Aktivita, která slouží k prozkoumání rozdílů mezi potřebami, přáním a právy.

Výchovný cíl: 

V prostředí lesa se účastníci/ice naučí priorizovat jejich potřeby a rozeznat je od přání.

Účastníci/ice pochopí, že všichni lidé mají stejné základní potřeby a měli by mít i stejná práva.

Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Pomůcky a materiál

Obsah programu

Počet účastníků: 15 – 20

Příprava

Vytištěné a nastříhané sady kartiček. 

Do obálek vložte vždy jednu sadu kartiček na skupinu. Každá skupina by měla mít 4 nebo 5 účastníků.

Postup

1. Účastníky/ice doveďte do lesa (nebo ať si představí, že jsou v lese) a řekněte jim, že se les stane jejich domovem. Vysvětlete, že vše, co potřebují k přežití, najdou v lese, ale půda v této oblasti není dobrá a kvalita vody je nejistá. 

2. Každá skupina dostane obálku s kartičkami. Vysvětlete, že vláda podporuje jejich nově vzniklou obec a musí si vybrat 15 kartiček, se kterými by chtěli od vlády pomoci.

3. Vysvětlete, že se vládě nedaří zajistit podporu jejich potřeb tak, jak původně zamýšlela, a proto teď musí sedm kartiček ze svého výběru vyřadit.

4. Jakmile si vyberou, vysvětlete, že dochází k velkým politickým, ekonomickým a společenským změnám (válka, ekonomický kolaps…) a je třeba zavést nová opatření. Dochází ke snižování podpory a je nutné, aby účastníci/ice odebrali ještě čtyři další karty.

5. Diskutujte ve skupině. Podpořte účastníky/ice v tom, aby určili základní potřeby pro přežití. Vysvětlete, že tyto potřeby mají svoji oporu v právech, která jsou ukotvena ve Všeobecné deklaraci lidských práv OSN.

Reflexe

Návrhy otázek pro reflexi:

●         Bylo těžké se rozhodnout, čeho se budete muset zbavit?

●         Měli skupiny všechno, co potřebovaly?

●         Měly skupiny všechno, co si přály?

●         Jaký je rozdíl mezi potřebou a přáním?

●         Máte tyto věci všichni (položky potřeb)?

●         Měly by tyto věci mít všechny děti?

●         Myslíte, že všechny děti v (uveďte konkrétní zemi) tyto věci mají?

●         Do jaké míry byl les schopen pokrýt vaše potřeby?

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství: 2. Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti; 3. Udržitelný život.

Zdroje

Scotdec: www.ourforestourfuture.org.uk

Autor

Skauti NaZemi