Cesta džín je enviromentální hra. Družiny (skupinky) se stávají firmami, které mají za cíl vyrobit džíny. Prochází stanovišťmi reprezentující jednotlivé kroky procesu, se kterým se tak seznamují. V každém kroku mají firmy možnost si vybrat, v jaké zemi krok provedou a mají tak šanci ovlivnit svůj dopad na planetu.

Výchovný cíl:  Účastníci*ce se dozví o procesu výroby džín aktivní formou a mají prostor se zamyslet nad tím, jak sami mohou snižovat svůj dopad na planetu, zejména v kontextu textilního průmyslu.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers Věk 6.-7. ročník ZŠ Věk 8.-9. ročník ZŠ Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 2/40 Můj vliv - Certifikace
  • 2/50 Šetrné chování - Můj dopad
  • (Odborka Zelený edison - Ukaž se 8)

Pomůcky a materiál

  • Psací potřeba do každé družiny
  • Průvodka pro každou družinu
  • Lano 3 metry (alespoň 3×)
  • Vytahané/velké kalhoty (alespoň 3×)
  • Něco na vyznačení cíle pro kalhotovou štafetu
  • Instrukce k reflexi (vytištěné / elektronická verze)

Symbolický rámec (Motivace)

Žádná motivační scénka není připravená.
Družiny reprezentují firmy vyrábějící džíny.

Obsah programu

Příprava hry

  • Vytiskněte potřebné materiály
  • Připravte stanoviště Vzdáleností stanovišť od sebe se nastavuje délka hry. Pokud možno, umisťte doprostřed herního pole centrální stanoviště (očíslované 1 - 5 reprezentující kroky procesu) a jednotlivé země dejte relativně vůči sobě (Evropu na jednu stranu a Asii na druhou).
  • Přípravte pomůcky pro jednotlivá stanoviště (lana, kalhoty).
  • Vyznačte místo, ke kterému se půjde u úkolu pro stanoviště 3 - Výroba textilu. Vzdálenost by neměla být moc dlouhá, kalhotová štafeta se pohybuje pomalu.

Pravidla hry

  • Hra probíhá po družinách (skupinkách). Ideální počet je kolem 5 lidí, velké družiny se proto hodí rozdělit.
  • Družiny procházejí stanoviště, která reprezentují kroky procesu výroby džín. Stanoviště jsou v příloze.
  • Jednotlivá místa (“stanoviště”) jsou reprezentována papíry, které jsou rozmístěné po herní ploše.
  • Na stanovišti si přečtou legendu - informace o procesu výroby džín.
  • Na stanovištích 1- 4 si vybírají ze 3 možností, jak daný krok výroby provedou. Tyto stanoviště družinu pošlou na podstanoviště související s jejich volbou.
  • Rozhodnutí na stanovištích 1- 4 mají určené finanční náklady (pro firmu), které si družina zaznačí do své průvodky. Finanční náklady jsou známy dříve, než se rozhodnou - jsou napsány na primárním papíře stanoviště, ne až na podstanovištích.
  • Na papírech pro podstanoviště je popsán dopad dané volby a úkol, který má družina splnit.
  • Na stanovišti je napsáno, na které stanoviště mají jít dál (může to záviset na volbě).
  • Každá dužina má průvodku, ve které si zapisuje jednotlivé kroky cesty džín. Zapisují si, co si vybrali, věci ke splnění úkolu a jaký měla tato volba dopad v porovnání s ostatními volbami. Průvodku si družina odnáší ze stanoviště s sebou. Průvodka také slouží jako podklad ke zpětné vazbě. Průvodka je v příloze.
  • Aby byla jistota, že plní ve hře všechny věci, co mají, si přidělí si v družině role:
    • Čtenář*ka příběhů - Má za úkol přečíst příběh na každém ze stanovišť (smysl je, aby si přečetli jen úkol).
    • Správce*správkyně průvodky - Hlídá to, aby v průvodce byla zapsaná rozhodnutí ze hry a jejich dopady.
    • Úkolář*ka - Dbá na to, aby byl pochopený úkol, který má družina splnit a do jeho plnění se zapojili všichni z družiny.

Popis stanovišť (bez legendy)

  • Startovní stanoviště - Není na papíře, čte člen*ka servis týmu!
    • Nulté stanoviště, dostanou jako instrukce v rámci vysvětlení pravidel na začátku od ST. Slouží k tomu, aby všichni nevyrazili na první stanoviště najednou.
    • Družina si vymyslí název své firmy a zodpoví si následující otázky, které je vtáhnou do tématu:
      • Kolik z vás má na sobě džíny? 
      • Kolik z vás nosí džíny? 
      • Kolikery džíny máte dohromady (včetně těch doma)? 
      • Kolik z vás si v posledním půlroce koupilo džíny?
  • Pěstování bavlny
    • Volby: Řecko, Indie, Turkmenistán
    • Úkol:
      • Oběhnout koloběh vody
  • Produkce textilu (tkaní)
    • Volby: Itálie, Čína, Turecko
    • Úkol:
      • Družina se celá chytne lana. Všichni se stále musí držet jednou rukou lana, nesmí se po něm posouvat. Úkolem je společně uvázat a utáhnout uprostřed lana klasické očko.
      • Omezení podle volby: 
        • Nemůžou mluvit (omezování lidských práv) - Čína
        • Musí se držet lana oběma rukama (nižší bezpečnost v továrně) - Turecko
        • Ambulanťák - Itálie
  • Výroba džín
    • Volby: Polsko, Čína, Bangladéš
    • Úkol:
      • Reprezentuje to, že kalhoty jedou po výrobním pásu.
      • Potřeba: vytahané kalhoty
      • Kalhotová štafetová housenka.
      • Družina si stoupne do řady za sebe. Poslední v řadě si oblékne a svlékne kalhoty/pytel, pak je podá osobě před sebou a běží dopředu řady. Takto se družina musí přesunout až k vyznačenému místu.
      • Pozor na to, ať trasa není moc dlouhá, trvá to docela dlouho.
      • Před hrou vyznačit, kam se chodí. Říct to při vysvětlování pravidel.
  • Transport
    • Volby:
      • Železniční doprava - vláček
      • Letecká doprava - roztáhnout ruce a běžet
      • Námořní doprava - chytnout se a pozadu
    • Úkol: 
      • Podle zvoleného dopravního prostředku jim je nějak ztížený pohyb. Družina musí takto dojít na stanoviště prodej.
  • Prodej
    • Zbývá produkt prodat. Vymyslete slogan vašemu produktu, případně celý reklamní spot na minutu.

Reflexe

Reflexi vede vedoucí(rádce*rádkyně) družiny a provádí ji společně s družinou. Na reflexi by mělo být alespoň 10 minut, nejlépe však 15. Myslete na tento čas při procházení hrou a vyvarujte se zbytečným zdržením. Reflexe je pro tuto aktivitu naprosto klíčová, věnujte ji proto prosím náležitou pozornost.

Text kurzívou jsou přímo otázky, které pokládáte účastníkům a účastnicím. Normální text jsou instrukce pro vedoucí.

Ohlédnutí

  • Prošli jste si zjednodušeným procesem výroby džín od pěstování surovin po pulty obchodů. Vzpomente si na jednotlivé kroky? (tak jak byly ve hře: 1) pěstování bavlny, 2) produkce textilu, 3) výroba džín, 4) doprava, 5) prodej. )
  • V průběhu jste měli možnost volit vždy více z možností, podle čeho jste se rozhodovali?
  • Případně se jde doptat: Měnilo se to v průběhu hry? 

Zhodnocení

  • Když se zpětně podíváte na vaše volby, volili byste jinak? (Každý odpovídá sám za sebe a ukazuje palcem - nahoru volil by stejně, až dolu). Je možné se doptat, proč někteří takto odpověděli. 
  • Po každé volbě jste se dozvěděli jaký má vaše volba dopad na životní prostředí, překvapilo vás něco, dozvěděli jste se něco nového?  Co? Když říkají něco, co je překvapilo, udělají u toho překvapený výraz. Když říkají, co nového se dozvěděli, ukazují, jak jim vybuchuje mozek (takzvaný "Mind blown").
  • … dle toho jak se rozproudí diskuse se případně můžeme dále doptávat… nebo jen rozvádět vzniklou diskusi. Ve hře jste pro rozhodování měli k dispozici jen finanční dopad vašich rozhodnutí, myslíte, že to odpovídá skutečnosti? Reálná rozhodnutí firem se často dělá jen na základě toho, kolik peněz to vydělá/stojí. Naštěstí existuje v dnešní době řada organizací, které usilují o to, aby se firmy zaměřili i na dopad jejich podnikání. O jakých takových organizacích jste se při hře dozvěděli?

Přenos

  • V rámci hry jste se dozvěděli jaký environmentální dopad má výroba textilu, napadjí vás další oblasti lidské činnosti s dopadem na životní prostředí? Napište jich do průvodky alespoň 5. Tato otázka je přímo navázaná na bod stezky, nevynechejte ji, případně si ji můžete nechat na čas mimo program, aby si odpověď zapsali rovnou do stezky. 
  • Vraťme se ale k textilu. Zamyslete se teď ve dvojicích/trojicích, co můžeme udělat my sami pro zmenšení našeho environmentálního dopadu ve spojitosti s oblečením?  Dáme 2 minuty čas na diskusi v malých skupinkách. 
    • Pak spojíme vždy dvě dvojice/trojice a necháme je, ať si své návrhy sdílí. 
    • Pak vyzveme každou skupinu ať řekne jeden svůj návrh, ten zapíšeme (čitelně na papír) a postupně dáváme dokola slovo všem skupinám až řeknou všechno, co je napadlo. 
  • Shrneme a sepíšeme návrhy. 
  • Na konci hry spolu družiny sdílí své nápady. Můžete pak společně vyrobit poster a pověsit si ho do klubovny!

Bezpečnost

Krom pobíhání po lese není aktivita riziková.

Metodické poznámky

  • Reflexe je důležitou součástí programu a je nutná pro to, aby program měl smysl (jiný než pohybová hra)
  • Pokud se tématu chcete věnovat dále (dopuručujeme!), nastudujte si další 

Zdroje

Program byl vytvořen pro Národní skautské jamboree NSJ 2023 týmem pro Stezky (Intoš, Martina, Kešuna, Štěně)

Autor

Martin Sedmera