Na tuto aktivitu je potřeba, aby si účastníci a účastnice donesly obaly od různých potravin. Jednotlivě a poté společně se snaží zjišťovat místa vypěstování, výroby a prodeje daných potravin. Dále se pak dozví nové informace o šesti základních potravinách a individuálně zauvažují nad výhodami a nevýhodami dovozu potravin.

Výchovný cíl: 
  • Účastníci a účastnice si uvědomí, které plodiny se nejvíce dovážejí do ČR, odkud a proč tomu tak je.
  • Účastníci a účastnice analyzují informace pro spotřebitele uvedené na obalech výrobků.
  • Účastníci a účastnice formulují argumenty pro a proti dovozu plodin (potravin), na základě kterých zaujmou vlastní stanovisko.
  • Účastníci a účastnice se orientují na mapě světa.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 2. stupeň. Komunikace mezi lidmi: Zdůvodnění
  • 2. stupeň. Propojený svět: Lokální jídlo
  • 2. stupeň. Propojený svět (rozšíření): Mapa propojenosti
  • 2. stupeň. Šetrné chování (rozšíření): Dobré důvody

Pomůcky a materiál

  • plakátky o plodinách (Příloha 1)
  • obaly od různých potravin – každý účastník a účastnice přinese jeden obal, z něhož je čitelné, z jaké země výrobek pochází (např. obal od kávy, čaje, rýže, sušenek, těstovin, jogurtů, džusů, marmelád, sušeného ovoce, čokolády, sýrů, bonbónů, síťka od pomerančů, sáček od nějakého kusu oblečení apod.)
  • slepá mapa světa – pro každého účastníka a účastnici jedna
  • školní atlasy světa

Obsah programu

Doba trvání aktivity je 45 minut.

Postup

  • Na úvod se zeptejte účastníků a účastnic: Co jste měli dnes k snídani? Co si nesete na svačinu? Máte rádi čokoládu? A exotické ovoce? Pijí vaši rodiče kávu?
  • Rozdělte účastníky a účastnice do malých skupinek. Jejich úkolem je napsat ve dvou minutách co nejvíce potravin a nápojů, které se k nám dovážejí, a u každé položky upřesnit, odkud si skupinka myslí, že je k nám dovážena. Po uplynutí časového limitu se zeptejte účastníků a účastnic, co si poznamenali. V této části je neopravujte, naopak dejte prostor k diskusi a domněnkám. Cílem je uvědomit si, jak velké množství potravin a plodin, které jsou pro nás běžnou součástí jídelníčku, pochází z daleka.
  • V další části se zastavte u jednotlivých potravin (plodin), od kterých si účastníci a účastnice donesli obaly. Doporučujeme dát účastníkům a účastnicím dopředu přesný seznam produktů a plodin, od kterých budete potřebovat obaly pro práci v této hodině. Účastníci a účastnice zůstávají ve skupinkách, přičemž každé skupince rozdejte jeden papír, na který si překreslí následující tabulku:

Co?

Kde vypěstováno?

Odkud pocházi?

Kde vyrobeno?

Kde zakoupeno?

       
       
       
       
       

 

  • Každá skupinka má nyní několik minut na prozkoumání obalů. Zároveň rozdejte každému z účastníků a účastnic slepou mapu světa. Požádejte účastníky a účastnice, aby si podle informací ze své vyplněné tabulky dokreslili šipky směřující od země původu (ne výroby) do České republiky. Umožněte jim nahlížet do atlasů světa. Účastníci a účastnice by si měli sami uvědomit, že ne vždy jsou schopni vyplnit všechny informace do tabulky na základě informací na obale či z podstaty výrobku.
  • Poté pracujte všichni společně. Dejte prostor případné diskusi mezi účastníky a účastnice:

Co jste zjistili?
Odkud pocházejí produkty či plodiny?
Co vám přišlo zajímavé?
Co vás překvapilo?
Podařilo se vám nalézt všechny informace na obale?
Pokud ne, proč
myslíte, že to na obale nebylo?
Vyvolalo to ve vás nějakou otázku?
Je něco, na co byste chtěli znát
odpověď?

  • Případné otázky napište na tabuli a řekněte, že se k nim vrátíte později. Odpovědi na ně se objeví buď v další aktivitě, nebo se na konci lekce s účastníky a účastnicemi domluvíte na jejich dobrovolném vyhledání.

  • Řekněte účastníkům a účastnicím, že se nyní dozvědí více informací o šesti plodinách nejvíce dovážených do ČR. Zeptejte se účastníků a účastnic, zda dokáží vyjmenovat, které plodiny to jsou (rýže, čaj, kakao, káva, banány, pomeranče).
  • Vylepte pak po stěnách plakátky s fotkami a informacemi o jednotlivých plodinách (Příloha 1). Každá skupinka musí tedy vstát, vzít svou tabulku a obcházet postupně všechny plakátky. Úkolem je tabulku společně doplnit o nové plodiny a informace. Každý účastník a účastnice by si měl vzít tužku a papír a z každého plakátku si vypsat jednu pro sebe zajímavou informaci. Až si účastníci a účastnice prohlédnou všechny plakátky, požádejte je, aby si opět sedli a každý opět s pomocí atlasu světa zakreslil do své slepé mapy nové šipky. Upozorněte účastníky a účastnice, že stačí, když si ke každé plodině nakreslí 1–3 šipky (není nutné, aby zakreslovali šipky ze všech zemí, které byly zmíněny na plakátcích). Poté účastníky a účastnice vybídněte, ať srovnají jednotlivé mapky v rámci své skupinky či ať vytvoří dvojice se spoluúčastníky a účastníkmi z jiné skupinky.
  • V rámci reflexe se společně zamyslete nad tím, proč jsou některé potraviny, které denně jíme, vyrobeny v České republice a jiné pocházejí z velmi vzdálených oblastí. Účastníkům a účastnicím můžete položit následující otázky k diskusi:

Proč se k nám dovážejí plodiny z takové dálky?
Jak se k nám dovážejí?
Jaká doprava se používá?
Pro naše předky byla většina těchto potravin velmi exotická nebo je neznali vůbec. Proč je to teď jinak? Jaké jsou důvody této změny?

  • Cílem je, aby si účastníci a účastnice uvědomili nejen to, že u nás nelze pěstovat tyto plodiny kvůli podnebí a přírodním podmínkám, ale také to, že pravidla světového obchodu jsou nastavena tak, že je finančně nenáročné tyto plodiny k nám dovážet.
  • Na závěr požádejte každého účastníka a účastnici, aby si nakreslil svůj T-graf. Do sešitu si každý účastník a účastnice napíše nadpis „Dovoz potravin“ a pod to nakreslí velké T. Úkolem je do levého sloupce (do levé části T) vepsat 2–4 argumenty pro dovoz potravin a do pravého sloupce (pravá část T) 2–4 argumenty proti němu. Je důležité, aby účastníci a účastnice napsali obojí – argumenty pro i proti. Úkolem není vpisovat argumenty, se kterými oni osobně souhlasí, ale argumenty co možná nejvíce rozmanité, které se týkají daného tématu. Upozorněte účastníky a účastnice, že každý argument má mít formu souvislé věty.
  • Poté co si vyplní T-graf, účastníci a účastnice vytvoří dvojice a sdělí si mezi sebou své argumenty. Vybídněte účastníky a účastnice, že pokud od svých spoluúčastníků a účastnic uslyší argument, který prozatím nemají a shledávají ho zajímavým, ať si ho dopíší do svého T-grafu. Pokud máte  čas, můžete účastníky a účastnice vyzvat, ať si najdou dalšího nového partnera do dvojice a opět řeknou jeden druhému své argumenty. Případně řekněte všem účastníkům a účastnicím, aby udělali „náměstíčko“. Účastníci a účastnice vstanou, korzují po třídě a postupně tvoří nové dvojice. T-grafem a sdílením argumentů pomůžete svým účastníkům a účastnicím dívat se na jednu věc z různých pohledů, učit se naslouchat druhým a přijímat jejich názory jako své vlastní obohacení.
  • Nakonec účastníky a účastnice požádejte, aby si každý sám pro sebe přečetl všechny své nasbírané argumenty a podtrhl jeden, který je pro něj osobně nejdůležitější. Pokud chcete názory účastníků a účastnic vizualizovat, naznačte ve třídě pomyslnou čáru mezi dvěma vzdálenějšími místy – např. u tabule (představuje nejsilnější argument pro dovoz) a vzadu (nejsilnější argument proti dovozu). Účastníci a účastnice si poté stoupnou podle toho, který argument podtrhli jako nejdůležitější, a tudíž jaké stanovisko zaujímají.

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství: 1. Porozumění vzájemné propojenosti světa, 3. Udržitelný život

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi, zkopírováno z: www.cajovnik.cz www.fairtrade.cz http://kakaovnik.navajo.cz www.chokladkultur.se/facts.htm www.caffe.cz/info/botanika-kavovniku www.fao.org Školní atlas světa (2007). Vizovice: ShoCart.

Autor

Skauti NaZemi