Účastníci a účastnice se seznámí se situacemi konkrétních uprchlíků a pochopí jak se tito lidé mohou cítit v cizí zemi. Aktivita je složena ze tří menších částí, každá pracuje s jinými metodami práce - kreslení a sdílení, rolová hra, práce s příběhem.

Výchovný cíl: 
  • Účastníci a účastnice se seznámí se situací konkrétního uprchlíka v českém uprchlickém táboře.
  • Účastníci a účastnice chápou, jak se mohou cítit uprchlíci v cizí zemi, jejímuž jazyku nerozumějí.
  • Účastníci a účastnice analyzují právo každého člověka na výběr země, ve které chce žít, a uvědomují si rozpor mezi tímto právem a skutečnou situací.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 1. stupeň. Tvořivost a zručnost: Tvoření
  • 2. stupeň. Vztahy (rozšíření): Svoboda s ohledem na druhé
  • 2. stupeň. Komunikace mezi lidmi: Předání informace
  • 2. stupeň. Komunikace mezi lidmi: Zdůvodnění
  • 2. stupeň. Propojený svět (rozšíření): Nespravedlnost
  • 2. stupeň. Rozmanitost světa (rozšíření): Tolerance
  • 2. stupeň. Rozmanitost světa (rozšíření): Cizinec, cizinka

Pomůcky a materiál

  • role do skupinek (Příloha 1)
  • příběh (Příloha 2) – jednou do dvojice
  • prázdné papíry A4
  • časopisy k rozstříhání
  • nůžky, lepidla

Obsah programu

Doba trváni aktivity je 45 min.

1) PRVNÍ ČÁST

  • Každý účastník a účastnice dostane jeden prázdný papír A4. Vyzvěte účastníky a účastnice, aby na jednu stranu nakreslili velké zavazadlo (např. kufr, batoh). Zadejte jim následující úkol: Představte si, že musíte s rodiči z ničeho nic opustit Českou republiku a můžete si vzít pouze pět věcí. Co byste si s sebou vzali?

  • Pokud se účastník a účastnice budou ptát na délku svého pobytu mimo ČR, odpovězte jim, že nevíte, na jak dlouho odjíždějí. Účastník a účastnice si promyslí pět věcí a poté je napíší či nakreslí do svého zavazadla.
  • Dejte účastníkům a účastnicím k dispozici různé časopisy, nůžky a lepidla a seznamte je s dalším úkolem: S rodiči jste odjeli do daleké země, kde lidé mluví jazykem, kterému vůbec nerozumíte. Rodiče vám povědí, že se bohužel nemohou vrátit do ČR a že v této zemi začnete žít natrvalo. Co myslíte, že pro vás bude nejtěžší? Jak se budete cítit?
  • Vybídněte účastníky a účastnice, ať si prolistují časopisy a vystřihnou obrázek či fotografii, která bude nejlépe symbolizovat jejich pocity v takovéto situaci. Účastníky a účastnice pak obrázek nalepí na druhou stranu svého papíru a vedle toho napíší, proč si vybrali právě tento obrázek a jak tento obrázek souvisí s jejich pocity. Vysvětlení musí obsahovat minimálně tři věty. Dejte účastníkům a účastnicím časový limit 5–7 minut.
  • Pracujte metodou „Náměstíčko“. Všichni účastníci a účastnice vstanou, vezmou si svůj papír a najdou si partnera do dvojice. S partnerem si pak navzájem představí svá zavazadla a obrázky s komentářem. Poté si najdou nového partnera do dvojice a opět si představí své nápady a úvahy. Účastníky a účastnice by postupně měli mluvit s 2–4 různými partnery.
  • Společně uzavřete tuto část:

Měl někdo něco zajímavého ve svém zavazadle? Co to bylo a proč vás to zaujalo?

Chce někdo z vás sdílet se všemi, jaký obrázek si vybral a proč?

  • Účastníky a účastnice nevyvolávejte. Pokud nikdo z nich nebude chtít sdílet své obrázky s ostatními účastníky a účastnicemi ve třídě, postupte k další části.


2) DRUHÁ ČÁST

  • Účastník a účastnice se rozdělí do dvojic. Řekněte jim, že tím příběh nekončí: Bohužel, země, kam jste přijeli, není příliš otevřená vůči přistěhovalcům z ČR. Musíte být tedy několik měsíců ubytováni ve speciálním azylovém středisku, než se vám podaří získat oficiální povolení k pobytu.

Jak myslíte, že vypadá život v takovém středisku?

Jak budete trávit volný čas?

Co budete nejvíce postrádat?

  • Otázky pro lepší přehlednost napište na tabuli. Účastníky a účastnice ve dvojicích hledají společně odpovědi na tyto otázky. Dejte jim časový limit tři minuty. Odpovědi pak prodiskutujte společně s celou třídou.
  • Účastníky a účastnice si nyní vyzkoušejí, jaké je to žít s lidmi, jejichž jazyku nerozumějí, a jak náročné je v takovém případě s nimi komunikovat. K simulaci této situace využijete rolové hry, při níž žádný z účastníků a účastnic nesmí promluvit. Účastníky a účastnice si mohou zvolit jakýkoliv jiný způsob komunikace. Vyzvěte účastníky a účastnice, ať vytvoří trojice. Každý z nich dostane jedno ze třech zadání rolí (Příloha 1). Pokud počet účastníků a účastnic není dělitelný třemi, udělejte jednu větší skupinku, ve které dva účastníky a účastnice budou sdílet jednu roli. Předtím, než účastníkům a účastnicím role rozdáte, zdůrazněte, že je zakázáno během celé této aktivity mluvit.
  • Tuto část společně uzavřete otázkami:

Jaké to pro vás bylo? Jak se vám komunikovalo s vašimi spolubydlícími?

Jak byste se cítili, kdybyste tímto způsobem museli komunikovat každý den?

3) TŘETÍ ČÁST

  • Sdělte účastníkům a účastnicím informaci, že jen v roce 2008 bylo na celém světě 42 milionů lidí, kteří kvůli konfliktu nebo pronásledování museli odejít z domova, přičemž mnozí z nich jsou právě děti. Nyní účastníkům a účastnicím přečtěte příběh Abdina, který přišel do ČR z Íránu a ocitl se v podobné situaci jako oni v předchozí aktivitě (Příloha 2).
  • Účastníky a účastnice vyzvěte aby si ve dvojicích příběh převyprávěli. Každý by měl vyzdvihnout důležité pasáže a myšlenky. Vzájemně mohou příběh prodiskutovat.
  • Dále veďte diskuzi:

Co vás v příběhu překvapilo a proč?

Na co byste se zeptali Abdina, kdybyste se s ním potkali?

Jak myslíte, že nás Abdin vidí? Co by o své zkušenosti z „nové“ země napsal svým kamarádům do Íránu?

Co se podle vás dalo udělat jinak, aby Abdin nakonec neskončil v nemocnici?

  • Aktivitu ukončete postojovou škálou. Požádejte účastníky a účastnice, aby vstali, a naznačte jim, odkud kam vede pomyslná čára. Na jednom jejím konci bude „ano, souhlasím“ a na druhém „ne, nesouhlasím“. Účastníky a účastnice se mohou postavit kamkoliv mezi tyto dva póly. Přečtěte jim následující výrok, který jistě vyvolá živou diskusi mezi účastníky a účastnice. Úkolem každého účastníka a účastnice je rozmyslet si, do jaké míry s ním souhlasí či nesouhlasí:

Každý člověk by měl mít právo si vybrat, v jakém státě chce žít, a proto žádný stát (ani Česká republika) by jim toto právo neměl upírat.

  • Až si každý najde své místo na škále, vyzvěte účastníky a účastnice, aby zdůvodnili pozici, kterou si vybrali. Můžete jim pomoci metodou „imaginárního mikrofonu“, což zaručí, že vždy bude mluvit pouze jeden. Upozorněte účastníky a účastnice, že v případě, že uslyší argument, o němž prozatím sami nepřemýšleli a který pozmění jejich stanovisko, mohou kdykoliv změnit svou pozici na škále. Vy jako organizátor nekomentujte ani nehodnoťte názor účastníků a účastníc. Není zde žádná správná či špatná odpověď.

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství: 4. Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi, zkopírováno z: -UNHCR, UN Refugee Agency (2009): 2008 Global Trends: Refugees, Asylum-seekers, -Returnees, Internally Displaced and Stateless Persons. -www.unhcr.cz -www.migraceonline.cz

Autor

Skauti NaZemi