Poslušnost? Vůči komu nebo čemu mám být vlastně poslušný? A jak mi s poslušností pomůže skautský slib a zákon?

Výchovný cíl:  Účastník se zamyslí nad poslušností a vyjádří vůči komu/čemu vnímá, že má být poslušný.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Skautská stezka

2. stupeň Vzduchu a ohně - 18 - Skautský slib

Skautská kompetence

Naslouchá svému svědomí, které je formováno na základě skautského slibu a zákona.

Symbolický rámec (Motivace)

7. Skaut je poslušný rodičů, představených a vůdců. Skautka je poslušná rodičů, představených a vůdců. 

 

“(...) s lidmi, kteří dobrovolně nedodržují zákon a vyhlášky se těžko dá vytvořit skutečně demokratická společnost.(...) proto, že poslušnost je stavebním kamenem demokracie. Samozřejmě že ne sama, předpokládá svobodu. Ale kde je svoboda, musí být i odpovědnost - jinak to není svoboda, ale svévole (ta je velmi nebezpečná). A právě poslušnost - to je konkrétní vyjádření té naší odpovědnosti. (...) Poslušnost je odpovědností svobody a tedy nutná podmínka demokracie.(...) Poslušnost o níž nám jde, nesmí být ani slepá, ani pasivní. A už vůbec nesmí nikoho ponižovat. Vzorem poslušnosti, o níž máme usilovat ve svých skautských oddílech, rozhodně není poslušnost vojenská - povel, rozkaz, výkon. Jistěže mohou nastat krizové situace, kdy je nezbytné, aby členové oddílu či jiné skupiny ihned reagovali na pokyny vedoucích či jinak kompetentních osob. Ale právě v těchto situacích se má zúročit to, že běžně je poslušnost odpovědí na rozumné vysvětlení důvodů. Má vyrůstat ze zkušenosti, že ten, kdo poslušnost v něčem žádá, činí tak v zájmu všech, (...) osvědčil se jako autorita, která má své požadavky dobře promyšlené, a sama je rovněž připravena v zájmu všech poslouchat. Ten, kdo poslouchá, má běžně nejen právo, ale i povinnost přistupovat ke své úloze tvořivě: ptát se po důvodech, zodpovědně o nich uvažovat, případně navrhnout lepší řešení

Musíme také uznat, že jsou situace, kdy je správné neposlechnout. Totiž tehdy, když od nás někdo vyžaduje něco zlého, o čem víme, že je to špatné, něco proti našemu svědomí. Neposlechnout v takovém případě ovšem není nic pohodlného, většinou to vyžaduje velkou odvahu i schopnost nést následky

(úryvek z publikace Příběhy ke skautskému slibu a zákonu, 2017)

Obsah programu

Otázky z audio-nahrávky: 

Dokázali byste vy říct něco dostatečně přesvědčivého o poslušnosti (do diskuze mezi spolužáky) a pomůže vám k tomu nějak náš skautský slib a zákon?

 

Doplňující otázky do diskuze:

  • Zkuste stručně popsat vlastními slovy, k čemu v tomto příběhu došlo a v čem podle vás byl největší problém?
  • Zažili jste nějakou podobnou debatu ve škole, v oddílu, doma, s kamarády?
  • Stalo se vám někdy, že poslušnost vůči nějakému pravidlu/pokynu vám přišla jako zbytečnost, hloupost, nebo nespravedlnost? Oč se jednalo? Jaké myšlenky se vám u toho honily hlavou? Jak jste se nakonec rozhodli a jak jste si to odůvodnili? 
  • Můžete společně sdílet jak často a na jakých místech vás tyto myšlenky přepadají (je to více ve škole, s rodiči, ve skautu, vůči pravidlům obce, …). Víte jaké (dobré) úmysly jsou v těchto pravidlech skryté? Existují možnost na těchto místech, jak vyjádřit svůj názor a případně i pozměňující návrh pravidla? Zkusili jste to někdy? 

 

Náměty na aktivity:

  • Zodpovědnost. Nechte kluky a holky v oddíle promyslet vůči komu nebo čemu mají projevovat zodpovědnost. Mohou si napsat seznam, či vytvořit myšlenkovou mapu. Máte tři čtvrtě hodiny společného času? Inspirujte se aktivitou Zodpovědnost
  • Splní si tím i rozšiřující úkol ze skautské stezky 2.st. Moje svědomí-rozšíření: Zodpovědnost.
  • Socha Odpovědnosti. Namalujte obrázek sochy (nebo předložte vytištěný, či jinak ztvárněte) a vedle něj dejte prostor pro sochu “odpovědnosti”, Představte je jako sestry, dvojčata, které bez sebe nemohou existovat. Společně přicházejte na situace, kdy se tohle propojení ukazujte a pojmenujte, jaké vlastnosti má taková odpovědnost mít. Sochu odpovědnosti pak namalujte (či jinak ztvárněte: živý obraz, socha z plastelíny,...) tak, aby byly tyto vlastnosti symbolizované.

Metodické poznámky

Zdroje

Jiří Zajíc - Edy: Příběhy ke skautskému slibu a zákonu.