Kdy jsi byl/a naposledy v přírodě úplně sám/sama? Pojď si to zkusit aspoň na 5 minut. Možná zažiješ něco, co jsi ještě nezažil/a!

Výchovný cíl:  Účastníci programu po jeho absolvování reflektují pocity, které prožili během aktivity.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk 3.-5. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

šátek pro každého účastníka, zvoneček, něco na sezení pro děti

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(10 min)

hra

Na úvod si zahrajte hru Ocáskovanou. Každý účastník si za kalhoty zastrčí cíp šátku a jeho úkolem bude po zazvonění zvonečku vytáhnout ostatním účastníkům ocásky. Kdo je bez ocásku, jde na předem určené místo a hry se dále neúčastní. Hru zastavte buď při zbylém počtu 2 účastníků, nebo dle vlastního uvážení. 

2

skupinová

(10 min)

brainstorming

Až se účastníci trochu uklidní, v kruhu se jich zeptejte, zda si vzpomenou, kdy naposledy byli někdy někde sami. Ptejte se po kruhu a posílejte si šátek. Až šátek doputuje k vám, řekněte účastníkům, co je teď čeká. Ať si v nejbližším okolí vyberou místo, na kterém se budou cítit příjemně a zároveň budou dostatečně daleko od ostatních kamarádů. Na tomto místě – až uslyší zvoneček – ať si zaváží oči. Neříkejte, jak dlouho bude tato aktivita trvat, zmiňte pouze to, že k ukončení opět zazvoníte zvonečkem. 

Až budou posazeni, ať se soustředí na svůj vlastní dech a na to, co slyší a co cítí.

3

skupinová

(5 min)

diskuze

Vedoucí účastníky ladí pomocí otázek:

Co si myslíš, že uslyšíš?

Co si myslíš, že ucítíš?

Myslíš, že ti čas uteče rychle, nebo pomalu? 


Nechte účastníky tipovat, jaký jejich čas v tichu bude. Nevyvracejte žádnou možnost, na konci účastníkům poděkujte a uveďte, že nyní si to jdeme vyzkoušet a uvidíme, jestli účastníci měli odhady správné. 

4

individuální
(10 min)

prožitek 

Po rozmístění účastníků a uvázání šátků zahájí vedoucí krátkou meditací na zklidnění:

„Představte si, že jste slunéčko sedmitečné. Zavřete oči, zhluboka dýchejte a představujte si sedm teček na zádech, postupně jednu po druhé. Až budete mít za sebou poslední tečku, ještě jednou se pořádně nadechněte a otevřete oči.“

Měli byste se uklidnit a vyčistit si hlavu od rušivých myšlenek. 


Po tomto zklidnění vedoucí zazvoní na zvoneček a odměří 5 minut. Potom opět zazvoní a svolá účastníky k sobě. Pokud si někdo nebude umět vybrat místo, nebo si vybere nevhodné či nebezpečné, pomůže mu vedoucí s výběrem vhodnějšího.

5

skupinová

(8 min)

diskuzní

Po příchodu všech účastníků se jich vedoucí nejprve zeptá na to, jak se cítili. Poté k doptání použije ty samé otázky, kterými předtím skupina diskutovala. Opět může nechat kolovat šátek. Po sdělení všech emocí účastníky poprosí, ať ukáží, jak se těch 5 minut cítili. Pokud jim to nebylo moc příjemné, ať zůstanou v sedu jako semínko rostlinky. Pokud pociťovali příjemné i nepříjemné pocity, ať se postaví, jako rostlinka, která roste. A pokud jim čas strávený v tichu a v samotě velmi vyhovoval, ať se postaví a vzpaží jako rostlinka, která už vykvetla. Na základě této reflexe tedy můžete vidět, nakolik se účastníci cítili příjemně či naopak. 

6

individuální 

(2 min)

samostatná práce 

Vedoucí vysvětlí účastníkům, že se s touto činností pracuje v různých meditačních cvičení. 


Doporučí, v případě, že je to zaujalo, ať zkusí v knihovně či na internetu s pomocí rodičů najít různé podobné aktivity, motivační videa. A příště o nich může ostatním povyprávět. 

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

hra

Ke hře jsou využity ty samé pomůcky, které jsou potřebné k programu. 

2

skupinová

brainstorming 

U menších účastníků není tak obvyklé, aby někdy byli úplně sami. Pro ty, kteří takovou situaci nebudou znát, ji zkuste navodit: A stalo se Ti někdy, že jsi večer nemohl/la usnout?

3

skupinová

diskuze

Otázky účastníky psychicky připravují na situaci, která nastane později. Pro některé je to důležitá část, aby se nebáli nebo to pro ně nebylo stresové.

4

individuální

prožitek 

Vedoucí se ujistí, že na všechny účastníky vidí. Zároveň všechny před programem zkontroluje, pomůže jim uvázat šátek, zkontroluje také, že nikdo nesedí v blízkosti mraveniště či vosího hnízda. 

5

skupinová

diskuze

Při reflexi rostlinka-vedoucí připomene, aby každý ukazoval stádium rostlinky sám za sebe a že je úplně v pořádku, že někomu se tato činnost líbila a někomu méně.


Další možné otázky k reflexi:

Bylo pro vás složité se po takové veselé běhačce zklidnit a soustředit se jen na sebe? 

Nebo vám to naopak pomohlo, že jste nejdříve „vypustili páru“?


Slyšeli jste nějaké zvuky (nebo cítili vůně), které běžně při procházce v lese neslyšíte (necítíte)? 

Rušily vás zvuky (vůně) lesa při přemýšlení?

Nebo vám zvuky (vůně) pomohly si vybavit v mysli nějaký zážitek?


Když se člověk v lese zastaví, ztiší a soustředí se, může zaslechnout i ty zvuky přírody, které by třeba jindy ani nevnímal. Díky zvukům nebo i jiným smyslovým podnětům si člověk navíc dokáže vybavit své zážitky.

6

individuální

samostatná práce

Činnost si účastníci mohou vyzkoušet i v běžných, každodenních, situacích – můžete doporučit toto cvičení dobré na zvládnutí stresu a na koncentraci.

 

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra