Při každodenním souboji s časem je potřeba umět vyhodnotit, co je pro mě více důležité a co méně. Dokážu rozpoznat, proč je pro mě důležitý právě pohyb? Pojďte se rozhýbat a vyzvěte k tomu i sousední třídy či jiné skautské družiny.

Výchovný cíl:  Ukázat účastníkům, kolik času denně tráví s technologiemi vs. aktivním pohybem. Dle jejich vlastní sebereflexe rozpoznat riziko nadměrného trávení času s technologiemi. Pochopit přínosy pohybu pro mě v rámci mých individuálních schopností.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

flipchart, vytištěné pexeso (barevně, oboustranně + vystříhat), vytištěné cviky, 2 hrací kostky, pexeso, dostatek materiálu pro tvorbu výtvarné koláže (časopisy, noviny, lepidla, barevné papíry, nůžky, fixy, pastelky atp.), vytištěné pracovní listy

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

týmová

(20 minut)

didaktické hry

Vedoucí představí úvodní motivaci:

“Česká olympijská nadace vypsala soutěž o nejlepší návrh na vizuální podobu / plakát preventivní kampaně s názvem „Rozhýbejme celé Česko“. Cílem této kampaně je podpořit sport, aktivní pohyb a zdravý životní styl na úkor nadměrného trávení času u technologií. Podklady pro tvorbu vizuální podoby / plakátu této kampaně získáte v průběhu následujících aktivit.“

Týmové pexeso

Účastníky rozdělíme do menších skupin po 3 až 4 osobách a rozložíme před ně pexeso. 

příloha č. 1 

Protože tématem pexesa je hlavně pohyb, tak si před každým tahem tým nejprve vylosuje cvik (pomocí kostky - příloha č. 2) a počet jeho opakování (na druhé, běžné hrací kostce s čísly), který musí splnit, aby mohl provést tah v pexesu. 


Skupinka se může domlouvat před každým tahem, ale musí se v provádění daného tahu vždy střídat. Cílem je získat stejné dvojice. 

2

týmová

(30 minut)

dovednostně-praktická

Tvorba výstavy Rozhýbejme celé Česko
Ze získaných kartiček z pexesa mají účastníci za úkol vytvořit plakát, který poukáže na trávení času pohybem a sportem a upozorní na nevýhody a rizika trávení času s technologiemi. 

Pro tvorbu plakátu účastníci použijí techniku koláže. Je nutné použít alespoň jednu kartičku s obrázkem sportu a jednu s obrázkem technologie (např. sociální sítě aj.) z pexesa.

Ke koláži tak účastníci mohou využít další připravený materiál (časopisy, nůžky, lepidlo, barevné papíry atp.). 

Díla budou následně vystavena v galerii. Cílem těchto uměleckých děl je, aby návštěvníkům této galerie ukazovala výhody trávení času aktivním pohybem nebo sportem. Také mohou koláže ukazovat nevýhody nadměrného času trávení na mobilním telefonu, u televize, herní konzole nebo počítače. 

Kromě tvorby koláže si účastníci musí promyslet i prezentaci svého díla. 

3

týmová

(15 minut)

přednáška

Vedoucí vystoupí v roli hlavního hodnotitele České olympijské nadace a vyzve účastníky, aby co nejlépe představili své výtvory, které se uchází o roli nejlepšího plakátu v kampani Sportuje celé Česko. 

Výstava Rohýbejme celé Česko

Každý tým ostatním účastníkům odprezentuje svůj plakát. Cílem prezentujících účastníků je vždy přesvědčit publikum o přínosech vybraného sportu / pohybu a nevýhodách nadměrného trávení času s danou technologií / aplikací, které si týmy vybraly z vyhraných kartiček z pexesa. Plakáty nakonec vystavíme, aby provázely účastníky dál během programu.

Tip: Na vernisáž můžete také pozvat kolemjdoucí veřejnost, rodiče nebo jinou skupinu – třídu – oddíl. 

Během prezentací vedoucí pokládá otázky, např.:

Jak jste postupovali při tvorbě této koláže? Splnila váš na začátku stanovený záměr? 

Proč jste použili vybrané obrázky?

Atp.

4

frontální

(5 minut)

diskuzní

Plusy a mínusy

Vedoucí s pomocí účastníků shrne poznatky z prezentací a zapíše je formou plusů pro aktivní pohyb a mínusů pro trávení času s technologiemi na flipchartový papír, který nechá po zbytek programu všem na očích.

5

individuální

(20 minut)

samostatná práce

Vedoucí pokračuje v další motivaci týmu:

„Olympijská nadace ve spolupráci s marketingovou agenturou pořádající extrémní sportovní podniky RedBear Challenge vám nabídla účast na dálkovém pochodu – hiku, treku – ve vámi vybrané destinaci. Kvalifikace probíhá v měsíčních cyklech, vaše skupina musí zdolat co největší vzdálenost formou jakéhokoliv pohybu.
Vítězství v této soutěži vám zajistí finance pro absolvování pěšího přechodu ve vámi vybrané destinaci.“

příloha č. 3 

RedBear ultra long hiking race

Cílem vaší skupiny bude zdolat co nejvíce kilometrů v rámci měsíční výzvy pomocí různých pohybových aktivit. Výsledky průběžně evidujte a dosáhněte vzdáleností nejznámějších dlouhých treků, ultramaratonů a dálkových expedic v Česku a ve světě. 15 vybraných treků, které určují cílové pořadí dle vzdálenosti, jsou představeny na listu “Pořadí výkonu dle expedic” v příloze. 


Tip: Pro zatraktivnění doporučuji vyzvat ostatní oddíly, třídy ve škole, vedoucí či pedagogický sbor apod. 


Účastníci si denně zapisují aktivity do sdílené tabulky a na týdenní bázi je dobré ověřit jejich plnění. 


Vyhodnocujeme průběžně po týdnu, což zvyšuje motivaci a na konci měsíce s velkou slávu vyhlásíme tým, který dosáhl nejlepšího výsledku.


Po ukončení výzvy se můžeme vrátit  ke kolážím, které účastníci vytvořili v úvodu aktivity, a formou otázek zjistit, zda v kampani nelhali a skutečně se podařilo zvýšit podíl fyzických aktivit na úkor telefonu, televize aj.

Každý účastník napíše na barevné post-it srovnání, jak to měli s technologiemi předtím (jeden post-it „DŘÍVE“ – např. červený) a jak to mají teď (druhý post-it „NYNÍ“ – např. modrý).

Jak se jim díky kampani změnila náplň volného času a pohled na jeho trávení. 


Koláže mohou být vystavené na veřejném místě, a komentovat pomocí post-itů je mohou i ostatní, kteří se zapojili do výzvy – čím více reakcí, tím větší motivace účastníků pro aktivní trávení volného času i v budoucnosti.


(Post-it „DŘÍVE“ se může lepit na levou stranu koláže a „NYNÍ“ na pravou stranu)

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

týmová

(20 minut)

didaktické hry

Týmové pexeso (viz příloha č. 1) 


Dle času a schopnosti účastníků je vhodné uzpůsobit počet kartiček v pexesu. Celkem je připraveno 24 obrázků pohybových a 24 technologických. Doporučujeme hrát s cca 16 pohybovými a 16 technologickými kartičkami v jedné sadě.


Cviky v příloze č. 2 lze slepit a použít jako kostku (nutno tisknout na vyšší gramáž papíru než je obvyklých 80 g, aby šlo s kostkou házet). 


Hlídáme časový limit dle potřeby. 


V této týmové variantě může hrát i více týmů proti sobě jednu sadu pexesa. 


V týmu se účastníci mohou radit, ale musí se střídat v provádění vlastního tahu v pexesu tak, aby se všichni fyzicky podíleli na zisku kartiček. 

2

týmová

(30 minut)

dovednostně-praktická

Rozhýbejme celé Česko

Příprava: Materiál pro koláž. Vhodné jsou A3 čtvrtky nebo flipchartový papír, zásoba barevných časopisů. Dále pomůcky dle dostupných zásob. Minimálně lepidlo, nůžky, barevné papíry a fixy nebo pastelky. 

Realizace:

Každý tým si vybere jednu kartičku, která vyjadřuje nějaký pohyb, sport, a jednu, která je technologická (aplikace, hra, technologie). Tu musí do koláže zakomponovat. 

Pokud by tým neměl kartičku z pexesa, může obchodovat s ostatními týmy. 

Vedoucí týmům zdůrazní, aby byly s realizací díla dostatečně kreativní, a návštěvníka galerie tak dílo upoutalo i bez dodatečného komentáře autora nebo kurátora výstavy. 

3

týmová

(15 minut)

přednáška

Výstava Rohýbejme celé Česko

Týmy postupně prezentují svoje umělecká díla. Vedoucí v roli hlavního hodnotitele pokládá záludné otázky, ale i chválí.


Hodnotitel České olympijské nadace si nakonec pro vizuální podporu této kampaně vybere všechna vystavená díla. 

4

frontální

(5 minut)

diskuzní

Plusy a mínusy

Cílem je, aby účastníci shrnuli získané poznatky během jednotlivých prezentací formou plusů pro aktivní pohyb a mínusů pro trávení času s technologiemi. 

Vedoucí vybízí účastníky se zamyslet a reflektovat získané poznatky pro vlastní trávení času. 

5

individuální

(20 minut)

samostatná práce

Vedoucí představí výzvu na následující měsíc s cílem přimět účastníky k častějšímu pohybu. Skupinky by měly být alespoň dvě, aby mohlo dojít k soutěžení mezi týmy. Vhodné je oslovit další skupiny pro zvýšení motivace jednotlivých skupin.  


Na začátku je nutné seznámit všechny účastníky s tabulkou a ověřit, že všichni vědí, jak se dají získat body. Dále můžete s účastníky promyslet další cviky a aktivity, za které je možné sbírat kilometry do celkového treku (vysvětlení k tabulce: Běžná chůze má koeficient 1. Jízda na kole už jenom 0.5. Pro získání 10 km do výzvy, tak musím účastník ujít 10 km běžnou chůzí nebo ujet 20 km na kole, atd.).


Týmy si na začátku stanoví svoje cíle, resp. jaký trek budou chtít zvládnout a odprezentují to ostatním. 


Pokud je to možné, utvoří i tým vedoucích/učitelů vlastní skupinu a soutěží společně s účastníky. 


Bonusy pro plnění aktivit jsou nastaveny tak, aby motivovaly k pravidelnému pohybu a vytvoření si návyku k pohybu, ale také k různorodosti aktivit. 


Při vyhlašování výsledků je vhodné zdůraznit, že se nejedná o jednotlivé výkony, ale o vytvoření si kladného vztahu k pohybu pro spokojenější a zdravější životní styl. 

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra