Zima, tma, nekončící válka. Pojďme podpořit Ukrajince a Ukrajinky, vyrobme jim svíčky nebo nakresleme obrázky. Holky a kluci si napřed zahrají běhací hru se svíčkami, při které získají indicie pomocí kterých vyluští šifru. Následně se sami rozhodnou, jak chtějí pomoci a připraví si plán, jak na to. Pokud se rozhodnou vyrábět svíčky, je program na dvě schůzky, pokud vyrábět obrázky, je program na jednu schůzku.

Výchovný cíl:  Účastníci a účastnice získají potřebné informace pro realizaci smysluplné pomoci obyvatelům Ukrajiny. Vytvoří svíčky nebo obrázky, které přes sběrná místa pošlou na Ukrajinu.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň:

  • Praktický život 2. Informace
  • Tvořivost a zručnost: 13.Tvoření
  • Pomoc druhým: 25. Skautské heslo a denní příkaz

2. stupeň

  • Pomoc druhým: 32. Větší pomoc
  • Propojený svět: 39. Ovlivňování ve světě

 

Pomůcky a materiál

svíčka pro každého, sirky, vystříhané lístečky z přílohy, krabička na uložení lístečků

Symbolický rámec (Motivace)

Je tma a zima. Svíčka vám dává teplo a světlo. Obojí je pro vás důležité. Je potřeba se dostat pro zprávy, která je umístěna (doplňte podle místa). Zprávy je potřeba donést do bezpečí klubovny. Pohybovat se lze jen se svíčkou, která dodává teplo a světlo. 

Obsah programu

Příprava: 

Svíčka pro každého. Sklenice, truhla, cokoli, kam lze venku uschovat složené předem nastříhané lístečky se zprávami (viz příloha)

 

Průběh hry:

Cílem hry je přinést všechny zprávy do bezpečí klubovny. Zprávy lze přenášet pouze po jedné. Pokud zhasne svíčka, musí se člověk vrátit zpět ke klubovně a zapálit si ji od ostatních. Pokud má lísteček, nechává ho na místě, kde mu zhasnula svíčka. Pokud je větrné počasí, není potřeba žádné další ztížení. Pokud není větrno, jsou lidé, co hrají zimu, vichr atp. a snaží se ostatním sfouknout svíčku. Sběr lístků mají ztížit, ne znemožnit.

 

Až budou sebrané všechny lístečky, družina si je společně přečte a prohlédne a snaží se zjistit, co nám říkají. Jednotlivé texty a obrázky zároveň skýtají šifru: Podpoř lidi na Ukrajině, vyrob svíčky nebo něco nakresli. Tu rozluští pokud si seskládají lístečky podle čísla před názvem daného lístečku (1-21) a seřadí za sebe podtržená písmenka.

 

Reflektujte s nimi proces hry i to co v nich lístečky vyvolaly (viz reflexe) a společně pak dohodněte, zda-li a jak je ve vašich silách se do podpory lidí na Ukrajině zapojit.

 

Aktivita po hře:

Po vyluštění šifry se může družina rozhodnout, co by chtěla realizovat. 

 

Svíčky

Pokud se družina rozhodne svíčky, rozdělí si v družině role, co kdo připraví na příští schůzku. Role mohou být:

  • Materialista/Materialistka: koordinuje sběr materiálu tak, aby byl dostatek vosku, plechovek, knotů. Je vhodné, aby zapojil/a do sběru i ostatní.
  • Světaznalec/Světaznalkyně: zjistí aktuální informace o situaci na Ukrajině, aby je mohl/a vyprávět
  • Hudebník/Hudebnice: připraví hudební doprovod k dělání svíček.
  • Realizátor/Realizátorka: nastuduje si, jak se vyrábí svíčky, aby to všem mohl/a dobře vysvětlit a připraví prostor, kde se svíčky budou vyrábět (může využít kartičky ze hry)
  • Dopravce/Dopravkyně: zajistí, aby se svíčky dostaly do svozového místa v Praze nebo Brně
  • Kuchař/Kuchařka: připraví občerstvení
  • Volná role, kterou si může družina vymyslet na míru úkolu

Pokud máte v družině/oddíle více lidí, je možné (a vhodné), aby některých rolí bylo více. 

Jak se zapojit do sbírky je na skaut.cz/svickyproukrajinu.

 

Obrázky

Pokud se družina/šestka rozhodne pro obrázky, je možné je začít vyrábět hned po hře. Je možné si k tomu pustit ukrajinské písničky či jinak doplnit atmosféru.

 

 

 

Reflexe

Reflektujte s nimi průběh hry: Jaké to bylo a co cítili, když přišli o plamen? (Tma? Ubylo teplo? Jak se jim to podepsalo na náladě?)

Reflektujte také to, co v nich vyvolaly zprávy či obrázky, které si prohlédli. (Radost? Smutek? Lítost? Vděk? Touhu po něčem? Vyvolává to v nich nějakou potřebu? Pomoci? Zjistit více?)

Autor

Pavla Sýkorová