Primárně zamýšlecí ale částečně i kreativní aktivita, která vede k pojmenování si kvalit, kterých chtějí děti dosáhnout.

Výchovný cíl:  Účastníci se zamýšlí nad tím, kdo je jím vzorem a jak se jim daří se tomuto vzoru přibližovat.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň. 19. Kladné vzory

- Vážený člověk. Vyberu si člověka, kterého si vážím. Napíšu si proč a představím své důvody
družině. Najdu o něm informace (příběh, životní data, událost, fotku apod.). Můžeme si takto
s družinou vytvořit plakát do klubovny.
- Postava. Představím družině knížku, film, počítačovou hru či jiný příběh, ve kterém je
postava, kterou považuji za svůj vzor, a vysvětlím proč.

Obsah programu

Členové dostanou zadání: Na družinovou schůzku si připravte výtvarnou prezentaci nějaké osobnosti, která je vaším vzorem. K vytvoření prezentace lze použít jak kreslení a malování, tak koláže, fotografií, výšivky, puzzle, mozaiky, upečený „obrázek“, modelovací hmotu atd. (použitá technika by neměla dotyčného příliš „vyčerpat“, protože v ní není hlavní smysl aktivity).

Na příští schůzce pak každý vysvětlí ostatním, proč si dotyčnou osobu zvolil, co si na ní váží, co se mu na něm líbí a v čem by chtěl/a být jako on/a. V této fázi je důležité, aby nikdo nebyl za svůj výběr kritizován. Každý si pak vybere si dvě vlastnosti či schopnosti, které má jeho vzor a on ne (nebo je nemá tak rozvinuté) a vymyslí si konkrétní postup, jak na nich pracovat. Prezentace zůstanou uložené v klubovně nebo u vedoucího, který je jednou za čas na schůzce rozdá a vede děti vhodnými otázkami k zamyšlení nad tím, jak se jim za uplynulé období dařilo nebo nedařilo pracovat na vybraných vlastnostech.

Metodické poznámky

Jde o „start“ dospělého morálního vývoje: Nahlédnout svůj vlastní morální vývoj jako proces, uvědomit si nějakou výchozí pozici a svou současnou situaci. Zamyslet se nad směrem tohoto vývoje a případně i nad vlivy, které jej způsobily. Převzít odpovědnost za svůj současný hodnotový systém. Co se týče vyjádření, má pouze doprovodnou roli umožňující určité „zobjektivnění“ toho, nač dotyčný/a při zkoumání přišel/a, a nesmí se stát vážným problémem pro splnění této aktivity.

Důraz je kladen na ochotu zabývat se svým morálním vývojem, na poctivosti, s níž k tomu dotyčný přistupuje, i na odvaze sdílet to s druhým.

Zdroje

Zajíc, J., Bárta, M., Poncarová, P., & Dabrowski, V. (2008). Kdo jsem: metodika ke skautské stezce. Junák - svaz skautů a skautek ČR, tiskové a distribuční centrum.