Ženy a dívky tvoří polovinu světové populace, a proto v nich leží i polovina jejího potenciálu. I přesto genderová nerovnost přetrvává ve všech zemích světa a na všech úrovních.. Prostřednictvím jednoduché simulační hry se zamyslete nad všemi formami předsudků vůči ženám a dívkám, včetně těch podvědomých.

Výchovný cíl:  Účastníci prozkoumají projevy genderové nerovnosti v každodenním životě.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

Každý tým potřebuje 3 listy žlutého/zeleného papíru, 1 pravítko, 2 tužky, 2 nůžky, 1 gumu a šablonu čtverce o straně 4 cm

Obsah programu

Aktivita (15 min)

Vytvořte týmy a každému týmu dejte sadu materiálů. Dávejte ale pozor na to, aby některé týmy dostaly jenom žluté a jiné jenom zelené papíry.

Řekněte týmům, že mají 15 minut na to, aby vytvořily co nejvíc čtverců. Za každý čtverec, který bude splňovat standardy, získají 1 bod.

Neříkejte jim, jaké jsou standardy.
Po 5 minutách zakřičte„kontrola“ a řekněte, že vůdce či vůdkyně každého týmu musí přinést hotové čtverce vedoucím, kteří zhodnotí, jestli splňují standard. Pokračujte ve hře a po dalších 5 minutách znovu vyhlaste „kontrolu“. Oznamte, kdo vyhrál.

Standardy:

  • Zelené čtverce musejí být perfektní – ostré hrany, přesné rohy a ani čárka tužkou.
  • Žluté čtverce by měly být ucházející – mít správnou velikost, ale nevadí, pokud budou trochu nedokonalé

Diskuze (15 min)

Jak se týmům hra líbila?

Byla fér?

Co by na hře změnily, kdyby ji hrály znovu?

Bylo by podle týmů fér dát všechny holky do zelených týmů a kluky do žlutých? Nebo naopak?

Tahle hra znázorňuje nerovnost. Zelené čtverečky představují holky a žluté kluky.

Napadne vás jiná situace, kdy pro holky a pro kluky platí odlišná pravidla?

Dokážete přijít na něco, čím bychom mohli přispět k tomu, aby byl život spravedlivější? Můžeme pro to něco udělat my sami

Metodické poznámky

Kam dál?

Znáte projekt Free Being Me od WAGGGS, který má za cíl podpořit nejen děvčata zvyšováním jejich osobního sebevědomí a sebevědomí ohledně jejich tělesného vzhledu?
• Zjistěte víc o projektu #FromWhereIStand a proveďte výzkum: http://bit.ly/2lLVs35

 

Využijte téma k propojení s tématem SDG's. Tato aktivita se hodí k cíli 5: Genderová rovnost

Případně využijte další aktivity, které reflektují další cíle z SDG's:

Vymýtit chudobu

Běžné a nezbytné

Vymýtit hlad

Hlad je nejlepší zahradník!

Dobré zdraví a kvalita života

Ruka ruku myje

Kvalitní vzdělání

Cesta do školy

Genderová rovnost

Genderová diskriminace? Joo, to vadí

Čistá voda a sanitační zařízení

Dobrá voda, denně doma?

Dostupná a čistá energie

Hoří! Je to čisté?

Důstojná práce a ekonomický růst

Parádní kalhoty

Industrializace, inovace a infrastruktura

#KomunikaceBezTechnologií?

Omezení nerovností

Je libo čokoládu?

Udržitelná města a komunity

Přežít v komunitě

Zodpovědná spotřeba a výroba

Call me maybe

Boj proti změnám klimatu

Jak to vidíš se změnou klimatu?

Život pod hladinou

Ponoř se (pod hladinu)

Život na souši

Sekat si pod sebou větev?

Mír a spravedlnost

Volby pro všechny?

Partnerství pro udržitelný rozvoj

Být aktivní!

 

Zdroje

Publikace Globální cíle udržitelného rozvoje: 17 aktivit k 17 cílům (Skauti na Zemi, 2017): https://skautinazemi.cz/sdg