Zaposlouchejte se do zvuků kolem sebe a objevte tak nové vnímání prostoru a krajiny.

Výchovný cíl:  Účastníci si vyzkouší orientovat se a vnímat prostor jen za pomoci sluchu.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

  • papír pro každého (minimálně A4)
  • pastelky, tužky, fixy

 

Symbolický rámec (Motivace)

Mapy obvykle propojují vědění o tom, co víme, spolu s představou prostoru, kde se to nachází. Běžně značí polohy dalekých cest, neznámou krajinu, místa dobrodružství. Ač většinou máme mapu spojenou s cestováním, kdy podle ní chceme dojít tam, kde lze něco vidět, mapa zvuku nám slouží k orientaci v prostoru, i když oči zůstanou zavřené.

Slyšeli jste i o jiných, méně používaných, mapách? Například o mapě geologické? Porostní? O mapách historických? Či o mapě mentální - tedy takové, která může zobrazovat vaše myšlenky a myšlenkové pochody? – Vyhledejte si, jak takové různé mapy vypadají. 

Obsah programu

Pusťte se do tvorby zvukových map

Zvuková mapa zaznamenává zvuky v okolí, v danou dobu, kdy mapu tvoříte. Zkuste s družinou takovou mapu namalovat – poradíme, jak na to. Kde můžete zvukovou mapu vytvářet? Kdekoliv. Vyzkoušejte různá prostředí – odpolední idylku v blízkosti táborové louky, lesní paseku, ruch (velko)města. 

 

Jak na to – práce v družině

Najděte si každý místo, kde se vám bude dobře sedět. Vezměte si papír (alespoň A4 veliký) a tužku nebo pastelky. Doprostřed svého papíru si každý namaluje sebe, jak poslouchá. Na okraji mapy si můžete zaznamenat, kde je sever, abyste při porovnávání mezi sebou měli mapy podobně natočené. 

 

Jak na to – pro jednotlivce

Během předem určené doby poslouchej a zaznamenávej zvuky, které slyšíš. Směry, od kterých zvuk přichází, znač šipkami. Šířka šipky může znamenat intenzitu hluku (čím je zvuk hlasitější, tím je šipka tlustší) a délka šipky může značit, jak daleko od tebe (odhadem) zdroj zvuku je. Slyšíš zpívat kosa v křoví kousek od tebe? Ze směru, odkud zpěv přichází, namaluj šipku. Pokud zpívá hodně nahlas, udělej šipku širokou. Pokud tušíš, že je blízko tebe, měla by šipka být zároveň krátká. Štěká pes ve vesnici a slyšíš jeho štěkot z dálky a matně? Namaluj dlouhou tenkou šipku ze směru štěkotu. Zkus zaznamenat co nejvíce zvuků. Projíždějící či startující auto, padající větev, traktor obracející seno,... (příklad na obrázku)

zvuk_mapa.png

 

 

Reflexe

Na závěr můžete k reflexi využít např. tyto otázky:

  • Kde bylo různorodého hluku nejvíce?
  • Kde se vám malovalo nejsnáze?
  • Jaký zvuk se vám líbil nejvíc a jak se vám maloval?

Ohodnoťte hotovou mapu:

  • Nacházíte v ní něco nového a zajímavého, čeho byste si za “běžného provozu” nevšimli?

Metodické poznámky

Pro lepší soustředění na zvuky si účastníci můžou zavřít oči.

Zdroje

Časopis Skaut-Junák 6/2019.