diskuzi navázat. Video ale není nutnou součástí aktivity, ta funguje samostatně i bez něj, například pro přesunutí celé aktivity do venkovních prostor. |
6 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 3 minuty |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Příklad shrnutí: V hlavě je mozek a ten dělá tebe tebou. Používej helmu! Praštil se někdo do hlavy? Pátrej po ztrátě paměti, divném chování, krátkodobém bezvědomí či výtoku krve/moku z uší či nosu – při těchto stavech vždy volej 155, hrozí otok mozku a smrt! |
Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.
Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:
http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=%C3%9Araz_hlavy
nebo lze nastudovat v knize: ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Metodika Zdrsem ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=%C3%9Araz_hlavy.
Helmet cracking mountain bike crash ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=_DfiNZJK96I.
How helmet saves a life of a bike rider | live bike truck accident ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=UXwAQyC6q4A.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.