Budeme mít nyní prostor se podívat na to, co bychom mohli my sami udělat pro krajinu v místě, kde působíme. Budeme se jednotlivě i ve skupinkách zamýšlet, diskutovat a prozkoumávat, jaké jsou naše možnosti. Nejprve budeme objevovat, jaké jsou různé možnosti opatření, která mohou naší krajině pomoci. Budeme přemýšlet, která z nich by mohla být potřebná a užitečná v místě, kde žijeme. Poté, co toto prozkoumáme, budeme mít prostor se zamyslet, zda bychom měli chuť se nějakému takovému opatření někdy věnovat a zda se cítíme na jejich realizaci či ne.

Výchovný cíl:  Vymyslet možné adaptační opatření kterým pomůžeme krajině. Dokázat obhájit svůj názor.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers Věk 8.-9. ročník ZŠ Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

  • vytištěná sada otázek k zamyšlení

  • vytištěný receptář aktivit

  • papíry
  • psací potřeby
  • žluté, červené a zelené pastelky či případně samolepící bločky v těchto barvách
  • (notebook s připojením k internetu) - není nutné

Obsah programu

Úvod a představení cíle této aktivity. 5 minut

Plánovací diskuze, co bychom mohli pro krajinu udělat. 30 minut

Příprava:

  • Vytvoříme v prostoru 5 stanovišť, každé bude zaměřené na jednu z pěti oblastí možných řešení, co můžeme pro krajinu udělat: Město, Lesy, Potoky, Zemědělská půda, Spotřeba a komunita
  • Předem si vytiskneme Receptář aktivit (Příloha 1), kde jsou nápady na jednotlivá řešení pro každou oblast a vytiskneme také Sadu otázek k zamyšlení (Příloha 2) pro všech pět oblastí.
  • Stanoviště označíme, aby bylo jasné, jaká oblast se u něj bude probírat (např. Město) a umístíme k němu papír zaměřený na tuto oblast z receptáře aktivit a papír pro tuto oblast z otázek na zamyšlení.
  • Může se nám hodit mít po ruce i notebook s připojením k internetu, pokud by si účastníci chtěli během plánovací diskuze některé informace dohledávat.

Průběh:

Představíme účastníkům 5 stanovišť s oblastmi, kterým se mohou v následujících 30 minutách věnovat: Město, Lesy, Potoky, Zemědělská půda, Spotřeba a komunita.

Vyzveme je, ať se každý sám za sebe zamyslí, která z pěti oblastí ho láká a jde na dané stanoviště. Povíme jim, že na stanovišti budou pracovat buď jednotlivě nebo společně jako skupina, sejde-li se zde více lidí. Budou mít možnost strávit buď celých 30 minut u jedné oblasti nebo se po 15 minutách vystřídat a jít diskutovat a řešit i jinou oblast. Pro rozhodnutí, které oblasti se chtějí v následujícím čase věnovat, jim mohou pomoci tyto dvě otázky:

  • Co si myslíš, že je v tvém okolí nejvíce potřeba řešit?
  • Která oblast je pro tebe nejzajímavější?

Zadání pro práci na stanovišti: "Máte nyní čas na to, zamyslet se a prozkoumat, jaká opatření by se v této oblasti dala realizovat u vás, v místě. kde působíte. Pro přemýšlení a společnou diskusi vám může pomoci papír s nápady na jednotlivá opatření a papír s otázkami k zamyšlení, které si můžete projít a pobavit se o nich. Můžete diskutovat nad navrženými nápady či rozvíjet vlastní nápady na opatření. Představte si místa, kde žijete a vztáhněte diskusi o opatřeních konkrétně k nim."

Společné sdílení 10 minut

Ukončíme skupinové diskuse nad jednotlivými oblastmi a vytvoříme prostor krátce posdílet s ostatními, co skupinky či jednotlivci u jednotlivých oblastí probírali, na co přišli, která opatření diskutovali a nad čím uvažovali.

Zamyšlení, zda se mi chce věnovat realizaci takových opatření či ne. 15 minut
Nyní když účastníci získali představu, jaká opatření se dají v krajině realizovat, navážeme aktivitou pro osobní zamyšlení.

Příprava: 

  • Tužky a papíry na psaní pro každého.

Průběh:

  • Rozdáme každému papírek, na kterém budou nadepsány dvě věty:
  • Mám chuť jít dělat něco pro krajinu, protože…
  • Nemám chuť jít dělat něco pro krajinu, protože…
  • Vyzveme je, ať se zamyslí nad oběma větami a zkusí je obě dle svých pocitů a myšlenek dokončit. Je v pořádku, pokud doplní i jen jednu z nich. Následně dáme prostor dobrovolně po kolečku sdílet, jak to kdo má, co si na papírek napsali. Jaké důvody, proč se jim chce či nechce, objevili.
  • Ti, kteří zjistili, že z jakýchkoliv důvodů nemají chuť nic dělat pro krajinu, následující aktivitu již dělat nemusí. Mohou buď jen poslouchat a pozorovat dění anebo si mohou jít dělat své. Poslední aktivita slouží těm, kteří mají chuť některé opatření zrealizovat.

Hodnocení, která opatření by pro náš oddíl byla nejvhodnější 15 minut

Vrátíme se znovu k nápadům na opatření z předchozí diskuze a pokusíme se nyní tato opatření ohodnotit a vybrat, která z nich by byla nejvhodnější pro náš oddíl. Buď pracujeme s vlastními konkrétními nápady, které účastníci během diskuze vymysleli, (ty napíšeme jednotlivě na papír) a nebo pracujeme s obecnými nápady z receptáře aktivit, případně s obojím.
Příprava:

  • papíry s nápady na opatření, barevné pastelky či barevné samolepící bločky pro znázornění hodnocení

Průběh: Představíme účastníkům systém, jakým nyní každý za sebe jednotlivá opatření označí a ohodnotí, předem vybereme buď variantu hodnocení barevnými puntíky nebo kreslením symbolů:

  • “chce se mi do realizace tohoto opatření” = ŽLUTÝ PUNTÍK / případně nakreslení SMAJLÍKU :-)
  • “toto opatření je opravdu potřeba v našem okolí” = ČERVENÝ PUNTÍK / případně nakreslení VYKŘIČNÍKU !
  • “toto opatření bychom zvládli s oddílem” = ZELENÝ PUNTÍK / případně nakreslení FAJFKY

Každý označí všechna opatření, do kterých by měl chuť, všechna, která si myslí že jsou nejvíce potřebná a všechna, o kterých si myslí, že jsou pro oddíl realizovatelná, (že u nich nejsou žádné překážky v realizaci).

Následně vyhodnotíme naše hodnocení:

  • Aktivita, která bude mít nejvíce barevných puntíků/symbolů a alespoň jednu od každého by měla být ta nejvhodnější pro oddíl, jelikož mají zájem ji realizovat, zároveň je potřebná a je i realizovatelná oddílem.
  • Co s aktivitami, kterým nějaká barva chybí? Například do nich má oddíl největší chuť, ale zdají se nepotřebné, nebo nad síly oddílu?
    To může být předmětem diskuze či být námětem na další přemýšlení pro oddíl, co s tím udělá.
  • Aktivitu by měl ukončit a uzavřít oddílový vedoucí, (kterého o to předem požádáme). Měl by uzavřít co s tím dál uděláme, co bude dalším krokem. Jak na tuto diskuzi oddíl dále naváže (např. “Promluvíme si o tom na další schůzce.” “Poradíme se, co dál na oddílové poradě.”)

Reflexe

Prostor po kolečku sdílet dobrovolně odpovědi na pokládané otázky:

  • Jak se vám spolupracovalo ve skupině při diskuzi?
  • Jaký máš dojem z toho, na co jsme přišli?
  • S čím z této aktivity odcházíš?

 

Metodické poznámky

Role organizátorů a vedoucích oddílů v této aktivitě:

  • Pokud se diskuze účastní skauti a skautky, bylo by dobré mít k ruce pro každou skupinku jednoho vedoucího, který jim v případě potřeby pomáhá s rozvíjením diskuze a pokládá otázky. Zároveň je člověkem, na kterého se mohou děti obrátit, když některým odborným pojmům nerozumí či potřebují zodpovědět nějaké otázky ohledně realizace opatření. (Případně si tyto informace mohou dohledat na počítači na internetu, pokud je k dispozici).
  • Vedoucí by měli nechat děti, ať sami diskutují a objevují, co je baví a zajímá. Cílem aktivity není, aby oddíloví vedoucí vymýšleli opatření za děti či za ně rozhodovali. Do rozhodování jaká opatření se zrealizují samozřejmě budou zapojeni, ale až v jiné fázi. Nyní jde jen o prozkoumávání tohoto tématu, co vše bychom mohli dělat.

Zdroje

Aktivitu pro Skautský institut připravila Tereza Křivánková a Anna Janebová.

Aktivita vznikla v projektu Program Krajina v našich rukou jako nástroj GRV, který byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.