Děláte různé triky na hřišti. Výmyk, kotoul na tyči, přeskakujete zábradlí. Kamarád spadl z docela velké výšky, leží, něco ho hodně bolí, nevstává. Chceš mu pomoci. Ale jak? Jaké číslo vytočit a jak zavolat o pomoc?

Výchovný cíl:  Účastníci rekonstruují telefonát na tísňovou linku.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk 3.-5. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

  • vytisknuté a vystřihnuté (případně zalaminované) kartičky z přílohy č. 1 (ve více vydáních, i když hraje jen jeden tým) + příloha č. 2 jako kontrola
  • starý telefon (může být i sluchátko) nebo improvizovaná telefonní budka
  • míč, létající talíř
  • funkční mobilní telefon či počítač a připojení k internetu (příp. si lze předem stáhnout do zařízení ukázku hovoru na záchrannou službu)

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

týmová

(5 minut)

výuka dramatem

Úvodní scénka sehraná vedoucím:

Na úvod aktivity vedoucí sehraje krátkou scénku, při níž dojde k nějakému zranění (tak, aby bylo nutné volat na záchrannou službu). Vždy záleží na místě realizace, scénka by měla tématicky odpovídat - např. jsem na výletě a vidím hořet zahradní chatku, jedu na kole a přijedu k dopravní nehodě (srážka dvou aut). Dalšími možnostmi je např. jsem na procházce a najdu člověka, který hodně krvácí, při realizaci aktivity u rybníku může být úvodní scénkou oživování vedoucího při tonutí, dále např. pád z kola (kdy herec omdlí a narazí si bez helmy hlavu) nebo vyvrknutý kotník (kdy herec nemůže pokračovat v chůzi). Účastníci jen sledují, jak se zachová herec, případně herci. V případě, že je nutné více herců, lze jako herce zapojit i někoho z účastníků (je třeba předem domluvit). Scénka končí v situaci, kdy se herci rozhodnou zavolat záchrannou službu, ale nevědí, jak mají postupovat.

2

týmová

(10 minut)

dovednostně-praktická

Vedoucí motivuje účastníky: “Situace je vážná a je nutné zavolat na pomoc záchrannou službu. Jak ale mají postupovat? Co říkat? Zkusíme jim poradit? Tady v prostoru jsou kartičky, které nám napoví, jak na to.”

Účastníci se rozdělí do skupin po cca 3–5 a budou mít za úkol na vymezeném území běhat pro kartičky z přílohy č. 1 a seřadit je do správného pořadí, jak by zavolali pomoc vedoucímu z úvodní scénky. 

Pokaždé může běžet štafetově pro kartičku jen jeden účastník. Účastníci vědí, že kartiček je celkem 9.

3

skupinová
(10 minut)

diskuze

V reflexi proběhne společné kolečko, kde tým nebo jednotlivé týmy představí, jak kartičky poskládaly, zda bylo něco problematické zařadit a zda by šel některý krok vynechat, případně přidat (k tomu slouží prázdné extra kartičky). Vedoucí zdůrazní, že je důležité co nejdříve zavolat o pomoc, a i když v tu chvíli zapomenu, co chci říct, operátorka/operátor mi pomůže a bude se mě ptát na to, co potřebuje vědět. 

Následně vedoucí pustí účastníkům záznam reálného hovoru, ve kterém volala na zdravotnickou záchrannou službu jedenáctiletá dívka:

https://youtu.be/fTkyde9a21s

4

Týmová
(15 minut)

situační

Tým se poté přesune do jiného prostoru k improvizované telefonní budce/případně k místu, kde je k dispozici mobilní telefon. Tam si nacvičí (časový limit 5 minut) a poté uskuteční tísňový telefonát – opět se vztahuje k úvodní scénce. Vedoucí přitom hraje pracovníka tísňové linky.

V případě více skupinek a nutnosti déle čekat je možné si zahrát hru Cirkulárka.

1. Když vás míč trefí do ruky, dáte si ruku za záda a nemůžete ji používat.

2. Když vás míč trefí do nohy, musíte skákat po jedné.

3. Když vás míč trefí i do druhé nohy, musíte se plazit.

4. Když vás míč trefí do trupu, zad či hlavy, vypadáváte.

5. Když někdo ze vzduchu chytí míč, který jste hodili, vypadáváte. Po návratu do hry jste uzdravení (máte obě ruce a nohy).

Hru je možné hráč s míčem či s létajícím talířem.

Základní pravidla:

1. S míčem se nechodí (v jiné variantě povolte třeba 3 kroky).

2. Kdo je vybitý, jde ze hry a čeká.

3. Pokud je vybit hráč, který vás vybil, vracíte se do hry.

Při vnitřní verzi této hry se hází jen malým balónkem/hadrákem.

5

Skupinová

(5 min)

diskuzní

Prostor na dotazy a zpětnou vazbu od vedoucího, s kterým účastníci „telefonovali“. 

Možnost představit aplikaci Záchranka (vedoucí dá přesný návod a povede instruktáž).

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

týmová
(5 minut)

výuka dramatem

Na úvod aktivity vedoucí sehraje krátkou scénku, v níž dojde k nějakému zranění (takovému, aby bylo nutné volat na záchrannou službu). Vždy záleží na místě realizace, scénka by měla tematicky odpovídat, např.:

  • jsem na výletě a vidím hořet zahradní chatku,
  • jedu na kole a přijedu k dopravní nehodě (srážka dvou aut),
  • jsem na procházce a najdu člověka, který hodně krvácí, 
  • chceme-li aktivitu uskutečnit u rybníka, může být úvodní scénkou oživování vedoucího při tonutí, 
  • vidím pád z kola (herec omdlí a narazí si hlavu, protože nemá helmu),
  • vidím vyvrtnutý kotník (kdy herec nemůže pokračovat v chůzi). 

Účastníci jen sledují, jak se zachová herec, případně herci. Jako herce lze zapojit i někoho z účastníků (to je třeba předem domluvit).

Scénka končí v situaci, kdy je nutné volat záchrannou službu, ale herci nevědí, jak to mají udělat.

2

týmová
(10 min)

dovednostně-praktická

Kartiček je několik sad – účastník musí vybírat a se zbytkem týmu se domlouvat, které kartičky ještě chybí.

Dávat pozor při běhu, aby se účastníci nesrazili, hraje-li současně více týmů. 

Dát prostor zapojit se všem členům týmu. 

3

Skupinová

(10 min)

diskuzní

Správné řešení je seřazené v příloze č. 2.

Dát prostor všem skupinám.

Otázky do diskuze: 

Volal někdo v minulosti na záchranku? 

Jak se u toho cítil? 

Podařilo se pomoci zraněnému?

Další nahrávky hovorů lze stáhnout z webové stránky: http://www.zzszlin.cz/stranka_vypis.php?id=0&dd=pro_verejnost

4

týmová
(15 min)

situační

Hra Cirkulárka:

Mnoho hráčů cíleně míří do nohou či rukou a poté se kochají pohledem na bezmocně se plazící bezruké hráče žadonící o vysvobození (vybití). Ale pozor – i hráči bez nohou mohou stále vybíjet či chytat míč!

Z bezpečnostního hlediska je vhodné, aby na mladší účastníky dohlížel vedoucí.

5

skupinová
(5 min)

diskuze

Představit aplikaci Záchranka, v níž je možnost využití i cvičné verze (https://www.zachrankaapp.cz/vyuka). Vedoucí či rádce se může do aplikace zaregistrovat a poté mu bude na dvou telefonech fungovat propojení, jako když skutečně volá na záchranku (druhý telefon obsluhuje druhý vedoucí, pro účastníky to vypadá, jako když skutečně mluví s někým ze záchranky).

Zdroje

První pomoc. Tísňová linka [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: http://www.prvnipomoczive.cz/cz/blog-detail-clanku/82/vite-jak-spravne-volat-na-tisnovou-linku

Hranostaj. Hra Cirkulárka [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: https://www.hranostaj.cz/hra3924

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra