Aktivita s obsahem život ohrožujících stavů. Po absolvování účastníci znají příznaky možného infarktu a pokud je na člověku rozpoznají, zavolají záchrannou službu.

Výchovný cíl:  Účastníci vysvětlí, jak vypadají příznaky infarktu.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

2 minuty

VYPRAVOVÁNÍ

Vedoucí představí svými slovy, proč se tímto tématem budeme zabývat:

Srdeční onemocnění – ucpání srdečních tepen a tím způsobená zástava srdce, je dnes jeden z hlavních zabijáků dospělých. Moderní medicína umí s tímto problémem kvalitně bojovat, ale postižený se musí do nemocnice dostat co nejdříve. Umění rozeznat počínající problém se srdcem tak v současné době může zachránit mnoho životů. 

2

PRÁCE V MENŠÍCH SKUPINÁCH

20 minut

PRÁCE S TEXTEM 

Účastníci se rozdělí na dvě poloviny. Každá polovina dostane rozstříhaný text o bolestech na hrudi a dušnosti (příloha č. 1).

Účastníci dostanou čas na poskládání a přečtení textu a ve své skupině se potom poradí o tom, jak by odpověděli na otázky uvedené na konci stránky. 

Na tyto otázky potom odpovídají nahlas (skupiny se mohou střídat v odpovídaní) a vedoucí vždy hlídá správnost odpovědi a opravuje případné nejasnosti. 

Závěr: 

Zeptáme se, zda mají účastníci k tématu nějaké dotazy a případně je zodpovíme. Na závěr shrneme, že jakmile někoho začne bolet na hrudi a špatně se mu dýchá, je to vážné – může to znamenat problém se srdcem a je na místě ihned volat záchrannou službu. 

3

SKUPINOVÁ

23 minut

„FOTBAL“

DIDAKTICKÁ HRA

Účastníci budou hrát fotbal (florbal, lacross, basket… jakoukoliv běhací hru, kde se týmy mísí mezi sebou a hraje se na body/góly). Každý tým dostane pět „žolíků“ – kartiček s popisem obtíží (příloha č. 2). 

Kartičky si hráči v týmu rozdělí mezi sebou a začne „normální“ fotbal. Každý, kdo má kartičku, může kdykoliv začít „simulovat“ obtíže uvedené na kartičce. Pokud si ho do dvaceti vteřin nikdo nevšimne, jeho tým „dává gól“. 

Zásadní je pevné řízení hry vedoucím. 

Pravidla k přečtení: 

Hrajeme fotbal, vč. běžných pravidel.

Každý tým dostane do začátku hry „5 žolíků“ (kartiček s popisem zdravotních problémů), ty si mezi sebou spoluhráči rozdělí.

Hráči mohou dát gól běžným vstřelením míče do brány, nebo se pokusit získat pro svůj tým bod/gól zahráním zdravotních problémů. V tom případě si simulující hráč (držitel kartičky) lehne na zem a potichu počítá do 20. Pokud se mu podaří napočítat do 20, získává branku pro svůj tým.

Pokud si však simulujícího hráče všimnou protihráči, zastaví hru – záchrana života má přednost. Zjistí, co se mu děje, a vyhodnotí, zda je třeba volat k tomuto případu záchranku nebo ne. V případě, že zachránci správně vyřeší situaci (zavolají záchranku tam, kde měli, a nevolali, když neměli), získávají branku pro svůj tým. V případě, že zachránci zavolají sanitku i tam, kde nemuseli, kope simulující penaltu. Pokud nezavolají záchranku tam, kde měli, je to bod pro simulující tým.

Zopakování: tým simulujícího hráče získává bod tehdy, pokud si protihráči nezastavili hru do 20 vteřin od lehnutí si simulujícího na zem, nebo pokud protihráči nezavolají záchranku, pokud tak měli učinit. Tým protihráčů získává bod za správné vyhodnocení situace. 

Držitel kartičky smí svoji situaci simulovat pouze jednou. Poté odevzdává kartu rozhodčímu. 

Všechny „žolíky“ musí během hry být zahrány.

Simulující musí při své simulaci spadnout na zem, smí simulovat pouze na hřišti – mimo brankové zóny.

Na konci hry se spočítají body a zatleská vítěznému týmu.

Následuje shrnutí dnešního tématu.

Zpětná vazba:

Po skončení zápasu svoláme všechny do kroužku. Nejdříve reflektujeme, co se během hry stalo, jaké to pro účastníky bylo. 

Poté každý z účastníků, kteří měli při fotbalu kartičku se zadáním, tuto kartičku přečte a celá skupina řekne, zda je to „na záchranku“, nebo ne. 

Závěr:

Po zodpovězení otázek vedoucí shrne: Infarkt, problémy se srdcem, je dnes častou příčinou smrti. Je nutné reagovat hned na první příznaky. Může být obtížné vystupit z davu či přerušit hru, ale záchrana života za to stojí. Projevy vážného problému se srdcem jsou bolest od pasu po krk a obtížné dýchání. Nebojte se volat 155. Není chybou volat zbytečně, rozhodnutí o vyslání záchranné služby není na nás, ale na operátorce. 

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

2 minuty

VYPRAVOVÁNÍ

 

2

PRÁCE V MENŠÍCH SKUPINÁCH

20 minut

PRÁCE S TEXTEM 

Správné odpovědi na otázky:

Kde to bolí, když je to „od srdce“?

Často je bolest popisována jako tlak, svírání nebo pálení za hrudní kostí, ale může i vystřelovat do pravého ramene, do krku, dolní čelisti, mezi lopatky, do zátylku, zad, nadbřišku.

Co cítí člověk, kterému přestává fungovat srdce?

Dušnost, bolest a tlak na hrudi. Může se přidat také silné bušení srdce nebo zvracení. 

Co se se srdcem děje, když má „infarkt“?

Infarkt vzniká tehdy, když se ucpe jedna z malých tepének, které zásobují srdce krví. Srdeční sval pak nemá dostatek kyslíku a živin a začíná odumírat. 

Co máte dělat, když máte podezření na infarkt?

Volat 155, dotyčného uklidnit, posadit, případně podat jeho léky, pokud je má již od lékaře předepsané.

Proč je důležitá rychlost vaší reakce?

Srdeční sval odumírá, na rychlosti tedy záleží, jak se podaří jeho činnost obnovit a především se stav pacienta může každou chvíli zhoršit. 

3

SKUPINOVÁ

23 minut

„FOTBAL“

DIDAKTICKÁ HRA

Pohybová hra v jejímž průběhu si účastníci fixují závažné příznaky srdečních problémů a rozhodují se, jak by daný problém řešili. 

Správné vyhodnocení příznaků z papírků:

Tým 1:

  • Svíravě tě bolest na hrudi. Pro bolest nemůžeš myslet na nic jiného. (155)
  • Tlačí tě pod hrudní kostí, do levého ramene ti vystřeluje bolest. Bolí to stále stejně, ať s tím děláš cokoliv. (155)
  • Nemůžeš popadnout dech. Stalo se to náhle, je to stále stejné. (155)
  • Bolestivě tě píchá vpředu na pravé straně hrudníku, když se hýbeš a když ti na to místo někdo sáhne. V klidu tě to nebolí. (nic)
  • Chce se ti zvracet. Je ti divně už od včerejška, doma vám řádí střevní chřipka. (nic)

Tým 2:

  • Svírá tě na hrudi a jsi zadýchaný/á. Nepřestává to. Nikdy jsi nic takového nezažil/a, nejsi schopný/á doříct větu. (155)
  • Hrozně tě bolí mezi lopatkami. Je to stále stejné, nedá se od toho ulevit, začalo to náhle, ale žádný úraz jsi neměl/a. (155)
  • Tlačí tě na hrudi a chce se ti zvracet. Stalo se to náhle, nevíš proč. (155)
  • Bolí tě hlava a motá se ti, když rychle vstaneš. (nic)
  • Píchá tě v boku, postupně to slábne. Tuto bolest znáš, objevuje se často, když rychle běžíš. (nic)

Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.

Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:

  • Příznaky možného poškození srdce, příčiny vzniku, co to vlastně je infarkt, jaká je první pomoc – Zdroj k nastudování: ZDE

nebo lze nastudovat v knize: ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Metodika Zdrsem ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=Bolest_na_hrudi_-_podez%C5%99en%C3%AD_na_infarkt.

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.