Aktivita k zamyšlení se, nad svou zodpovědností, v různých oblastech života. Při vytvoření grafické myšlenkové mapy si uvědomíme, vůči komu nebo čemu cítíme zodpovědnost. Vyvěšený výsledek, někde na očích, pomáhá k tomu, aby se nám lépe vykonávaly činnosti, které nepatří mezi naše oblíbené, ale jsou pro nás z určitého důvodu důležité.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - Moje svědomí - zamčená stránka - úkol Zodpovědnost
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
INDIVIDUÁLNÍ „cesta zodpovědnosti“ 20 minut |
ICEBREAK |
Účastníci mají za úkol projít co nejrychleji “cestou zodpovědnosti”, která je připravená v blízkém okolí. Začínají u startovní karty. Hledají kartu s daným číslem svého rozhodnutí. Úspěšní jsou všichni, kteří dosáhnou karty s označením CÍL. |
2 |
INDIVIDUÁLNÍ „mapa zodpovědnosti“ 20 minut |
TVOŘIVÁ |
Účastníci nakreslí na papír svou mapu zodpovědnosti. |
3 |
SKUPINOVÁ „porovnávání“ 5 minut |
DISKUSE |
Mezi sebou si můžou účastníci mapy porovnat, pobavit se o tom, která zodpovědnost je baví a která je nebaví, ale je naopak nezbytná pro fungování domácnosti, získání vzdělání apod. |
Během této aktivity dochází k rozvoji kompetence sociální a personální:
Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů, v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
INDIVIDUÁLNÍ „cesta zodpovědnosti“ 20 minut |
ICEBREAK |
Vedoucí vytiskne přílohu č. 1 – karty zodpovědnosti a rozvěsí je v daném herním prostoru.
Každá karta nějakým způsobem reaguje na předchozí rozhodnutí a odkazuje na splnění nějakého úkolu, případně odkazuje na jinou kartu (číslo v závorce za možností rozhodnutí). V případě, že se již žáci pro nějakou volbu rozhodnou, neměli by svoje rozhodnutí měnit. |
2 |
INDIVIDUÁLNÍ „mapa zodpovědnosti“ 20 minut |
TVOŘIVÁ |
Každý účastník dostane arch kreslícího kartonu A3. V samotném středu archu ztvární svoji postavu s nápisem “Já a moje zodpovědnost”. V první fázi kresby mapy vytvoří několik základních cest (prostředí/míst), kde spatřují svoji zodpovědnost. Např. škola, domov, kroužky, kamarádi, rodiče, atp. Ke každé cestě dokreslí obrázek (symbol, který jim dané prostředí/místo bude zpodobňovat, např. rodiče = kresba postaviček, aj.). Doporučujeme při samotném návrhu myšlenkové mapy pracovat nejprve tužkou, až následně myšlenkovou mapu vybarvovat pastelkami. Ve druhé fázi účastníci vytváří cesty nižších řádů. Tedy: nejprve rozkreslí cesty prvního řádu – a až následně, ve druhé fázi, je větví. Při vytváření cest druhého řádu se zabývají přímo “názvem/popisem zodpovědnosti”, která se k danému místu/prostředí váže. Např. doma – “čistit si zuby”, “uklízet pokoj”, aj. Ve třetím větvení můžou žáci rozvádět detaily činností, např. jak často, s kým, aj. Aktivitu je možné nechat zcela na účastnících, tj. nechat jim zcela volnou ruku v počtu nakreslených cest v jednotlivých řádech. Pro lepší přehled pro ně samotné i zvládnutí časové dotace doporučujeme nechat základní větvení v prvním řádu na účastnících samotných a další řády omezit na maximálně 5 větví v druhém řádu a 3 větve v třetím řádu. |
3 |
SKUPINOVÁ „porovnávání“ 5 minut |
DISKUSE |
Diskuse může proběhnout libovolně, nebo mezi vytvořenými skupinkami. |
PEKAŘOVÁ, Lidmila. Jak žít a nezbláznit se: [psychologie dítěte od předškolního věku do dospělosti]. Olomouc: Poznání, 2006. ISBN 80-86606-49-x.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.