Jaký je můj pohled do krajiny? Co vidím a co vnímám? Aktivita na vnímání jedinečnosti a neopakovatelnosti přírody.

Výchovný cíl:  Účastníci si uvědomí, jak na ně působí určitý typ krainy, jaké emoce v ní prožívají a jaké asociace v nich vyvolává.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

  • papíry A3 pro každého účastníka
  • papíry libovolné velikosti pro každého účastníka
  • výtvarné potřeby

Obsah programu

První část (cca 30 minut)

Účastníci dostanou za úkol rozmístit se po vybraném prostoru, rozhlédnout se kolem sebe – pomalu se otočit jako maják o 360° a zastavit se pohledem na výhledu, který je zaujal. Každý z nich se pohodlně usadí na místo s vybraným výhledem. Jejich úkolem je za vyhrazený čas zachytit na papír formátu A3 svůj pohled. Mohou využít libovolnou výtvarnou techniku. Vysvětlete účastníkům, že se rozhodně nejedná o výtvarnou soutěž a jejich výtvory nebude nikdo hodnotit. Je dobré účastníky upozornit zhruba 10 minut před koncem na blížící se závěr kreslení, aby věděli, kolik času jim zbývá, a mohli si rozvrhnout práci. Jinak je během práce zbytečně nerušte, neměli by komunikovat ani mezi sebou.

 

Druhá část (cca 15 minut) 

Po 30 minutách svolejte účastníky a sdělte jim další zadání. Nyní mají za úkol během 10 až 15 minut zachytit na nový papír (libovolného formátu a druhu), co se jim honí hlavou, co cítí, když sedí na vybraném místě. Myšlenky a pocity je nyní možno zpodobnit jakkoli – mohou psát (například technikou volného psaní), malovat, modelovat... 

 

 

Reflexe

Cílem reflexe je uvědomění si toho, že každý z nás krajinu vnímá jinak a že na každého krajina jinak působí. Pokud máte větší počet účastníků, je dobré je pro reflexi rozdělit do menších skupinek (například po 5 až 6 lidech), aby měl každý dostatek prostoru se vyjádřit. S každou skupinkou by měl být jeden organizátor, který reflexi povede. 

Nejprve se zaměřte na první výtvory a ptejte se účastníků: Co jste kdo nakreslil a proč? Co vás vedlo k výběru, který jste udělali? Jakou jste zvolili techniku? Souvisí nějak s vaším prožitkem? 

Poté se přesuňte k druhému zadání a požádejte účastníky, aby okomentovali to, co vytvořili. Jaké pocity v nich krajina vyvolala? Účastníci se mohou sdružit do menších skupinek podle pocitů a zkoumat, proč mají tyto pocity. Následovně můžete opět ve větší skupině sdílet, jaké pocity mají ostatní a co ostatní na jejich pohledu zaujalo. 

 

 

Metodické poznámky

  • Než účastníci začnou kreslit, může jim pomoci na chvíli se zastavit, jenom se dívat, zhluboka dýchat a vnímat, jak na ně krajina působí. Není třeba se hned zaleknout kreslení, pro začátek si mohou rysy krajiny obkreslit jen tužkou ve vzduchu. 
  • Prožitek z celého programu bude samozřejmě silnější, pokud zvolíte nějaké kontroverzní místo, které samo o sobě vyvolává emoce (například výhled na těžební jámu, na skládku v krajině, či naopak do horského údolí...) 
  • Na aktivitu můžete navázat dalším programem, který se bude hlouběji věnovat problémům krajiny, ve které aktivita probíhala.

Zdroje

Časopis Roverský kmen 4/2016.
Autorka článku: Anna Hubáčková