Každý z nás má kolem sebe kamarády a kamarádky - ale chováme se k nim vždy čestně? Dodržujeme, co jsme slíbili? Jsme jim věrní? Pojď se zamyslet nad tím, co pro tebe znamená kamarádství a jak souvisí se skautským slibem a zákonem.

Výchovný cíl:  Účastníci se zamyslí nad pojmy "věrnost" a "oddanost" a pojmenují příklady, kdy byla věrnost a oddanost ne/dodržena.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Skautská stezka

2. stupeň Vzduchu a ohně - 18 - Skautský slib

Skautská kompetence

Naslouchá svému svědomí, které je formováno na základě skautského slibu a zákona.

Symbolický rámec (Motivace)

2. Skaut je věrný a oddaný. Skautka je věrná a oddaná.

 

V původní anglické verzi ve druhém bodě zákona bylo jedno slovo - loyal - a podrobně se vypisovalo, komu všemu má být skaut “loajální”: své královně, své zemi, skautským vůdcům, rodičům, zaměstnavatelům a svým podřízeným. Zvlášť ti podřízení, kterým se rozuměli ti, kteří jsou níže postavení než dotyčný, stojí za pozornost. My tam máme v češtině dvě slova - věrný a oddaný. A je to velmi dobře, i když dneska už skoro nikdo neví, co to vlastně znamená být “oddaný”. On totiž vztah oddanosti má svůj základ v tom, že člověk dává k dispozici svůj život. Původně to bylo hlavně vůči Bohu, posléze rytíř vůči panovníkovi a manželé sobě navzájem (proto se ostatně o nich říká, že byli oddáni). Oddanost vlasti vedla vojáky k obětování vlastního života. Oddanost prostě znamená schopnost přinášet pro svou věrnost oběti.

Na nás to může dneska působit jako až příliš velké podřízení se někomu či něčemu. Jenomže skutečná věrnost se bez oddanosti nakonec nikdy neobejde. … Ve věku kluků a děvčat se věrnost v prvé řadě má projevit v tom, jak žijí svá kamarádství. Kamarádství je veliká hodnota a skauti si toho jsou naštěstí dobře vědomi. … Druhou oblastí je pak věrnost oddílu a své družině. Nepřijít na schůzku z jiného důvodu, než že jsem nemocný nebo dlouhodobě mimo, to není jen tak. … K věrnosti je třeba děti vychovávat. Od mala. Je třeba je vést k tomu, aby dokázaly odmítnout to, co nemusí mít, co nepotřebují nebo co by je odvádělo od toho, co je podstatné. Například od toho, aby dodržely to, co slíbily.

(úryvek z publikace Příběhy ke skautskému slibu a zákonu, 2017)

Obsah programu

Otázky z audio-nahrávky:

Co vy byste poradili Evče? Jak by se teď měla zachovat? A jestlipak jí k tomu nějak pomůže skautský slib nebo skautský zákon?

 

Doplňující otázky do diskuze:

  • Zkuste vymyslet pokračování příběhu. Proč jste zvolili zrovna takový konec? 
  • Zažil/a jsi někdy, že jsi se musela rozhodovat, jakého kamaráda/ku si zvolíš? Jak ses zachovala? Nebo jsi byla v situaci, kdy Tě tvůj kamarád/ka opustila, nebo Ti naopak dala přednost? Jak ses při tom cítil/a?
  • Myslíš, že může přátelství vydržet opravdu “až do smrti”? 
  • Kvůli komu si myslíš, že bys nejvíc vydržel/a?
  • Máš stále nějakého kamaráda/ku z dětství, se kterým/kterou se kamarádíš i nyní? Čím to je, že jste stále přátelé?

 

Aktivity:

  • Sepiš různé příklady z filmů, knížek, ... , kde byl porušen druhý bod skautského zákona např. někdo někoho zradil, nebyl mu věrný (z různých důvodů - strach, pohodlí, prospěchářství, vzdor atd.). Společně se pobavte nad tím, jak se takové situaci dalo předejít.
  • Na družinovku si dones fotku, obrázek, …, který pro tebe vyjadřuje věrnost a oddanost. Společně pak diskutujte nad tím, proč sis vybral/a právě ten daný obrázek.
  • Zkus ostatním vyprávět o svém nejlepším kamarádovi/kamarádce a nezapomeň na nějakou událost, kde se poznalo, že jste opravdu dobří kamarádi (jeden pro druhého dokázal něco opravdu důležitého, například nějakou pomoc v těžké situaci)
  • Následujícími aktivitami se můžeš splnit bod ve skautském stezce - 1. stupeň č. 18 Kladné vzory, 2. stupeň č. 19 Kladné vzory.
  • Zamysli se na příběhu Lakomé Barky nad kladnými i zápornými vlastnostmi lidí a jaké mají tyto vlastnosti dopad v každodenním životě - při jednání s kamarády, ve škole či doma. 
  • Při vyprávění pamětníků často bedlivě nasloucháme, hledáme rozdíly mezi minulostí a současností, promítáme si do vyprávění sami sebe. Jak bychom dokázali žít v minulosti právě my sami? Aktivita Kladné vzory vede k přemýšlení nad hodnotami, které jsou pro člověka důležité a nad věrností a oddaností k vlastním hodnotám. V roli reportéra se seznam s příběhy perzekuovaných lidí. 
  • Zamysli se nad svými vzory a zkus vytvořit koláž, na které znázorníš, co pro tebe znamená věrnost a oddanost.
  • Kdyby sis mohl/a vybrat, kým bys chtěl/a být - kdo by to? Kdo je tvým vzorem? Proč byste si vybrali právě tu postavu? Jak se u ní promítá “věrnost a oddanost”?

Metodické poznámky

Zdroje

Jiří Zajíc - Edy: Příběhy ke skautskému slibu a zákonu.

Autor

Klíčová Ludmila