Jak naše myšlenky ovlivňují naše jednání? Záleží ti na tom, co si o tobě myslí tvoji kamarádi? A co k tomu říká náš skautský slib a zákon?

Výchovný cíl:  Účastníci se zamyslí nad svým chováním k druhým lidem a nad tím, co si o nich myslí. Následně na toto téma diskutují.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Skautská stezka

2. stupeň Vzduchu a ohně - 18 - Skautský slib

Skautská kompetence

Naslouchá svému svědomí, které je formováno na základě skautského slibu a zákona.

Symbolický rámec (Motivace)

10. Skaut je čistý v myšlenkách, slovech i skutcích. Skautka je čistá v myšlenkách, slovech i skutcích.

 

Podstatné je, že my nemáme úplně ve své moci to, co všechno se před naším vnitřním zrakem (v mysli)  objeví. Kromě toho, co je skvělé a inspirativní, tam nezřídka bývá i “plevel” - Baden-Powell v návaznosti na klasickou morálku hovoří o “pokušení”. O zdrojích pokušení by se jistě dalo leccos říci, ale pro nás je mnohem podstatnější, že my můžeme s tím, co se v našem srdci ukazuje, vědomě a značně svobodně pracovat. Provádět výběr. K čemu přitakáme a přilneme se, a co naopak odmítneme. Na tom, jak si tu počínáme nesmírně záleží. Protože my bychom nikdy neměli přilnout k něčemu, co je jasně zlé. Chtít se pomstít, ublížit, prosadit se na úkor druhých, někoho zradit. Tomu se říká “tvrdost srdce” a to je opravdu vážné. Před tím je třeba se mít na pozoru. A “čistota myšlení” znamená, že se nám to daří. Čím srdce přetéká, toho ústa plná - to už před tisíci lety dobře věděli staří Izraelité. “Čistota slov” je tedy jednak odrazem našeho čistého myšlení, ale současně i prevencí proti tomu, aby se naše smýšlení pošpinilo hrubostí, sprostotou a nakonec nenávistí. … “Čistotu činu” tvoří nejen náš dobrý úmysl (ten je samozřejmě nezbytný), ale i samotné provedení. Když s nejlepšími úmysly připálíme oběd ... , tak je to čisté neumětelství, ale ne “čistý čin”. Tohle je důležité. … Měli bychom být také hodně opatrní v tom, abychom druhým hned podkládali nečisté úmysly. Normální lidé si nepřejí druhým ubližovat, dělat záměrně zlo - to je dost vzácné. Naopak je dost běžné, že mezi dobrými úmysly a konečným výsledkem je docela velký rozdíl. Nesouhlasím s tím, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, protože dobrý úmysl je základ. Ale je třeba, abychom byli k sobě nároční i z hlediska provedení. A vůči druhým dostatečně velkorysí.

(úryvek z publikace Příběhy ke skautskému slibu a zákonu, 2017)

Obsah programu

Otázky z audio-nahrávky:

Dokázali byste poradit, jestli záleží na tom, co si myslíme, nebo ne? Co nám k tomu říká náš skautský slib a zákon?



Doplňující otázky do diskuze:

  • Napadlo tě někdy, jak dobré myšlenky ovlivňují tvoje jednání - a jak ty špatné taky? Vzpomeň si na nějaký příklad ze svého života. Nebo z nějakého jiného příběhu. Jak z dobré myšlenky vyrostlo něco pěkného, krásného - a zase jak myšlenka zlá nakonec způsobila opravdu něco zlého?
  • Záleží ti na tom, co si myslí tvoji kamarádi a kamarádky? A záleží ti na tom, co si myslí o tobě? Proč?
  • Je ve tvém okolí někdo, o kom jsem si myslel/myslím něco nepěkného? Zamysli se nad tím. Je opravdu pravda to, co si o něm myslím? Neukázalo se časem, že jsem se spletl? Na čem byly moje domněnky založeny?
  • Vzpomeneš si na situaci, kdy jsi něco myslel/a dobře, ale následná realizace se už tak dobře nepovedla? Kdy to bylo? Proč tomu tak bylo?
  • Řekl/a jsi v hádce nebo rozčilení škaredou věc, které jsi pak litoval/a? Jak by se této situaci dalo do budoucna předejít?

 

Aktivity

  • 1. stupeň, 19 Modrý život

Zkuste se zamyslet nad svým chováním k druhým, nad tím co si o nich myslíme. Není něco, co by se dalo změnit, abych se k ostatních choval nebo o nich přemýšlel lépe? Zkus si napsat seznam věcí, které bys mohl na svém chování zlepšit např. nebudu mluvit sprostě, v hádkách nebudu říkat škaredé věci, . Na konci každého dne si můžeš zaznamenat u každého bodu, zda se ti jej podařilo dodržet. Po delší době (např. po 14 dnech, měsíci) se ke svým zápisům vrať a zkus si říct, zda se ti podařilo v jednotlivých věcech udělat pokrok. Můžeš to také sdílet se svou družinou.

Tipy, jak na modrý život, najdeš v aktivitě Modrý život na webu Chystám program.

Využít můžeš také generátor Mo(u)drého života a své výzvy si sepsat a následně vygenerovat a vytisknout.

  • 1. stupeň, 24 Můj názor

Můžu si opravdu myslet to, co chci? S aktivitou Můj názor zkus vyjádřit svůj názor na sociálních sítích a obhájit jej. Je rozdíl, když něco píšu na sociální sítě a když tu stejnou věc říkám ostatním do očí? V čem je ten hlavní rozdíl?

  • 2. stupeň, 41 Rozmanitost kolem nás - Předsudek 

Taky se ti někdy stalo, že jsi měl o někom předsudky, které se potom ukázaly jako nepravdivé? Nebo jsi nějaký takový předsudek, který se říká, slyšel? Po zemi rozložte různé obrázky, na kterých budou zobrazeny takové skupiny o kterých často kolují předsudky např. policie, blondýny, různé země, etnické skupiny, chlapci a dívky, a další. Společně zkuste říct, jaké předsudky kolují o daných skupinách. Následně se zamyslete nad tím, z čeho tyto předsudky pramení a zda jsou pravdivé.

Metodické poznámky

Zdroje

Jiří Zajíc - Edy: Příběhy ke skautskému slibu a zákonu.

Autor

Klíčová Ludmila