Aktivity na pojmenování stresových faktorů a projevů u každého z nás, přemýšlení nad tím, jak stres co nejlépe zvládnout, abychom byli v co nejlepší psychické a následně i fyzické pohodě.
1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 19 Modrý život (nepřímé plnění, možno z této aktivity použít úkol do modrého života)
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - Osobní rozvoj - zamč. stránka - Psychohygienické zásady
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „Scénky na zvládání stresu“ 20 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
Účastníci se rozdělí na dvě skupiny. Každá skupina dostane zadání: dramaticky ztvárnit příběh dle poznámek, které každá skupina obdrží. 1. příběh – STRES V PRAVĚKU Pračlověk se v pralese potkal s tygrem – tělo se začalo připravovat na boj – zrychlil se dech, srdce rychleji bušilo, pot po těle – radost z toho, že tygra porazil – poté, co došel do jeskyně, velmi rychle usnul. 2. příběh – STRES V DNEŠNÍ DOBĚ Honza je žák, kterého čeká zkouška – při zkoušení se mu zrychlí dech, srdce mu bije rychleji – tělo je připraveno na boj, který ale nenastane – místo toho odpoví učiteli, že má pravdu, ale sám si myslí něco jiného – po příchodu domů nenastává relaxační část, namísto toho se Honza pohádá s rodiči – potom si zapne počítač, což ho rozhodně neuklidní. |
2 |
SKUPINOVÁ „Reflexe scének + brainstorming“ 5 minut |
BRAINSTORMING |
Vedoucí se ptá:
Po diskuzi položí další otázku:
|
2. blok, který může na předchozí aktivity navazovat. |
|||
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „50 běžných znaků stresu“ 25 minut |
|
Poté, co řeknou vše, co je napadne, rozdělí se opět na dvě skupiny. Každá skupina bude mít za úkol co nejdříve (a správně) doplnit neúplný seznam „Co všechno způsobuje stres“. Po místnosti/lese budou rozvěšeny očíslované příznaky. Jeden ze skupiny bude celou dobu na počátečním stanovišti a bude zapisovatel. Ostatní ze skupiny mají za úkol najít kartičku, zapamatovat si číslo a co je na ní napsáno a utíkat k zapisovateli, kterému vše řeknou. Vyhrává skupina, která má co nejdříve vyplněný celý seznam (viz příloha).
|
4 |
INDIVIDUÁLNÍ „Já a stres“ 20 minut |
VOLNÉ PSANÍ NA TÉMA |
Nyní si ještě jednou přečtou, co vše způsobuje stres. Každý z nich dostane prázdný papír. Jejich úkolem bude zamyslet se a sepsat odpovědi na následující otázky:
|
5 |
SKUPINOVÁ „Brainstorming a technika dýchání“ 20 minut |
BRAINSTORMING A DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Vedoucí vyzve účastníky, aby se podělili o odpovědi na otázku, jaký mají osvědčený způsob, jak se vyhnout stresu. Odpovědi zapisuje na flipchart. Na závěr vedoucí účastníkům nabídne techniku k odbourání stresu, kterou se společně naučí. Jedná se o VĚDOMÉ DÝCHÁNÍ. POKYNY PRO ÚČASTNÍKA:
|
Během této aktivity dojde k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Účastník při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „Scénky na zvládání stresu“ 20 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
|
2 |
SKUPINOVÁ „Reflexe scének + brainstorming“ 5 minut |
BRAINSTORMING |
Při otázce, co může stresová reakce člověku způsobit, je praktické, aby odpovědi chodili účastníci zapisovat na flipchart nebo tabuli. Pokud již nepoužijete druhý blok, výčet doplňte seznamem – viz příloha č. 1.
V případě nedostatku času je možné rovnou po této části přeskočit na posladních 20 minut programu – VĚDOMÉ DÝCHÁNÍ. |
2. blok, který může na předchozí aktivity navazovat: |
|||
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „50 běžných znaků stresu“ 25 minut |
|
Z důvodu úspory času mohou být nějaká čísla předem vyplněna a účastníci budou zjišťovat jen menší počet čísel/příznaků. |
4 |
INDIVIDUÁLNÍ „Já a stres“ 20 minut |
VOLNÉ PSANÍ NA TÉMA |
Otázky je možné účastníkům na papír předtisknout. Vyvarujeme se tím rozdílnému tempu vyplňování odpovědí při pouhém čtení otázek a následnému ptaní, jaká byla otázka. |
5 |
SKUPINOVÁ „brainstorming a technika dýchání“ 20 minut |
BRAINSTORMING A DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Každého účastníka, který sdělí své fungující tipy na odbourání stresu pochválíme za sdílení. Seznam, který na flipchartu vznikne je inspirací pro celou skupinu. Je možné se k němu v budoucnu vracet. Technika VĚDOMÉHO DÝCHÁNÍ je jen jedna z technik proti stresu. Její výhodou je použitelnost kdykoliv, při jakékoliv situaci a kdekoliv, v jakémkoliv prostředí. Při nácviku volíme vhodnou polohu vsedě a zavřené oči. Účastníky upozorníme na to, že vědomé dýchání se může dělat při jakýchkoliv podmínkách. Kdykoliv si řeknou, teď to použiji. Závěrem je důležité shrnutí, že je důležité dbát o své duševní zdraví, protože když jsme v klidu psychicky, pak se tělu daří i fyzicky. |
Zdroje
Část programu č. 1 inspirována:
V části programu č. 3 a v příloze využit zdroj:
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.