Účastníci sledují prvky v krajině, dokáží pojmenovat a rozpoznat krajinné prvky. A více rozumí hodnotě pestré krajiny.

Výchovný cíl:  Všímat si krajiny jako celku - toho, co ovlivňuje její vzhled. Umět pojmenovat krajinné prvky a vědět, co tyto názvy znamenají. Pochopení hodnoty pestré krajiny, významu jejích jednotlivých prvků. Všímat si lidských zásahů do krajiny a porozumět tomu, co mohou způsobit.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers Věk 6.-7. ročník ZŠ Věk 8.-9. ročník ZŠ Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

  • karty s popisem jednotlivých prvků v krajině (obsahově viz níže) - vytisknout
  • mapy okolí

Symbolický rámec (Motivace)

Pojďme se podívat na krajinu kolem sebe novýma očima. Podívat se na to, jak se mění a jaké změny se v průběhu let staly. A pojďme se zamyslet, jaký vliv změny mohly mít na krajinu a její obyvatele.

Obsah programu

Cílem aktivity je podívat se na změny v krajině z nadhledu za využití pomůcek, které identifikují krajinné prvky jsou pro stabilitu krajiny užitečné. 

Účastníci se rozdělí do skupin ideálně po 3-4 lidech (ideální počet, aby se zapojili všichni, ale můžeš mít i větší skupinu). Všechny skupinky se rozejdou do okolí, hledají krajinné prvky k tomu jim mohou pomoci karty. Když najdou krajinný prvek, zaznačí jej značkou do mapy. 

Po té, co se skupinky vrátí po uplynutí časového limitu zpět, přejdeme k diskusi. Můžeme se ptát na konkrétní prvky, nebo se ptát co mají a z toho odvíjet diskuzi. 

Jaké jsme krajinné prvky našly, jaké ne a proč jsme je nenašli. 

Co by mohlo pomoci pro lepší stabilitu této krajiny? (Aby se tu lépe žilo zvířatům, lépe fungoval vodní cyklus,...) Které místo by potřebovalo nějaký zásah nebo naopak by mělo zůstat divoké?

  • Cílem zde je diskuze, aby se účastníci zamysleli, co je reálné v krajině provádět. Ideální je, když facilitátor o tématu ví a může jim pak možná a prováděná opatření představit. Pokud neví, stačí, že je diskuzí provede, aby se nastartovalo přemýšlení, které je následně rozvíjeno dalšími programy.
  • Skupiny mohou předkládat návrhy a máme-li tu možnost, konzultovat je s hospodářem, který může vysvětlit, co věci brání, nebo co by bylo dále potřeba, aby šel návrh zrealizovat.
  • Opět je možné využít kartičky a přemýšlet, co z prvků by do dané oblasti sedlo, nebo by mohlo pomoci. A co je zároveň reálné (na zakulaceném vrcholku kopce, kde nic není asi mokřad nezbudujeme, že?).

Reflexe

  1. Shrňte co jste při vaší práci objevili, jak se pracovalo s mapou, co by vám pomohlo? (ohlédnutí)
  2. Co vás nejvíce překvapilo, jaký je váš největší objev/uvědomění? (zhodnocení)
  3. Je něco z toho co jste zjistili možné, že se vztahuje i k místu vašeho bydliště, jak byste nové znalosti a objevy mohli využít u vás doma?
  4. Jak myslíte, že to vypadalo před 50-60 lety? Co myslíte, že se změnilo?

Zdroje

Pro Skautský institut aktivitu připravili Klára Škvorová, Marie Brichová a Dalibor Naar.

 

Aktivita vznikla v projektu Program Krajina v našich rukou jako nástroj GRV, který byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.