Tento program se věnuje přírodovědnému tématu. Účastníci programu se dozví o pranostikách a zamyslí se nad tím, jak sami a s oddílem ovlivňují přírodu kolem. Navazuje na odborku meteorolog a ekolog. V rámci programu vycházíme z třífázového učení (E-U-R - evokace, uvědomění a reflexe).

Výchovný cíl:  Chceme ukázat, že plnění odborek není vlastně vůbec těžké a může to hodně obohatit činnost jejich oddílu. Chceme, aby si účastníci odnášeli dojem, že plnění odborek je něco pro ně osobně užitečného, co jim může nabídnout prostor vyzkoušet si, v čem jsou dobří. Kromě toho je to velmi zábavné a může se to dít zajímavou formou. Zároveň se snažíme podpořit družinový systém a ukázat, že i odborky jdou plnit ve družině.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň

  • 38. Ohleduplnost

2. stupeň

  • 50. Šetrné chování - můj dopad

2. stupeň - odborky v uzamčených stránkách

  • Meteorolog - ukaž se 12
  • Ekolog - ukaž se 2 (potom představit oddílu/družině)

Pomůcky a materiál

  • sada pranostik (v ní 10 pranostik)
  • ukázková myšlenková mapa
  • zápisník a psací potřeby

Veškeré materiály jsou v příloze.

Obsah programu

1) Evokace - 5 min

  • Účastníci se rozdělí do družin. Vedoucí řekne slovo, které souvisí s přírodou, jako např. "strom". Skupiny mají 30 sekund na to, aby napsaly co nejvíce slov, které souvisejí s tímto slovem, například "list, kůra, kořeny, les, dřevo". Poté řeknou vedoucí další slovo a postup se opakuje (použít tolik slov, aby to vyšlo na 3 minuty - cca 3 slova).
  • Poté se spojí vždy 2 nebo 3 družiny a navzájem si nasdílí 2 nejzajímavější slova, co je ke každému slovu napadla (cca 2 min).
  • Slova: Strom, mrak, louka, odpad, řeka, ptáci, stopy - vybrat libovolná 3

2) Pranostiky - 15 min

  • Pomůcky: sada pranostik
  • Motivace: Počasí se každý rok opakuje, a díky tomu můžeme odhadnout některé jevy dlouho dopředu, na což přišli už naši předkové a tyto jevy popsali pranostikami.
  • Družina si vylosuje pranostiku, poté nacvičí krátkou scénku (5 minut na nacvičení, trvání scénky max. půl minuty, během scénky nesmí pranostiku přímo říct), družiny postupně sehrají scénky, ostatní hádají, co je to za pranostiku. K dispozici mohou dostat seznam pranostik.

3) Tábor - 15 min

  • Pomůcky: ukázková myšlenková mapa
  • Ve družinách kreslí do zápisníku myšlenkovou mapu na téma: “Jak náš tábor ovlivňuje okolní prostředí (naše činnost v lese, odpadky, sešlap, ...).” Poté vymyslí alespoň jedno opatření, jak tyto dopady zmírnit. Servisák upozorní na 2 minuty před koncem aktivity.
  • Vedoucí jim vysvětlí, co je to myšlenková mapa: “Myšlenkové mapy slouží pro vyjasnění spojitostí a lepšímu pochopení tématu. Fungují na základě propojování bodů, které spolu souvisí a vytváření mapy která se rozvíjí podle souvislosti. Vždy začneme z nějakým hlavním pojmem, pak napíšeme pojmy které s ním bezprostředně souvisí a z nich další témata co s ním souvisí než mapa obsahuje vše co chceme.” → Pokud by si někdo nevěděl rady, může se podívat na příklad u vedoucích.

4) Reflexe - 10 min 

  • A) Ve dvojicích (či trojicích při lichém počtu) zkusí vymyslet, co nejvíc způsobů, kterými by mohl jednotlivec přispět životnímu prostředí (5 min) - rozdělí se jak chtějí, pokud zůstane někdo nespárovaný, spojí ho vedoucí.
  • B) Všichni dohromady, rostoucí rostlina alá semafor (5 min)
    • Všichni si najdou trochu volného prostoru tak, aby viděli na vedoucího.
    • Vedoucí čte otázky a každý odpovídá sám za sebe, když odpoví všichni, vedoucí poděkuje a čte další otázku, není nutné odpovědi jakkoliv komentovat.
    • U země semínko - úplně nejméně, nahoře vyrostlá rostlina, co nejvíc se vytáhnout.
      • Kolik z napsaného seznamu toho dělám pro životní prostředí? (nahoře všechno, dole nic)
      • Kolik si myslím, že bych toho mohl ještě pro přírodu zvládnout dělat? (nahoře strašně moc, dole už teď toho dělám moc, asi přestanu)
      • Jaké jsou moje znalosti o dopadu různých výrobků na přírodu?
      • Jak dobře znám pranostiky? (dole - vůbec, nahoře - perfektně)
      • Jak moc byly podle vás důležité pranostiky pro naše předky? (dole - zbytečné, nahoře - bez nich by nepřežili)
      • Jak důležité jsou pranostiky pro nás? (dole - zbytečné, nahoře - hodně)
      • Dozvěděli jste se během tohoto programu něco nového? (dole - všechno jsem věděl, nahoře - byly to pro mě samé novinky)

5) Rezerva, pokud zbyde čas 

  • "Rytmus přírody": Zvolte určitý rytmus přírody, například šustění listí nebo zvuk kapek vody. Požádejte účastníky, aby se postavili do kruhu a začali napodobovat tento rytmus svými těly - mohou tleskat, dupat nohama nebo bouchat do stolu. Poté, co se rytmus rozjede, přidejte další přírodní zvuk, například štěkot psa nebo štěkání ptáka. Účastníci by měli přidat nový zvuk do rytmu a současně pokračovat v napodobování původního rytmu. Tuto aktivitu můžete také provést s více přírodními zvuky nebo různými rytmickými vzory.

Zdroje

Program byl vytvořen pro Národní skautské jamboree NSJ 2023 týmem pro Odborky (Kačaba, Špión, Tyky).

Autor

Elisová Kateřina