Při vyprávění pamětníků často bedlivě nasloucháme, hledáme rozdíly mezi minulostí a současností, promítáme si do vyprávění sami sebe. Jak bychom dokázali žít v minulosti právě my sami? Tato aktivita vede k přemýšlení nad hodnotami, které jsou pro člověka důležité. V roli reportérů se účastníci seznamují s příběhy perzekuovaných lidí zasazenými do historického kontextu.
2. stupeň Vzduchu a ohně - úkol č. 19 Kladné vzory
Nadstandardní pomůcky: tiskárna, notebook (PC), přístup k internetu
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „sběr historických událostí“ 10 minut |
ICEBREAK |
Účastníci se rozdělí do menších skupin, např. po 8mi. Vedoucí aktivity uvede účastníky do tématu - viz. řeč - metodické poznámky. Ve stanoveném prostoru jsou rozmístěny rozstříhané tři sady přílohy – historické události/příloha č.1. Úkolem jednotlivých skupin je kartičky co nejrychleji vyhledat, sesbírat, poskládat a roztřídit tak, aby skupině zůstaly pouze události 20. století. Ostatní kartičky (mimo dané století) odhazují hráči na připravené místo. “Vyhrává” skupina, která složí nejvíce kartiček. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „role osobnost a reportér“ 10 minut |
PRÁCE S TEXTEM |
V každé skupině si účastníci vyberou vždy jednoho, který bude zastávat roli pamětníka. Tito vybraní účastníci obdrží archy (pracovní listy pro pamětníky) s údaji role, kterou budou v následující aktivitě zastávat. Ostatní dostanou manuál reportéra, který si nastudují, otestují záznamové zařízení a připraví psací potřeby. Základem tohoto manuálu jsou i částečně vypracované životopisy pamětníků (k doplnění).
|
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „seznámení s osobnostmi“ 20 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Reportéři mají za úkol obejít všechny pamětníky a získat od nich cenné informace, výpovědi, materiály. Zároveň si záznam rozhovoru nahrávají na záznamové zařízení. |
4 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „seskládat životy pamětníků“ 15 minut |
PRÁCE S TEXTEM |
Na základě získaných informací od pamětníků si účastníci-reportéři doplní pracovní listy. Účastníci představující pamětníky v této chvíli pomáhají svým skupinám. |
5 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „tvorba časové osy 20. století“ 20 minut |
TÝMOVÁ PRÁCE S TEXTEM
|
Účastníci na základě svých znalostí i nabytých informací z první části aktivity budou mít za úkol sestavit časovou osu pamětníků. Skupiny si vyberou, jakého pamětníka chtějí v rámci osy vypracovat. Jedinou podmínkou je, že nesmí vypracovávat osu pamětníka, kterého ztvárňoval člen jejich skupiny. Na danou osu zanesou zlomové události, vyznačí život pamětníků, se kterými se v úvodní části setkali. |
6 |
SKUPINOVÁ „co bych dělal já a co moji rodiče/prarodiče“ 15 minut |
PROJEKCE A DISKUSE |
Vedoucí shrne základní události 20. století a upozorní účastníky na to, “že zásadní události mají právě rozloženy před sebou”. Vedoucí vyzve účastníky, aby zavřeli oči a následně jim rekapituluje roky s dovětkem “ať se zamyslí nad tím, jak by se v dané situaci zachovali oni.” (Může použít i jednotlivé příklady situací z příběhů pamětníků). V tomto bloku se též vedoucí může přenést k diskuzi s účastníky – tj., jak chápou aktivitu, co si z aktivity odnášejí za vědomosti, shrnutí pocitů. Na závěr zpětnovazebního bloku vedoucí vyzve účastníky, aby se doma zeptali, jak se ve zlomových okamžicích zachovali jejich rodiče/prarodiče. |
Během této aktivity jsou rozvíjeny občanské kompetence:
Získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
|
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „sběr historických událostí“ 10 minut |
ICEBREAK |
Před vysvětlením hry, vedoucí aktivity může téma uvést textem:
V okolí rozmístěte kartičky z přílohy č.1.
Skupiny mohou jednotlivé dílky mezi sebou vyměňovat (obchodovat). Vyhodnocení aktivity probíhá spočítáním celkového počtu správně složených kartiček skupiny. Skupina může mít i více kartiček se stejnou historickou událostí – za každou celou kartu je počítán bod. Body odebíráme pouze v případě ponechání chybné kartičky (té, která nepatří do 20. století). Kartičky s událostmi si následně skupiny ponechají a použijí je v navazujících aktivitách. |
|
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „role osobnost a reportér“ 10 minut |
PRÁCE S TEXTEM |
Účastníci vybraní do role herců dostanou své osobní profily + v textu sepsané základní rady, jak se mají při poskytování rozhovoru chovat, udržovat tempo rozhovoru, vystupovat.
|
|
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „seznámení s osobnostmi“ 20 minut |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
||
4 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „seskládat životy pamětníků“ 15 minut |
PRÁCE S TEXTEM |
||
5 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „tvorba časové osy 20. století“ 20 minut |
TÝMOVÁ PRÁCE S TEXTEM
|
K dané aktivitě mají k dispozici flipchartové (balicí) papíry, kancelářské potřeby, obrázky pamětníků z úvodní části aktivity (v ideálním případě možnost přístupu na internet a tisk). |
|
6 |
SKUPINOVÁ „co bych dělal já a co moji rodiče/prarodiče“ 15 minut |
PROJEKCE A DISKUSE |
Doporučujeme se s účastníky přesunout na klidnější místo. Účastníci se pohodlně usadí. Rozloží kolem sebe vytvořené časové osy i sesbírané karty v úvodní aktivitě. Vedoucí může pustit hudbu pro podkreslení situace. Co zjistí od rodičů, prarodičů můžou zaznamenat. Po těchto rozhovorech je vhodné se k aktivitě po čase vrátit a je vysoce pravděpodobné, že by vzešlo “jak bych se zachoval já v daných vyhrocených situacích značně ovlivňují rodinné názory a to. co máme geneticky zapsané v sobě”. |
ZDROJE OBRÁZKŮ V PŘÍLOHÁCH
ZDROJE PŘÍBĚHŮ
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.