Aktivita obsahuje život ohrožující stavy. Po absolvování účastníci znají tři hlavní příznaky mrtvice a pokud je na člověku rozpoznají, zavolají záchrannou službu, čímž mohou zachránit život nebo zmírnit budoucí následky.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 5 minut |
VYPRAVOVÁNÍ |
Vedoucí uvede aktivitu slovy: „Zákeřný a v současné době velmi častý zabiják – mrtvice. Ucpání či prasknutí tepny, která přivádí krev do mozku. Mozek (kupodivu) nebolí, ale začne rychle odumírat. Přesto to lze poznat a při včasném přivolání záchranné služby má postižený šanci na další normální život. Pojďme se naučit kouzlo rozpoznání mrtvice.“ |
2 |
25 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Účastníci se rozdělí do skupin po max. 10. Ve vymezeném prostoru uvnitř nebo venku hledají poschovávané vytištěné texty (příloha č. 1). Pro každou skupinu jeden. Poté si skupinka sedne dohromady a pokusí se vyplnit tajenku pomocí správné volby slov v textu. Informace mohou případně vyhledat na internetu či na chytrých telefonech. Když mají účastníci tajenku vyluštěnou, dostanou od vedoucího druhou část vytištěného textu. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH 45 minut „MRTVIČKOVÁ PAVUČINA“ |
DIDAKTICKÁ HRA |
Vedoucí má připravenou sadu kartiček, na kterých jsou napsány nejčastější příznaky mrtvice. Před začátkem hry je účastníkům představí a předvede:
Účastníci mají za úkol prolézt pavučinou z provázků nataženou mezi stromy – podle šikovnosti a hravosti skupiny můžeme zvolit cokoli od nejlehčí varianty – pouze natažený provázek v určité výšce (zhruba v úrovni hrudníku hráčů), přes který se musí tým dostat, až po opravdovou napodobeninu pavučiny, kde bude stejný počet otvorů jako je hráčů a každý otvor smí být použit jen jednou. Skupinka spolupracuje. Pokud se některý člen dotkne provázku, jde zpět a musí si vylosovat příznak mrtvice, který mu náhle vzniknul – od té chvíle ho až do konce hry má. Druhý hráč ze stejné skupinky mu navíc musí zavolat záchranku – musí oběhnout určený strom a tím „zavolat záchranku“. Ten, kdo už „mrtvici“ má, může se provázku pavučiny dotýkat. Pokud je skupina větší než 10 účastníků, snažíme se hrát paralelně na více skupin, aby se více účastníků zapojilo. |
4 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
SHRNUTÍ |
Účastníci mají za úkol udělat shrnutí tématu „mrtvice – náhlá změna“, a to tak, aby se vešli do 15 slov a zároveň vystihli to podstatné – shrnuli závažné příznaky mrtvice i to, co v takovém případě dělat. |
Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ 5 minut |
VYPRAVOVÁNÍ |
|
2 |
25 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
TIP pro zpestření aktivity, upoutání pozornosti účastníků: Obsah ze studijního textu shrnuje chytlavé video Stroke Heroes Act Fast, které účastníkům můžeme pustit: https://www.youtube.com/watch?v=YHzz2cXBlGk Pokud nemáme jistotu, že účastníci bravurně ovládají angličtinu, předem uvedeme, že STROKE je anglicky mrtvice a FAST je rychle – vyjadřuje to urgenci zavolání záchranné služby. Každé z písmenek FAST navíc vyjadřuje jeden závažný příznak – FACE (povislý koutek), ARM (problémy s hybností paže, ale může být i nohy), SPEECH (nesrozumitelná řeč či neporozumění ostatním), TIME – jde o čas. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „MRTVIČKOVÁ PAVUČINA“ 45 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Hra, která prověří spolupráci ve skupině i obratnost účastníků, zároveň si v ní stále fixují důležité příznaky mrtvice. Zda se účastníci nedotýkají pavučiny hlídá vedoucí aktivity, nebo jiný účastník, kterého tímto vedoucí pověří. Podle množství skupin volíme počet opakování. Je možné pavučinu zkusit prolézt 2× nebo se skupiny mezi sebou můžou střídat, jedna prolézá, druhá hlídá dotknutí a naopak. |
4 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
SHRNUTÍ |
Příklad: Povislý koutek, nehybná ruka/noha, nesrozumitelná řeč, Mrtvice! Volej 155! Pro lepší zapojení všech účastníků můžou shrnutí vymýšlet v menších skupinách. |
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Stroke Heroes Act Fast ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=YHzz2cXBlGk.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.