Strategická detektivní hra s názvem „CO SE STALO?“ s příběhem kyberšikany, na kterém si uvědomíme rizika používání sociálních sítí. Zjistíme, v čem nás, naše kamarády a spolužáky ohrožují a jaké následky může mít jejich zneužití. Zamyslíme se nad prezentací nás samotných na sociálních sítí, nad naším přístupem a vyjadřováním k ostatním.

Výchovný cíl:  Účastníci vysvětlí rizika sociálních sítí. Účastníci diskutují nad svým vyjadřování na sociálních sítích.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky, úkol č. 27. Komunikace v době sociálních sítí, Rizika

Pomůcky a materiál

vytisklé materiály/lístečky s informacemi 1× – příloha č. 1;

vytištěné google mapy terénu, kde se bude hra odehrávat (ideální formát A3/A4) – pro každou skupinu 1×; papíry, psací potřeby, organizátor hry mobilní telefon s daty 

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

50 minut

„HRA V TERÉNU“

SKUPINOVÁ A KOOPERATIVNÍ

 

PRÁCE S TEXTEM

 

 

"Stali jste se součástí detektivního týmu, který má vyřešit zápletku, která se stala v tomto městě. 

Tak jako si detektivové všímají různých detailů a vedou výslechy s různými lidmi, aby poskládali dohromady cenné informace, ze kterých zjistí zloděje, vraha či únosce, tak i vy sledujte okolí a všímejte si papírků, ze kterých získáte informace a výpovědi od lidí. 

Z informací dáte dohromady, co se vlastně stalo. Informace si můžete, tak jako detektivové, různě domýšlet.

Když na zápletku přijdete dostatečně brzy, třeba zabráníte vraždě!

Vyšetřované území je rozděleno na 3 části / okruhy – vše uvidíte v mapě. Pokud získáte všechny informace z jakékoliv části, organizátor hry vám předá další důležitou informaci, kterou má u sebe. Pro tuto informaci si můžete přijít kdykoliv v průběhu hry, nemusí to být na konci.

Vítězí detektivní tým, který zjistí co nejpřesněji zápletku a rozuzlení.

Nalezené informace neberte, ani si je neopisujte či nefoťte, pouze si je přečtěte a zapamatujte. Na komisařství, tj. centrálním místě vašeho štábu, můžete mít papír a tužku, kde si vše potřebné můžete zapsat. Na komisařství může zůstat libovolný počet vyšetřovatelů, stejně jako v terénu se může pohybovat libovolný počet vyšetřovatelů. Záleží na komisaři / veliteli, jak vše řídí, abyste získali co nejrychleji nejpřesnější informace.

Po uplynutí stanoveného časového limitu, nebo po odevzdání příběhu poslední skupinou, budete vyzvány ke zveřejnění svého příběhu, až poté bude vyprávěn skutečný příběh.

Nyní se rozdělte po cca 6 účastnících. Každá skupina obdrží papíry a tužku."

 

2

SKUPINOVÁ

20 minut

„CO SE STALO?“

VYPRÁVĚNÍ

Vyhodnocení, kdo je nejblíže skutečnému příběhu – dle přílohy č. 2 (viz. metodická část).

3

SKUPINOVÁ

20 minut

„REFLEXE“

DISKUZE

Diskuse po zveřejnění skutečného příběhu:

Co Vás v tuto chvíli napadá? Na co myslíte?

Setkali jste se s něčím podobným ve svém okolí?

Kde je klíčový moment celého příběhu?

Co chtěli spolužáci, kteří video zveřejnili, získat? (měl to být pouze kanadský žertík, toto nikdo nečekal)

Metodické poznámky

Během této aktivity dojde k rozvíjení kompetence komunikativní:
Podle situace a toho, s kým účastník komunikuje a čeho chce dosáhnout, zvolí vhodný prostředek komunikace (osobně/na dálku, písemně/ústně, IT technologie/jiné technologie apod.).
Rozlišuje přínosy a limity informačních technologií, které používá ke komunikaci, je si vědom rizik spojených s jejich používáním.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

50 minut

„HRA V TERÉNU“

SKUPINOVÁ A KOOPERATIVNÍ

 

PRÁCE S TEXTEM

 

 

Ve vnitřních či venkovních prostorách rozmístíme kartičky s kusými informacemi z příběhu – příloha č. 1.

Rozmístění kartiček zakreslíme do mapy (vhodná je tištěná mapa z Google Maps). Mapu připravíme jednu pro každý tým. Hrací území na mapě rozdělíme na 3 okruhy (libovolně – v daném okruhu nemusí být stejný počet kartiček/informací) a umístění kartiček zaznamenáme do mapy pomocí viditelných teček.

Fungování ve skupině (které však skupinám nesdělujeme) je v ideálním případě takové, že jeden hráč zůstává na základně a shromažďuje informace, ostatní hráči vyráží do terénu, každý jiným směrem, hledají cedulky s informacemi, které si musí zapamatovat. Vrací se na základnu, kde sdělují svému veliteli sdělení, které našli. Z informací si musí poskládat/domyslet, co se vlastně stalo. 

Tři kartičky jsou bonusové (jsou na nich poměrně podstatné informace) a skupina je získá pouze od organizátora hry, který jim jejich obsah sdělí až po předložení všech informací v daném okruhu (okruhy jsou celkem 3; bonusové kartičky také), nebo mohou být bonusové kartičky také schované a jejich lokalizaci jim organizátor zakreslí do mapy až po kontrole, že mají všechny kartičky v daném okruhu.

Až si skupina bude jistá svou odpovědí, hra pro ně končí. Výsledek sdělí organizátorovi hry. Skupinky soutěží mezi sebou, kdo bude mít rychlejší a správnější odpověď. 

2

SKUPINOVÁ

20 minut

„CO SE STALO?“

VYPRÁVĚNÍ

Kontrola správnosti může probíhat tak, že ke každé skupině je jmenován jeden z cizí skupiny, který boduje – dle přílohy č. 2.

3

SKUPINOVÁ

20 minut

„REFLEXE“

DISKUZE

Další možné napojení na téma sociální sítě:

Jaké sociální sítě používáte vy? K čemu konkrétně?

Co je výhoda?

Co je nevýhoda?

V čem mě konkrétně mohou sociální sítě omezit/ohrozit?

Odhadněte, kolik času trávíte na sociálních sítích (lze zkušebně nainstalovat aplikace např. My Apps Time, která měří čas strávený na jednotlivých aplikacích).

PODPŮRNÉ VIDEO (možnost použít v průběhu diskuze):

https://www.youtube.com/watch?v=22gUYhzG3iI

Na konci diskuze je možnost připojit zážitkovou aktivitu:

Za každý fb příspěvek, instagramovou fotku, hanlivou zprávu či slova, kterou bys vzal/a nejraději zpět, hoď do misky s vodou hrstku soli. Po tom, co všichni vodu osolí je vyzveme, aby ochutnali, jak tato komunikace či počínání chutná.

Zdroje

Star Wars Kid ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 30. 6. 2020⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIBmU

Ghyslain Raza ⦍online⦎. Wikipedie ⦍cit. 30. 6. 2020⦎. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ghyslain_Raza

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.