První pomoc zážitkem. Účastníci si zažijí zvládnutí simulované situace se zraněným člověkem, čímž se zvýší jejich sebedůvěra ve vlastní schopnosti.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Účastníci se rozdělí: dobrovolníci, kteří mají chuť a odvahu budou dělat figuranty/zraněné, ostatní v menších skupinách budou v roli záchranářů. Vedoucí účastníkům přečte pravidla simulací – viz příloha č. 1 .Figuranti/zranění jsou instruovaní dopředu a v době, kdy se skupina psychicky připravuje na to, co bude následovat, se maskují či rozmísťují do terénu. Zadání – figurant: Opíráš se o kolena/židli před sebou. Špatně se ti dýchá a cítíš silnou bolest na hrudi za hrudní kostí. Svírá to, pálí to, občas to vystřelí do ruky. Jsi vyděšený, nikdy jsi takovou bolest nezažil. Když odpovídáš, nedořekneš celou větu, musíš se mezi tím nadechovat. Zadání – záchranář: Je konec programu/vyučování, jdete na oběd a cestou potkáváte kamaráda, který nevypadá dobře. Jdete za ním. |
2 |
TÝMOVÁ 15 minut |
SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Účastníci vyrazí hledat figuranty v menších skupinách dle zadání vedoucího. Každá skupina jednoho figuranta. |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
DISKUZE |
Po ukončení simulace následuje rozbor. Jaké to bylo? Jak jste se cítili? Bylo to pro vás reálné? Ptáme se, na co zasahující přišli, co jim přišlo důležité z toho, co zjistili. Správné řešení: Bolest na hrudi a obtížné dýchání jsou vždy vážným příznakem – příčinou může být onemocnění srdce. Vždy okamžitě voláme 155 a do příjezdu záchranky postiženého posadíme, snažíme se ho uklidnit. Pokud má své vlastní léky pro tuto příležitost, dáme mu je do ruky. Pokud máme po ruce acylpirin/aspirin, můžeme podat jednu tabletu (pokud na tento lék není alergický). Rozhodně mu nedovolíme kouřit či balit do nemocnice.
|
Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.
Upozornění!
Nutné znalosti vedoucího před zahájením aktivity:
Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.
ČÁST |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Pro snazší organizaci a provedení simulací použijte návod, který vás provede bod po bodu – příloha č. 4. Účastníky před vysláním k ošetření zranění (vyřešení situace) nejdříve psychicky připravte. Přečtěte jim přílohu č. 1 – vysvětlení, co je simulace a její pravidla. Příprava figurantů probíhá cca 15 až 30 min. před samotnou simulací – viz příloha č. 2 – druhy maskování. |
2 |
TÝMOVÁ 15 minut |
SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Vedoucí pomáhá, radí, sleduje, jak si účastníci ve svých rolích vedou. |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
DISKUZE |
Rozbor: Po jasném ukončení simulace si sedneme/stoupneme do kroužku a vedeme debriefing/rozbor simulace. Odstřihnutí – uklidnění emocí. Cílem je, aby ze sebe účastníci dostali nejsilnější emoce a byli schopni se soustředit na další část. V naprosté většině zde začnou zasahující líčit, co dělali, a ptát se, co bylo správně – necháme je krátce vylíčit nejsilnější pochyby a zážitky, ale vracíme diskuzi zpět k pocitům nebo ji ukončíme – nenecháme se vtáhnout do nestrukturovaného popisu, co bylo a nebylo správné. |
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.