Přemýšlel/a jsi někdy o tom, kolik pitné vody spotřebuješ za jeden den? Myslíš, že je jí málo, nebo naopak hodně? Pojď to zkusit zjistit.

Výchovný cíl:  Účastníci diskutují nad tím, kolik spotřebují vody při jednotlivých činnostech a hledají situace, kde můžou vodou šetřit.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk 3.-5. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

kartičky (příloha č. 1) pro každou skupinu, pastelky, papíry, eurofolie, ideálně odměrka či jakákoli lahev pro konkrétní představu, pro každého zápisník spotřebované vody (příloha č. 2)

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

frontální

(10 min) 

televizní výuka 

Jako úvodní aktivitu si účastníci sami vytvoří zvuk deště, viz https://www.youtube.com/watch?v=VOU5gAFV9v8 (rain clap – youtube) 

2

skupinová

(5 min)

brainstorming

Poté v kroužku proběhne brainstorming, co si účastníci představí, když se řekne voda. Od její potřeby, k čemu je na zemi, co by se stalo, kdyby nebyla.

3

skupinová
(10 min)

diskuze

Z poslední otázky se přesuneme k tématu spotřeby vody pro každodenní lidský život. Účastníci opět vymýšlí. Poté se postavíme do kruhu a doprostřed dáme lahev s vodou. Kdo bude chtít mluvit, vezme si ji nejprve do ruky, oběhne kruh z vnější strany kolem dokola, poté si stoupne zpět na svoje místo a trochu vody vyleje na zem. Jednotliví mluvčí říkají, k jakým činnostem potřebují vodu a ke které činnosti ji potřebují největší množství.

4

skupinová
(10 min) 

heuristické řešení problémů

Nejprve si zkuste zjistit spotřebu vody názorně – zašpuntujte umyvadlo v klubovně/třídě a nechte někoho, aby si pořádně umyl ruce mýdlem. Poté účastníci vodu z umyvadla začnou nabírat do odměrek (a vylévat do kýblu vedle), až zjistíte, kolik vody se spotřebuje na umytí rukou.

5

individuální

(10 min) 

práce s textem

Pro každý tým vytiskněte přílohu č. 1 a rozstříhejte ji. Obrázky činností dejte rovnou týmům, obrázky s odměrkami a množstvím litrů rozmístěte libovolně v prostoru. Nechte účastníky, aby k obrázkům činností zkusili najít odměrky s množstvím litrů, kolik vody na kterou činnost spotřebujeme. Poté se skupinkami vyhodnoťte. 

6

individuální
(15 min) 

samostatná práce

Po vyhodnocení se společně zamyslete nad tím, zda by se spotřeba vody dala snížit a kde konkrétně. Vyrobte si popisky na toaletu (dvoufázové splachovadlo) a k umyvadlu s motivačními hesly podporující šetření vody. Budou stačit pastelky a papíry A4, které zalaminujte (zalepte do eurofolie). Malé vyrobené popisky si mohou účastníci odnést a nalepit i doma. Pokud v klubovně/ve škole zaléváte květiny, je možné pod okap pořídit barel a sbírat dešťovou vodu. 

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

frontální

televizní výuka

Účastníky postavte vedle sebe nebo do kroužku a dirigujte. 

2

skupinová

brainstorming

V případě nízké aktivnosti účastníků je dobré klást návodné otázky: 

Kdo všechno potřebuje vodu? 

Máme my vody dostatek? 

Znáš nějakou zemi, kde je nedostatek vody? 

K čemu ji potřebujeme my? 

Kde se voda bere?  


V případě, že účastníci neznají odpověď, je možné zjednodušeně představit koloběh vody v přírodě.

3

skupinová

diskuze

Nápověda: pití, čištění zubů, praní prádla, toaleta, vaření, zalévání, sprchování, mytí v myčce nádobí. 

Odlévání vody z lahve je pro lepší představení si toho, že je na zemi voda, kterou takto lehce spotřebováváme.


Při tvoření kruhu je nutné mít kolem dost prostoru na obíhání. Pokud prostor nemáme, lze obíhání nahradit dřepováním - mluvčí nejprve udělá dřep, pak odlije trochu vody a mluví. Pokud by se účastníci ptali, lze jim běhání zdůvodnit jako proudění/víření vody a dřepování jako pumpování vody ze studny.

4

skupinová

heuristické řešení problémů 

Účastníkům řekněte, že toto jste si mohli zkusit názorně, ale že ne u všeho je to možné (např. se nebudete v klubovně/škole sprchovat, udělejte si z toho legraci), a proto další činnosti spojené se spotřebou vody pro ně máte připravené na papíře. 

5

individuální

práce s textem 

Dle zralosti skupiny lze přílohu č. 1 rozstříhat buď na jednotlivá okénka, nebo pouze na dvojici okének, tzn. název činnosti + její obrázek a obrázek odměrek + množství litrů. 

Obrázky odměrek a množství litrů rozmístěte libovolně po celém prostoru klubovny tak, aby se účastníci co nejvíce pohybovali po prostoru a museli hledat.

Účastníkům můžete nabídnout týdenní zapisovací deníček (viz příloha č. 2). 

6

individuální

samostatná práce 

V závěrečné reflexi se účastníků zeptejte, u které činnosti je spotřeba vody nejvíce překvapila. Zároveň si upevní informace, aby mohli myšlenku šetření vody předávat dál svému okolí. 

Zájemci si odnáší deníček s předsevzetím, že budou týden sledovat svou spotřebu vody.

Další týden mohou své pozorování porovnat s ostatními.

Zdroje

Stavím bydlím. Spotřeba vody [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: https://stavimbydlim.cz/prumerna-spotreba-vody-na-osobu/

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra