Zemětřesení! To dokáže zatřást i s žebříčkem vašich hodnot. Co jsou pro vás ty nejdůležitější k přežití, uspokojující základní potřeby všech členů?

Výchovný cíl:  Účastníci prozkoumají, co potřebujeme k zajištění udržitelných obcí a měst, které uspokojují základní potřeby každého svého člena.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

Sada kartiček s potřebami pro přežití (viz příloha)

Obsah programu

Aktivita (30 min)

Vysvětlete hráčům a hráčkám, že obrovské zemětřesení právě zničilo všechny budovy města. Dejte jim sadu kartiček s potřebami pro přežití, které tyhle věci představují. Oni si teď můžou vybrat 15 věcí, které před zemětřesením zachránili, a díky nimž vybudují svůj nový život v lese. Pak jim řekněte, že vzápětí po zemětřesení přišla vlna tsunami a spláchla do moře další drahocenné zdroje, takže teď už jim zbývá jen 8 věcí. Musejí vybrat 7 kartiček, kterých se vzdají, a dát vám je. Řekněte jim, že část z toho, co jim zbylo, zničily sesuvy půdy. Teď už jim zbydou jen 4 vybrané kartičky.

Diskuze (15 min)

  • Jak se jim aktivita líbila?
  • Co pro ně bylo nejtěžší?
  • Měli všechno, co by chtěli mít?
  • Měli všechno, co by potřebovali?
  • Jak se tohle měnilo v průběhu aktivity?
  • Měli na to, které z věcí se rozhodli si nechat, nějaký vliv jejich schopnosti?

Ujistěte se, že hráči a hráčky pochopili rozdíl mezi tím, co chtějí a co potřebují. Potom jim řekněte, aby se zamysleli nad tím, co potřebují ve vlastní rodině či nejbližším okolí.

Metodické poznámky

Kam dál?

Co jste v poslední době viděli ve zprávách? V čem jsou podle vás některé země zranitelnější než jiné? Proč mají přírodní katastrofy na některé země horší vliv než na jiné? Jaké faktory ovlivňují zranitelnost zemí? Zaměřte se na jednu přírodní katastrofu, která se odehrála v nedávné době, a zjistěte, co lidé potřebovali k tomu, aby katastrofu přežili a napravili škody, které napáchala.

 

Využijte téma k propojení s tématem SDG's. Tato aktivita se hodí k cíli 11: Udržitelná města a komunity

Případně využijte další aktivity, které reflektují další cíle z SDG's:

Vymýtit chudobu

Běžné a nezbytné

Vymýtit hlad

Hlad je nejlepší zahradník!

Dobré zdraví a kvalita života

Ruka ruku myje

Kvalitní vzdělání

Cesta do školy

Genderová rovnost

Genderová diskriminace? Joo, to vadí

Čistá voda a sanitační zařízení

Dobrá voda, denně doma?

Dostupná a čistá energie

Hoří! Je to čisté?

Důstojná práce a ekonomický růst

Parádní kalhoty

Industrializace, inovace a infrastruktura

#KomunikaceBezTechnologií?

Omezení nerovností

Je libo čokoládu?

Udržitelná města a komunity

Přežít v komunitě

Zodpovědná spotřeba a výroba

Call me maybe

Boj proti změnám klimatu

Jak to vidíš se změnou klimatu?

Život pod hladinou

Ponoř se (pod hladinu)

Život na souši

Sekat si pod sebou větev?

Mír a spravedlnost

Volby pro všechny?

Partnerství pro udržitelný rozvoj

Být aktivní!

Zdroje

Publikace Globální cíle udržitelného rozvoje: 17 aktivit k 17 cílům (Skauti na Zemi, 2017): https://skautinazemi.cz/sdg