Kdy jsi byl/a naposledy v přírodě úplně sám/sama? Pojď si to zkusit aspoň na 5 minut. Možná zažiješ něco, co jsi ještě nezažil/a!
šátek pro každého účastníka, zvoneček, něco na sezení pro děti
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (10 min) |
hra |
Na úvod si zahrajte hru Ocáskovanou. Každý účastník si za kalhoty zastrčí cíp šátku a jeho úkolem bude po zazvonění zvonečku vytáhnout ostatním účastníkům ocásky. Kdo je bez ocásku, jde na předem určené místo a hry se dále neúčastní. Hru zastavte buď při zbylém počtu 2 účastníků, nebo dle vlastního uvážení. |
2 |
skupinová (10 min) |
brainstorming |
Až se účastníci trochu uklidní, v kruhu se jich zeptejte, zda si vzpomenou, kdy naposledy byli někdy někde sami. Ptejte se po kruhu a posílejte si šátek. Až šátek doputuje k vám, řekněte účastníkům, co je teď čeká. Ať si v nejbližším okolí vyberou místo, na kterém se budou cítit příjemně a zároveň budou dostatečně daleko od ostatních kamarádů. Na tomto místě – až uslyší zvoneček – ať si zaváží oči. Neříkejte, jak dlouho bude tato aktivita trvat, zmiňte pouze to, že k ukončení opět zazvoníte zvonečkem. Až budou posazeni, ať se soustředí na svůj vlastní dech a na to, co slyší a co cítí. |
3 |
skupinová (5 min) |
diskuze |
Vedoucí účastníky ladí pomocí otázek: Co si myslíš, že uslyšíš? Co si myslíš, že ucítíš? Myslíš, že ti čas uteče rychle, nebo pomalu? Nechte účastníky tipovat, jaký jejich čas v tichu bude. Nevyvracejte žádnou možnost, na konci účastníkům poděkujte a uveďte, že nyní si to jdeme vyzkoušet a uvidíme, jestli účastníci měli odhady správné. |
4 |
individuální |
prožitek |
Po rozmístění účastníků a uvázání šátků zahájí vedoucí krátkou meditací na zklidnění: „Představte si, že jste slunéčko sedmitečné. Zavřete oči, zhluboka dýchejte a představujte si sedm teček na zádech, postupně jednu po druhé. Až budete mít za sebou poslední tečku, ještě jednou se pořádně nadechněte a otevřete oči.“ Měli byste se uklidnit a vyčistit si hlavu od rušivých myšlenek. Po tomto zklidnění vedoucí zazvoní na zvoneček a odměří 5 minut. Potom opět zazvoní a svolá účastníky k sobě. Pokud si někdo nebude umět vybrat místo, nebo si vybere nevhodné či nebezpečné, pomůže mu vedoucí s výběrem vhodnějšího. |
5 |
skupinová (8 min) |
diskuzní |
Po příchodu všech účastníků se jich vedoucí nejprve zeptá na to, jak se cítili. Poté k doptání použije ty samé otázky, kterými předtím skupina diskutovala. Opět může nechat kolovat šátek. Po sdělení všech emocí účastníky poprosí, ať ukáží, jak se těch 5 minut cítili. Pokud jim to nebylo moc příjemné, ať zůstanou v sedu jako semínko rostlinky. Pokud pociťovali příjemné i nepříjemné pocity, ať se postaví, jako rostlinka, která roste. A pokud jim čas strávený v tichu a v samotě velmi vyhovoval, ať se postaví a vzpaží jako rostlinka, která už vykvetla. Na základě této reflexe tedy můžete vidět, nakolik se účastníci cítili příjemně či naopak. |
6 |
individuální (2 min) |
samostatná práce |
Vedoucí vysvětlí účastníkům, že se s touto činností pracuje v různých meditačních cvičení. Doporučí, v případě, že je to zaujalo, ať zkusí v knihovně či na internetu s pomocí rodičů najít různé podobné aktivity, motivační videa. A příště o nich může ostatním povyprávět. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová |
hra |
Ke hře jsou využity ty samé pomůcky, které jsou potřebné k programu. |
2 |
skupinová |
brainstorming |
U menších účastníků není tak obvyklé, aby někdy byli úplně sami. Pro ty, kteří takovou situaci nebudou znát, ji zkuste navodit: A stalo se Ti někdy, že jsi večer nemohl/la usnout? |
3 |
skupinová |
diskuze |
Otázky účastníky psychicky připravují na situaci, která nastane později. Pro některé je to důležitá část, aby se nebáli nebo to pro ně nebylo stresové. |
4 |
individuální |
prožitek |
Vedoucí se ujistí, že na všechny účastníky vidí. Zároveň všechny před programem zkontroluje, pomůže jim uvázat šátek, zkontroluje také, že nikdo nesedí v blízkosti mraveniště či vosího hnízda. |
5 |
skupinová |
diskuze |
Při reflexi rostlinka-vedoucí připomene, aby každý ukazoval stádium rostlinky sám za sebe a že je úplně v pořádku, že někomu se tato činnost líbila a někomu méně. Další možné otázky k reflexi: Bylo pro vás složité se po takové veselé běhačce zklidnit a soustředit se jen na sebe? Nebo vám to naopak pomohlo, že jste nejdříve „vypustili páru“? Slyšeli jste nějaké zvuky (nebo cítili vůně), které běžně při procházce v lese neslyšíte (necítíte)? Rušily vás zvuky (vůně) lesa při přemýšlení? Nebo vám zvuky (vůně) pomohly si vybavit v mysli nějaký zážitek? Když se člověk v lese zastaví, ztiší a soustředí se, může zaslechnout i ty zvuky přírody, které by třeba jindy ani nevnímal. Díky zvukům nebo i jiným smyslovým podnětům si člověk navíc dokáže vybavit své zážitky. |
6 |
individuální |
samostatná práce |
Činnost si účastníci mohou vyzkoušet i v běžných, každodenních, situacích – můžete doporučit toto cvičení dobré na zvládnutí stresu a na koncentraci. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.