Rolová hra, v níž skupiny účastníků a účastnic představují rodiny z různých částí světa, které mají něco společného s kávou. Hra nabízí k reflexi témata nerovného vlivu na pravidla obchodu, absolutní a relativní chudoby a pochopení důvodu vzniku a existence konceptu fair trade.

Výchovný cíl: 
  • Účastníci a účastnice interpretují zkušenosti ze hry a naleznou analogie v reálném světě obchodu s kávou.
  • Účastníci a účastnice porozumějí některým problémům lidí, kteří jsou součástí procesu pěstování, výroby a prodeje kávy, a vysvětlí, jak jsou rozděleny zisk a moc v systému obchodu s kávou.
  • Účastníci a účastnice interpretují rozdíly životních podmínek mezi fairtradovými pěstiteli a pěstiteli zapojenými do konvenčního obchodu.
  • Účastníci a účastnice porozumějí termínům relativní a absolutní chudoba.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 2. stupeň. Propojený svět: Certifikace

Pomůcky a materiál

  • 7 listů balicího papíru (použijí se jako „nástěnky“) 
  • lepicí guma 
  • barevné vlajky jednotlivých zemí (Příloha 1) 
  • popisy situace jednotlivých rodin (Příloha 2) 
  • karty pro hod kostkou (Příloha 3) 
  • kostka
  • 7 sad roční výdaje jednotlivých rodin (Příloha 4) 

Obsah programu

Uveďte téma: Káva je druhou nejobchodovanější komoditou na světě. Pěstováním, zpracováním nebo prodejem kávy se živí více než 100 milionů lidí na celém světě. Obchodovat s kávou budeme i my. Těmito lidmi se nyní stanem.

Krok 1: Rozdělte účastníky a účastnice do 7 skupinek (jejich velikost závisí na počtu všech účastníků a účastnic). Každá skupinka představuje jednu rodinu. (Je dobré rozesadit jednotlivé „rodiny“ dále od sebe, aby se nerušily.)

Krok 2:  Rozdejte skupinkám texty o rodinách (Příloha 2). Nechejte je vybrat si obrázek vlajky příslušného státu (Příloha 1). Předem je upozorněte, že budou rodinu představovat ostatním. Pro prezentace je dobré vymezit viditelné místo před ostatními a vyzvat celé rodiny, ať se společně představí, účastníky a účastnice to motivuje k hravější formě prezentace. Při prezentacích nechte jít přímo po sobě vždy zástupce ze stejné země, vynikne tak kontrast mezi nimi.

Dbejte na to, aby zaznělo, u koho je rodina zaměstnána nebo koho zaměstnává – účastníci a účastnice tak pochopí vztahy mezi svými rodinami navzájem. Při představování rodiny Huilo z Kostariky by mělo zaznít, že jsou členy družstva které je zapojeno do „férového obchodu“ – fair trade.

Krok 3: Upozorněte na to, že jsou všichni zapojeni do procesu obchodu s kávou. Nyní je čeká odměna za jejich roční práci. Vysvětlete, že cena kávy závisí kromě jiného (nabídka, poptávka, kvalita úrody) také na tom, jaká cena bude určena na burze. Dejte každé rodině lísteček s„hody kostkou“ (Příloha 3) a nechejte čas na jeho pročtení. Ovlivnit následující dění mohou ti vlivnější z každého státu, na nich závisí také příjem ostatních. Zástupci rodin, které se mohou více podílet na rozhodování (Quintin-Smith, Domingues, Huilo, Aran), postupně házejí kostkou. Podle čísla, které hodí, se řídí i chudší rodina z dané země.

Krok 4: Když všechny rodiny znají svůj příjem, dejte každé skupině „nástěnku“ (= velký papír), lepicí gumu a kartičky s obrázky (Příloha 4), které představují roční výdaje rodin. Rodiny vybírají obrázky, které představují různé výdaje za rok, tak, aby se vešly do svého ročního příjmu. Kategorie napište na tabuli: bydlení, energie, jídlo, doprava, voda, oblečení, zábava. Z každé kategorie musí rodiny vybrat alespoň jednu věc. Pouze zbývající peníze mohou utratit za mimořádné výdaje, které představuje kartička s injekcí, která jediná neudává cenu. Pokud se budou rodiny ptát, proč nemá zdravotní péče cenu, řekněte, že je těžko vyčíslitelná, protože závisí na konkrétních potížích. Jde tedy spíš o to, zda a kolik peněz ušetří a kolik budou mít k dispozici právě na tento výdaj.

Krok 5: Vyzvěte každou rodinu, aby sdělila, jakou měla sezónu, kolik vydělala a co mohla zaplatit. Ať na plakátech se zbožím ukáže své výdaje (po sobě se představují vždy rodiny ze stejné země = kontrast mezi bohatými a chudými v dané zemi). Jako poslední se představuje rodina Huilo, která je zapojená do fair trade.

Uvedené výdělky zapisujte na tabuli pod jména jednotlivých rodin. Vizualizace rozdílů ve výdělku je dobrým odrazovým můstkem pro reflexi.

 

Domingues

Fiorentinovi

Brazílie

výdělek

výdělek

kolik ušetřili

kolik ušetřili

 

 

Reflexe

Dávejte slovo jednotlivým rodinám. Pokládejte otázky:

  • Jak jste se cítili?
  • Jaké mají rodiny mezi sebou vztahy?
  • Která z rodin podle vás (z pohledu vaší rodiny) byla bohatá?
  • Jak se liší chudoba rodin různých zemí?
  • Které rodiny byly chudé a proč? Jaké to pro ně asi má důsledky? (Podle výdělku za stejně úspěšnou sezónu klesá bohatství rodin v tomto pořadí: Domingues, Quintin-Smith, Green, Aran, Fiorentino, Margan.) Jsou podle vás chudí Greenovi? Z jakého pohledu ano/ne?

Poukažte na různé podoby chudoby. Napomoci k tomu může tabulka. Přiveďte účastníky a účastnice srovnáním situace rodin v rámci zemí a mezi nimi k objasnění pojmů absolutní a relativní chudoby, případně vysvětlete sami.

  • Co mohly chudé rodiny udělat pro to, aby vydělaly víc?
  • Kdo ovlivňuje cenu kávy, kterou dostane pěstitel?
  • Ptejte se na rozdíly mezi rodinou Huilo a ostatními rodinami. Např. jako jediní chudší farmáři si házeli sami za sebe.
  • Už jste někdy slyšeli o fair trade? Dozvěděli jste se ze hry nějaké rozdíly mezi tzv. spravedlivým obchodem fair trade a běžným obchodem?

Metodické poznámky

Kompetence globálního občana: 2. Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti

Příprava:    

Vytiskněte barevně dvakrát obrázky ceníků – Anglie, Brazílie, Tanzánie a jednou Kostarika – a zalaminujte je, pokud plánujete hru opakovat. Kartičky je třeba uchovávat odděleně pro jednotlivé země. Předem či v průběhu aktivity na tabuli napište kategorie: bydlení, energie, jídlo, doprava, voda, oblečení, zábava, vzdělání, mimořádné výdaje.

Tip: 

Příjmy rodin dobře ilustrují výši HDP či velikost sociálních rozdílů v dané zemi, které zahrnuje index lidského rozvoje (HDI). 

Infobox:

(viz Příloha 5)

 

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi Vloženo z: BIOLEK, Jaroslav, MALÍŘOVÁ, Eva, ed., 2011. PodObal. Brno: NaZemi. ISBN 978-80-260-0692-3. Dostupné také z: http://www.nazemi.cz/cs/podobal

Autor

Skauti NaZemi