Při vyprávění pamětníků často bedlivě nasloucháme, hledáme rozdíly mezi minulostí a současností, promítáme si do vyprávění sami sebe. Jak bychom dokázali žít v minulosti právě my sami? Tato aktivita vede k přemýšlení nad hodnotami, které jsou pro člověka důležité. V roli reportérů se účastníci seznamují s příběhy perzekuovaných lidí zasazenými do historického kontextu.

Výchovný cíl:  Účastníci shrnou životopisy perzekuovaných osob. Účastníci zrekonstruují časovou osu daného pamětníka/pamětnice. Účastníci vyjádří svůj názor při diskuzi o tom, jak by se v dané situace zachovali oni.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň Vzduchu a ohně - úkol č. 19 Kladné vzory

Pomůcky a materiál

  • mobilní telefon s aplikací záznamníku nebo záznamník (předpokládáme, že většina dětí již takový přístroj má, i přesto doporučujeme mít nějakou techniku navíc u sebe)
  • archy s daty
  • vytištěné 3x kartičky historických událostí – PŘÍLOHA č. 1 (předem upravené dle popisu) 
  • kostýmy pro jednotlivé “pamětníky”
  • historické materiály (fotografie, deníky, předměty)
  • flipchartové (balící) papíry, kancelářské potřeby (pastelky, fixy, nůžky, aj.)
  • připravené obrázky historických milníků 20. století – na vytvoření a doplnění časové osy (lze použít kartičky historických událostí z úvodu aktivity)

Nadstandardní pomůcky: tiskárna, notebook (PC), přístup k internetu

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„sběr historických událostí“

10 minut

ICEBREAK

Účastníci se rozdělí do menších skupin, např. po 8mi. Vedoucí aktivity uvede účastníky do tématu - viz. řeč - metodické poznámky.

Ve stanoveném prostoru jsou rozmístěny rozstříhané tři sady přílohy – historické události/příloha č.1. Úkolem jednotlivých skupin je kartičky co nejrychleji vyhledat, sesbírat, poskládat a roztřídit tak, aby skupině zůstaly pouze události 20. století. Ostatní kartičky (mimo dané století) odhazují hráči na připravené místo. “Vyhrává” skupina, která složí nejvíce kartiček.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„role osobnost a reportér“

10 minut

PRÁCE S TEXTEM

V každé skupině si účastníci vyberou vždy jednoho, který bude zastávat roli pamětníka. Tito vybraní účastníci obdrží archy (pracovní listy pro pamětníky) s údaji role, kterou budou v následující aktivitě zastávat.

Ostatní dostanou manuál reportéra, který si nastudují, otestují záznamové zařízení a připraví psací potřeby. Základem tohoto manuálu jsou i částečně vypracované životopisy pamětníků (k doplnění). 

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH „seznámení s osobnostmi“

20 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Reportéři mají za úkol obejít všechny pamětníky a získat od nich cenné informace, výpovědi, materiály. Zároveň si záznam rozhovoru nahrávají na záznamové zařízení. 

4

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„seskládat životy pamětníků“

15 minut

PRÁCE S TEXTEM

Na základě získaných informací od pamětníků si účastníci-reportéři doplní pracovní listy. Účastníci představující pamětníky v této chvíli pomáhají svým skupinám. 

5

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„tvorba časové osy 20. století“

20 minut

TÝMOVÁ

PRÁCE S TEXTEM

 

Účastníci na základě svých znalostí i nabytých informací z první části aktivity budou mít za úkol sestavit časovou osu pamětníků. Skupiny si vyberou, jakého pamětníka chtějí v rámci osy vypracovat. Jedinou podmínkou je, že nesmí vypracovávat osu pamětníka, kterého ztvárňoval člen jejich skupiny.

Na danou osu zanesou zlomové události, vyznačí život pamětníků, se kterými se v úvodní části setkali. 

6

SKUPINOVÁ

„co bych dělal já a co moji rodiče/prarodiče“

15 minut

PROJEKCE

A

DISKUSE

Vedoucí shrne základní události 20. století a upozorní účastníky na to, “že zásadní události mají právě rozloženy před sebou”. Vedoucí vyzve účastníky, aby zavřeli oči a následně jim rekapituluje roky s dovětkem “ať se zamyslí nad tím, jak by se v dané situaci zachovali oni.” (Může použít i jednotlivé příklady situací z příběhů pamětníků). V tomto bloku se též vedoucí může přenést k diskuzi s účastníky – tj., jak chápou aktivitu, co si z aktivity odnášejí za vědomosti, shrnutí pocitů.

Na závěr zpětnovazebního bloku vedoucí vyzve účastníky, aby se doma zeptali, jak se ve zlomových okamžicích zachovali jejich rodiče/prarodiče.

Metodické poznámky

Během této aktivity jsou rozvíjeny občanské kompetence:
Získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„sběr historických událostí“

10 minut

ICEBREAK

Před vysvětlením hry, vedoucí aktivity může téma uvést textem: 

"Historické události vždy tvořili lidé. V rámci 20. století se odehrálo mnoho zlého. Můžeme však najít i lidi, kteří dokázali hrůzám válek a totalit čelit se vztyčenou hlavou.

Kdo je tvým vzorem? Jaké vlastnosti jsou pro tebe hodnotou? Při hledání vzorů můžeme pátrat v knížkách, v seriálech nebo vzpomenout na zemřelé světové nebo české osobnosti. Stačí se však podívat kolem sebe, když jdeme po ulici do školy. Kdo z nás ví, co zažili lidé chodící kolem nás? Nemohou se taky stát našimi vzory?"

V okolí rozmístěte kartičky z přílohy č.1.

Kartičky nemusí být rozmístěné složitě, v této činnosti není hlavní důraz na hledání kartiček, ale na následné práce s nimi.

Skupiny mohou jednotlivé dílky mezi sebou vyměňovat (obchodovat). Vyhodnocení aktivity probíhá spočítáním celkového počtu správně složených kartiček skupiny. Skupina může mít i více kartiček se stejnou historickou událostí – za každou celou kartu je počítán bod. Body odebíráme pouze v případě ponechání chybné kartičky (té, která nepatří do 20. století). Kartičky s událostmi si následně skupiny ponechají a použijí je v navazujících aktivitách. 

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„role osobnost a reportér“

10 minut

PRÁCE S TEXTEM

Účastníci vybraní do role herců dostanou své osobní profily + v textu sepsané základní rady, jak se mají při poskytování rozhovoru chovat, udržovat tempo rozhovoru, vystupovat. 

V tomto čase si účastníci představující pamětníky vyhlídnou místo, kde budou svůj výstup realizovat a oblekem se stylizují do role. 

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„seznámení s osobnostmi“

20 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

 

4

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„seskládat životy pamětníků“

15 minut

PRÁCE S TEXTEM

 

5

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„tvorba časové osy 20. století“

20 minut

TÝMOVÁ

PRÁCE S TEXTEM

 

K dané aktivitě mají k dispozici flipchartové (balicí) papíry, kancelářské potřeby, obrázky pamětníků z úvodní části aktivity (v ideálním případě možnost přístupu na internet a tisk).

6

SKUPINOVÁ

„co bych dělal já a co moji rodiče/prarodiče“

15 minut

PROJEKCE

A

DISKUSE

Doporučujeme se s účastníky přesunout na klidnější místo. Účastníci se pohodlně usadí. Rozloží kolem sebe vytvořené časové osy i sesbírané karty v úvodní aktivitě. Vedoucí může pustit hudbu pro podkreslení situace.

Co zjistí od rodičů, prarodičů můžou zaznamenat.

Po těchto rozhovorech je vhodné se k aktivitě po čase vrátit a je vysoce pravděpodobné, že by vzešlo “jak bych se zachoval já v daných vyhrocených situacích značně ovlivňují rodinné názory a to. co máme geneticky zapsané v sobě”.
Pokud by tedy nastala stejná situace, pravděpodobně bychom se zachovali podobně jako naši předci.

Zdroje

ZDROJE OBRÁZKŮ V PŘÍLOHÁCH

ZDROJE PŘÍBĚHŮ

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.