Aktivita slouží k tomu, aby si účastníci mohli uvědomit, že dosáhnout konsenzu a klimatických opatření není snadná záležitost. Na chronologii událostí budou mít možnost zjistit, jak se společenská (politická) diskuze o klimatu vyvíjela, které události ji ovlivnily a kde se nacházíme my.

Výchovný cíl:  - zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, - učí se vnímat dopady a důsledky globalizačních a rozvojových procesů, rozlišovat mezi nimi příznivé i nepříznivé prvky a jevy, učit se hledat kompromisy,
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

kartičky s událostmi, kartičky s letopočty (příloha), příp. tabule nebo šňůra na upevnění kartiček, magnety nebo kolíčky (lze položit i na zem; posezení do kruhu)

Symbolický rámec (Motivace)

Časová osa (diskuze o klimatu se neobjevila včera, pochopení chronologie událostí veřejného života a provázanost s životním prostředím)

Obsah programu

 

Účastníci mají posbírat kartičky (rozházíme je například po louce) a následně je seřadit na pomyslnou časovou osu. Na jednom typu kartiček jsou události spojené s klimatickou změnou, na druhém typu kartiček jsou události společenského života - ty mohou napomoci k lepšímu zorientování se v čase.

Ve druhé části hry se všichni účastníci shromáždí kolem časové osy, aby na dané události dobře viděli. Diskutujeme nad tím, co je zaujalo, co znají a co neznají. 

Následovat může diskuze nad tím, kdo a jak klima ne/řeší. 

Otázky pro reflexi:

  • Které události nebo jevy se na ose opakují? (např. havárie jaderných elektráren, elektrický automobil, meze našeho konzumního růstu,...)
  • Která událost vás překvapila?
  • Jak spolu souvisí události z 80. let a 90. let? (např. prosazovalo se mnohem více “zelené” hnutí) Nebo události 1980s x 2000s?
  • Jaká událost se stala v době, kdy jste se narodili?
  • Co bylo nové? O které události jste dosud nevěděli?
  • Která událost podle vás nejvíc přispěla k "otevření"/řešení klimatické krize? Kdo v tom hrál roli?
  • Jak se podle vás vyvíjí zapojení Česka do řešení klimatické krize? (Jak byste si to představovali?)
  • Jak jednotlivé zde uvedené události ovlivnily (ovlivňují) život lidí?
  • S jakou událostí vy osobně hodně souzníte? (Rezonuje ve vás?)
  • Kde vidíte potenciál pro další rozvoj? (Vč. svého zapojení se do řešení problému?)

Metodické poznámky

Aktivitu je možné přizpůsobit věku a znalostem účastníků, příp. velikosti skupiny (množství karet, které lektor pro hru využije, je možné měnit). Lze hrát pouze se základní sadou Pojmů týkající se klimatické změny. 

Můžeme se účastníků zeptat, co se stalo v jejich roce narození a jestli o tom vědí. 

Hard core varianta je, rozstříhat kartičky a oddělit tak roky od událostí. Účastníci pak přiřazují události k letopočtům. 

Zvláštní pozornost bychom mohli věnovat také SDGs, které představují aktuálně platnou (a žádanou) agendu a děti se s nimi setkávají i jinde. Je vhodné tyto “cíle” polidštit a upřesnit, můžeme diskutovat nad tím, co všechno za “akce” se pod nimi může skrývat (ve světě x v ČR) a “oslí můstek” k tomu, co mohu udělat já sám!

Zdroje

SDG plakát

Aktivitu pro Skautský institut vytvořila Veronika Kupková.

 

Aktivita vznikla v projektu Téma klimatické změny v programu skautských oddílů za podpory Hlavního města Prahy.