Drobné hravé aktivity na uvědomění si dopadu chování každého z nás na přírodu a uzavření závazku s jedním předsevzetím, co u sebe změním, abych byl/a k přírodě šetrnější.

Výchovný cíl:  Účastníci kreativně ztvární téma šetrného chování.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 50 Šetrné chování

Pomůcky a materiál

  • předmět na označení místa
  • psací potřeby
  • papír

Obsah programu

ČÁST
PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

„Vymění se ti, kdo…“

10 minut

ICEBREAK

Účastníci utvoří kruh, přičemž místo každého bude označeno nějakou značkou (nálepka na zemi, polštář, židle, …). Jeden si stoupne doprostřed kruhu. Zde řekne: “Vymění se ti, kdo…” a dodá nějakou činnost spjatou s plýtváním v domácnosti, něco, co má dopad na přírodu. Všichni ti, kterých se tvrzení týká, si stoupnou a jejich úkolem je co nejrychleji přejít na jiné místo. Ten stojící uprostřed se také snaží sednout/stoupnout si na uvolněné místo. Jeden z účastníků zůstane po přemisťování uprostřed a opět řekne: “Vymění se ti, kdo ... “. Tak se pokračuje dále.

2

SKUPINOVÁ

„Živé pexeso“

10 minut

DIDAKTICKÁ
HRA

Nyní si účastníci vyberou mezi sebou dva, kteří budou hádat. Ti půjdou za dveře. Ostatní se rozdělí do dvojic. V dvojicích si vymyslí nějaký krátký pohybový (klidně i zvukový) signál, který se bude vztahovat k šetrnému chování. Poté, co si jednotlivé dvojice určí signály, rozestaví se různě po třídě a dřepnou si. 

Do třídy jsou přivolání “hadači”. Ti se chovají, jako kdyby hráli pexeso – začíná jeden z nich, ukáže na jednoho dřepícího žáka. Ten se postaví a předvede předem nacvičený signál. Pak hádající ukáže na dalšího, který opět ukáže svůj signál. Pokud “uhodne” dva, kteří mají stejný signál, jdou na jeho stranu, jsou již uhodnutí. 

Hadači se postupně střídají.

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Poezie“

25 minut

TVŮRČÍ

Aktivita může být provedena jak v menších skupinkách, tak i jednotlivě. Záleží na učiteli, případně si každý může vybrat, zda chce tvořit sám nebo s někým spolupracovat. Úkolem bude vytvořit báseň týkající se tématu “Šetrné chování, tj. problém a jak ho vyřešit“.

Po vytvoření si básně studenti navzájem přečtou. 

Metodické poznámky

Během této aktivity se rozvíjí občanské kompetence:
Posuzuje své potřeby a nároky a snaží se je omezovat z hlediska trvale udržitelného života.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

„Vymění se ti, kdo…“

10 minut

ICEBREAK

Inspirace pro tvrzení: Vymění se ti, kdo...

  • ... třídí doma odpad
  • ... nevyhazují jídlo
  • ... chodí víc pěšky, než jezdí autem
  • ... vypínají při čištění zubů vodu
  • ... zalévají dešťovou vodou
  • ...

2

SKUPINOVÁ

„Živé pexeso“

10 minut

DIDAKTICKÁ

HRA

Aby nebyly dvojice intuitivně odhalené, je dobré volit “netypické” dvojice, tedy např. aby nejlepší kamarádi nebyli spolu atd.

Dvojice mohou např. předvádět jízdu na kole, zhasínání světel, umývání rukou s neplýtváním vodou apod.

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Poezie“

25 minut

TVŮRČÍ

Příklady témat básní –  o třídění odpadu, regionálních potravinách, nakupování v second-handech, o dopravních prostředcích, … Ideální by bylo, kdyby báseň obsahovala jak problém, tak i jeho prevenci (případně řešení). 

Před recitací básní můžeme udělat pomyslné jeviště a hlediště. Navodíme tím vážnost situace či prostředí divadla.

Na konci aktivity může být akční krok – každý si dá předsevzetí, o které šetření přírody rozšíří své dosavadní chování.

Zdroje

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.