Aktivity na pojmenování stresových faktorů a projevů u každého z nás, přemýšlení nad tím, jak stres co nejlépe zvládnout, abychom byli v co nejlepší psychické a následně i fyzické pohodě.

Výchovný cíl:  Účastníci pojmenují, co je jejich stresovým faktorem a v
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 19 Modrý život (nepřímé plnění, možno z této aktivity použít úkol do modrého života)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - Osobní rozvoj - zamč. stránka - Psychohygienické zásady

Pomůcky a materiál

  • vytištěná příloha č. 1

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Scénky na zvládání stresu“

20 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Účastníci se rozdělí na dvě skupiny.

Každá skupina dostane zadání: dramaticky ztvárnit příběh dle poznámek, které každá skupina obdrží.

1. příběh – STRES V PRAVĚKU

Pračlověk se v pralese potkal s tygrem – tělo se začalo připravovat na boj – zrychlil se dech, srdce rychleji bušilo, pot po těle – radost z toho, že tygra porazil – poté, co došel do jeskyně, velmi rychle usnul.

2. příběh – STRES V DNEŠNÍ DOBĚ

Honza je žák, kterého čeká zkouška – při zkoušení se mu zrychlí dech, srdce mu bije rychleji – tělo je připraveno na boj, který ale nenastane – místo toho odpoví učiteli, že má pravdu, ale sám si myslí něco jiného – po příchodu domů nenastává relaxační část, namísto toho se Honza pohádá s rodiči – potom si zapne počítač, což ho rozhodně neuklidní. 

2

SKUPINOVÁ

„Reflexe scének + brainstorming“

5 minut

BRAINSTORMING

Vedoucí se ptá:

  • Jaká stresová reakce byla delší, pračlověka, nebo Honzy?
  • Proč si myslíte, že tomu tak bylo?

Po diskuzi položí další otázku:

  • Co může taková stresová reakce všechno člověku způsobit?

2. blok, který může na předchozí aktivity navazovat.

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„50 běžných znaků stresu“

25 minut

 

Poté, co řeknou vše, co je napadne, rozdělí se opět na dvě skupiny. Každá skupina bude mít za úkol co nejdříve (a správně) doplnit neúplný seznam „Co všechno způsobuje stres“. 

Po místnosti/lese budou rozvěšeny očíslované příznaky. Jeden ze skupiny bude celou dobu na počátečním stanovišti a bude zapisovatel. Ostatní ze skupiny mají za úkol najít kartičku, zapamatovat si číslo a co je na ní napsáno a utíkat k zapisovateli, kterému vše řeknou.

Vyhrává skupina, která má co nejdříve vyplněný celý seznam (viz příloha).

4

INDIVIDUÁLNÍ

„Já a stres“

20 minut

VOLNÉ PSANÍ NA TÉMA

Nyní si ještě jednou přečtou, co vše způsobuje stres. Každý z nich dostane prázdný papír. Jejich úkolem bude zamyslet se a sepsat odpovědi na následující otázky:

  • Projevuje se některý z těchto příznaků na tobě? Jaký konkrétně?
  • Co tě nejvíce uvádí do stresu? Jaká situace? 
  • Máš nějaký osvědčený způsob, jak se stresu vyhnout?
  • Jak stres ventiluješ? 

5

SKUPINOVÁ

„Brainstorming a technika dýchání“

20 minut

BRAINSTORMING

A DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Vedoucí vyzve účastníky, aby se podělili o odpovědi na otázku, jaký mají osvědčený způsob, jak se vyhnout stresu. Odpovědi zapisuje na flipchart.

Na závěr vedoucí účastníkům nabídne techniku k odbourání stresu, kterou se společně naučí. Jedná se o VĚDOMÉ DÝCHÁNÍ.

POKYNY PRO ÚČASTNÍKA:

  • Najdi si pohodlnou polohu a nezáleží, zda budeš ležet na zádech, nebo sedět. Pokud sedíš, tak se ujisti, že máš záda rovně.
  • Zavři oči. Alternativně můžeš mít oči otevřené, ale nakonec budeš pravděpodobně chtít mít zavřené oči. Zavřené očí ti pomohou soustředit se na mechaniku dýchání než na vnější rušivé podněty.
  • Polož si jednu ruku na břicho a druhou na hruď.
  • Několikrát se nadechni, jak bys dýchal úplně normálně kdykoliv jindy. Stoupá a klesá tvé břicho při každém nadechnutí a vydechnutí? Pokud si můžeš odpovědět ano, tak je to skvělé. To je přirozený způsob dýchání. Pokud tvé břicho zůstane nehybné, ale tvůj hrudník stoupá a klesá s každým nádechem a výdechem, tak cvič dýchání s tím, že necháš břicho stoupat a klesat, když nadechuješ a vydechuješ. Můžeš si vědomě pomoci například pomoci vizualizace a vytvoření mentalního obrazu a ve své mysli, jak nadechuješ do břicha (bránice) a zase z něj vydechuješ.
  • Nadále se zhluboka nadechni a soustřeď se pouze na pohyb břicha.
  • Pokračuj tak dlouho, jak budeš chtít, nebo dokud neodezní stres.

Metodické poznámky

Během této aktivity dojde k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Účastník při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Scénky na zvládání stresu“

20 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

 

2

SKUPINOVÁ

„Reflexe scének + brainstorming“

5 minut

BRAINSTORMING

Při otázce, co může stresová reakce člověku způsobit, je praktické, aby odpovědi chodili účastníci zapisovat na flipchart nebo tabuli.

Pokud již nepoužijete druhý blok, výčet doplňte seznamem – viz příloha č. 1.

V případě nedostatku času je možné rovnou po této části přeskočit na posladních 20 minut programu – VĚDOMÉ DÝCHÁNÍ.

2. blok, který může na předchozí aktivity navazovat:

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„50 běžných znaků stresu“

25 minut

 

Z důvodu úspory času mohou být nějaká čísla předem vyplněna a účastníci budou zjišťovat jen menší počet čísel/příznaků.

4

INDIVIDUÁLNÍ

„Já a stres“

20 minut

VOLNÉ PSANÍ NA TÉMA

Otázky je možné účastníkům na papír předtisknout. Vyvarujeme se tím rozdílnému tempu vyplňování odpovědí při pouhém čtení otázek a následnému ptaní, jaká byla otázka.

5

SKUPINOVÁ

„brainstorming a technika dýchání“

20 minut

BRAINSTORMING

A DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Každého účastníka, který sdělí své fungující tipy na odbourání stresu pochválíme za sdílení. Seznam, který na flipchartu vznikne je inspirací pro celou skupinu. Je možné se k němu v budoucnu vracet.

Technika VĚDOMÉHO DÝCHÁNÍ je jen jedna z technik proti stresu. Její výhodou je použitelnost kdykoliv, při jakékoliv situaci a kdekoliv, v jakémkoliv prostředí.

Při nácviku volíme vhodnou polohu vsedě a zavřené oči. Účastníky upozorníme na to, že vědomé dýchání se může dělat při jakýchkoliv podmínkách. Kdykoliv si řeknou, teď to použiji.

Závěrem je důležité shrnutí, že je důležité dbát o své duševní zdraví, protože když jsme v klidu psychicky, pak se tělu daří i fyzicky. 

Zdroje

Zdroje

Část programu č. 1 inspirována:

V části programu č. 3 a v příloze využit zdroj: 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.