Aktivita obsahuje život ohrožující stavy. Po absolvování účastníci znají tři hlavní příznaky mrtvice a pokud je na člověku rozpoznají, zavolají záchrannou službu, čímž mohou zachránit život nebo zmírnit budoucí následky.

Výchovný cíl:  Účastníci vysvětlí, jaké jsou tři hlavní příznaky mrtvice.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně -  úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

5 minut

VYPRAVOVÁNÍ

Vedoucí uvede aktivitu slovy: „Zákeřný a v současné době velmi častý zabiják – mrtvice. Ucpání či prasknutí tepny, která přivádí krev do mozku. Mozek (kupodivu) nebolí, ale začne rychle odumírat. Přesto to lze poznat a při včasném přivolání záchranné služby má postižený šanci na další normální život. Pojďme se naučit kouzlo rozpoznání mrtvice.“

2


25 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Účastníci se rozdělí do skupin po max. 10. Ve vymezeném prostoru uvnitř nebo venku hledají poschovávané vytištěné texty (příloha č. 1).

Pro každou skupinu jeden. Poté si skupinka sedne dohromady a pokusí se vyplnit tajenku pomocí správné volby slov v textu. Informace mohou případně vyhledat na internetu či na chytrých telefonech.

Když mají účastníci tajenku vyluštěnou, dostanou od vedoucího druhou část vytištěného textu. 

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

45 minut

„MRTVIČKOVÁ PAVUČINA“

DIDAKTICKÁ HRA

Vedoucí má připravenou sadu kartiček, na kterých jsou napsány nejčastější příznaky mrtvice. Před začátkem hry je účastníkům představí a předvede: 

  • Nemůžeš se usmát – máš povislý koutek a padá ti víčko (zavážeš si jedno oko)
  • Špatně ovládáš pravou ruku (máš ji u těla, nemůžeš ji zvednout)
  • Špatně ovládáš levou ruku (máš ji u těla, nemůžeš ji zvednout)
  • Nemůžeš hýbat s pravou nohou (neohýbej ji v koleni)
  • Nemůžeš hýbat s levou nohou (neohýbej ji v koleni)
  • Nemůžeš dobře mluvit – blábolíš, vydáváš pouze nesrozumitelné zvuky

Účastníci mají za úkol prolézt pavučinou z provázků nataženou mezi stromy – podle šikovnosti a hravosti skupiny můžeme zvolit cokoli od nejlehčí varianty – pouze natažený provázek v určité výšce (zhruba v úrovni hrudníku hráčů), přes který se musí tým dostat, až po opravdovou napodobeninu pavučiny, kde bude stejný počet otvorů jako je hráčů a každý otvor smí být použit jen jednou.

Skupinka spolupracuje. Pokud se některý člen dotkne provázku, jde zpět a musí si vylosovat příznak mrtvice, který mu náhle vzniknul – od té chvíle ho až do konce hry má. Druhý hráč ze stejné skupinky mu navíc musí zavolat záchranku – musí oběhnout určený strom a tím „zavolat záchranku“. Ten, kdo už „mrtvici“ má, může se provázku pavučiny dotýkat. 

20110804 fm tabor deti pstruzi2 galerie 980

Pokud je skupina větší než 10 účastníků, snažíme se hrát paralelně na více skupin, aby se více účastníků zapojilo. 

4

SKUPINOVÁ

15 minut

SHRNUTÍ

Účastníci mají za úkol udělat shrnutí tématu „mrtvice – náhlá změna“, a to tak, aby se vešli do 15 slov a zároveň vystihli to podstatné – shrnuli závažné příznaky mrtvice i to, co v takovém případě dělat. 

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

5 minut

VYPRAVOVÁNÍ

 

2


25 minut

DIDAKTICKÁ HRA

TIP pro zpestření aktivity, upoutání pozornosti účastníků: Obsah ze studijního textu shrnuje chytlavé video Stroke Heroes Act Fast, které účastníkům můžeme pustit: 

https://www.youtube.com/watch?v=YHzz2cXBlGk

Pokud nemáme jistotu, že účastníci bravurně ovládají angličtinu, předem uvedeme, že STROKE je anglicky mrtvice a FAST je rychle – vyjadřuje to urgenci zavolání záchranné služby. Každé z písmenek FAST navíc vyjadřuje jeden závažný příznak – FACE (povislý koutek), ARM (problémy s hybností paže, ale může být i nohy), SPEECH (nesrozumitelná řeč či neporozumění ostatním), TIME – jde o čas. 

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„MRTVIČKOVÁ PAVUČINA“

45 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Hra, která prověří spolupráci ve skupině i obratnost účastníků, zároveň si v ní stále fixují důležité příznaky mrtvice. 

Zda se účastníci nedotýkají pavučiny hlídá vedoucí aktivity, nebo jiný účastník, kterého tímto vedoucí pověří. 

Podle množství skupin volíme počet opakování. Je možné pavučinu zkusit prolézt 2× nebo se skupiny mezi sebou můžou střídat, jedna prolézá, druhá hlídá dotknutí a naopak.

4

SKUPINOVÁ

15 minut

SHRNUTÍ

Příklad: Povislý koutek, nehybná ruka/noha, nesrozumitelná řeč, Mrtvice! Volej 155!

Pro lepší zapojení všech účastníků můžou shrnutí vymýšlet v menších skupinách.

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Stroke Heroes Act Fast ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=YHzz2cXBlGk.  

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.