Aktivita, která slouží k prozkoumání rozdílů mezi potřebami, přáním a právy.
V prostředí lesa se účastníci/ice naučí priorizovat jejich potřeby a rozeznat je od přání.
Účastníci/ice pochopí, že všichni lidé mají stejné základní potřeby a měli by mít i stejná práva.
Počet účastníků: 15 – 20
Příprava
Vytištěné a nastříhané sady kartiček.
Do obálek vložte vždy jednu sadu kartiček na skupinu. Každá skupina by měla mít 4 nebo 5 účastníků.
Postup
1. Účastníky/ice doveďte do lesa (nebo ať si představí, že jsou v lese) a řekněte jim, že se les stane jejich domovem. Vysvětlete, že vše, co potřebují k přežití, najdou v lese, ale půda v této oblasti není dobrá a kvalita vody je nejistá.
2. Každá skupina dostane obálku s kartičkami. Vysvětlete, že vláda podporuje jejich nově vzniklou obec a musí si vybrat 15 kartiček, se kterými by chtěli od vlády pomoci.
3. Vysvětlete, že se vládě nedaří zajistit podporu jejich potřeb tak, jak původně zamýšlela, a proto teď musí sedm kartiček ze svého výběru vyřadit.
4. Jakmile si vyberou, vysvětlete, že dochází k velkým politickým, ekonomickým a společenským změnám (válka, ekonomický kolaps…) a je třeba zavést nová opatření. Dochází ke snižování podpory a je nutné, aby účastníci/ice odebrali ještě čtyři další karty.
5. Diskutujte ve skupině. Podpořte účastníky/ice v tom, aby určili základní potřeby pro přežití. Vysvětlete, že tyto potřeby mají svoji oporu v právech, která jsou ukotvena ve Všeobecné deklaraci lidských práv OSN.
Reflexe
Návrhy otázek pro reflexi:
● Bylo těžké se rozhodnout, čeho se budete muset zbavit?
● Měli skupiny všechno, co potřebovaly?
● Měly skupiny všechno, co si přály?
● Jaký je rozdíl mezi potřebou a přáním?
● Máte tyto věci všichni (položky potřeb)?
● Měly by tyto věci mít všechny děti?
● Myslíte, že všechny děti v (uveďte konkrétní zemi) tyto věci mají?
● Do jaké míry byl les schopen pokrýt vaše potřeby?
Kompetence globálního občanství: 2. Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti; 3. Udržitelný život.
Scotdec: www.ourforestourfuture.org.uk