Už jste někdy byli v Liliputské vesnici nebo se setkali s obrem? Pokud ne, tak je ideální čas to zažít. Staňte se na odpoledne liliputy, vydělejte si svou pílí peníze, ukažte, že umíte pracovat s nářadím a postavte netradiční stavby, vyperte prádlo v mýdlovém slizu… zkrátka dokažte, že se ničeho nebojíte.

Výchovný cíl:  Účastník ví, jak správně a bezpečně používat pracovní nástroje / nářadí a vyzkouší si práci s nimi v praxi. Účastníci správně a bezpečně používají nářadí při práci.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

větve (klacky) průměr 2 cm (nebo alespoň prostředí s takovým materiálem), drobný materiál na přípravu makety nástroje (jutové provázky aj. dle uvážení organizátora), silnější provázky na vazbu klece, hřebíky, kolíky, mobilní telefony, liliputské peníze, megafon, dataprojektor / notebook / prostěradlo nebo promítací plátno, razítka, prací soda, jádrové mýdlo, voda (a něco, v čem se bude voda ohřívat)

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(45 minut)

didaktické hry

Vedoucí uvedou aktivitu motivační scénkou. Účastníci se v rámci aktivity nacházejí v liliputím městě. Námětem scénky může být hádka několika liliputů na základě části I. kapitoly knihy Gulliverovy cesty (příloha č. 1), avšak v první části aktivity je potřeba prezentovat liliputí město jako poklidné městečko bez problémů.

Účastníci se rozdělí na libovolně velké skupiny. Jejich úkolem je vytvořit služby pro ostatní liliputy (účastníci mezi sebou) a vydělávat tak hrací peníze. Každá ze služeb musí být označena listem A4 s nápisem služby, provozovatele a ceníkem (např. čištění bot, kadeřnický salon, hostina v trávě, výuka tance atd.).

Vedoucí nechá dostatečnou časovou prodlevu na vytvoření služeb, následně prochází jednotlivé služby a nakupuje / odměňuje. Vedoucí po celou dobu aktivity zůstává v roli císaře a svým chováním upravuje tempo i charakter aktivity.

Pozorujeme tempo hry. Když se nám zdá aktivita s obchody dostatečně rozvinutá, přecházíme k druhé části aktivity.

2

skupinová

(45 minut)

didaktické hry



Vedoucí (lépe několik vedoucích) uvede tuto část aktivity krátkou motivační scénkou. Námětem scénky může být hádka několika liliputů na základě části I. kapitoly knihy Gulliverovy cesty (příloha č. 1)., kteří zvěstují zprávu, že nemají tak velkou stavbu, kam by Gullivera uložili. (navození problému) Císař tedy vydá prohlášení, že je potřeba takovou budovu postavit. 


Účastníci se rozdělí do skupin – vedoucí určí minimální počet účastníků ve skupině. Jejich úkolem bude vytvořit funkční maketu pracovního nástroje (sekery) pouze z přírodních materiálů (kamene, dřeva, lýka apod.), se kterou budou připravovat budovu pro Gullivera.

3

skupinová

(30 minut)

didaktické hry

Vedoucí (císař) oznámí účastníkům, že dostal zprávu od sousedního liliputského císařství, že mají o jejich nástroje zájem. 

Účastníci mají za úkol natočit krátká videa, ve kterých svůj nástroj představí včetně bezpečné práce s ním (viz metodické pokyny). Ve videu mají za úkol zmínit, v čem je jejich nástroj jedinečný. Video by mělo obsahovat i praktickou ukázku práce s nástrojem (přeseknutí dřevěného prutu o průměru minimálně 2 cm), aj. 

4

Skupinová

(15 minut)

Didaktické hry

Následuje projekce klipů. Císař si vybírá nejlepší nástroj a nejlépe zpracovaný klip, ten odměňuje hracími penězi.

Jednotlivé skupiny se mohou po projekci krátce zhodnotit. Reflexe by měla být zaměřená zejména na otázky typu: Co vám přišlo nejtěžší?, Co vám pomohlo?, Na co jste si museli dát pozor?.

5

skupinová

(30 minut)

didaktické hry

Aktivita pokračuje stavbou celé „budovy“ (klece) o velikosti člověka. Zde se zaměříme především na spojování klacků. Vedoucí (císař) si však umíní, že si chce vybrat tu nejlepší. Skupinám nařídí, aby spojovaly stavbu tak, aby došlo k použití všech těchto možností:

- hřebíky

- šikmá vazba

- kolmá vazba

- kolíky (čepy)
(...)

Též proběhne vyhodnocení aktivity a tým, který se nejlépe vypořádal se zadáním, je odměněn liliputími penězi. 

6

skupinová

(35 minut)

didaktické hry

Liliputi odjakživa používali k praní svého prádla prací sliz. Jenomže ten právě došel. Úkolem jednotlivých týmů je tedy nakoupit na tržišti za své hrací peníze jednotlivé složky pracího slizu a pro císařské prádelny ho vyrobit. 

Výroba pracího slizu

0,5 litru horké vody + 50 g mýdla (Jelen, jádrové apod.) + 35 g prací sody. Rozmíchat a doplnit vodou na objem 2,5–3 l a nechat vychladnout. Během chladnutí sliz míchat, aby se nevytvořil škraloup. Následně zředit vodou na konzistenci tekutého prášku.

Praní

Vedoucí předá týmům kus látky zašpiněný od bahna (všem týmům stejně špinavý). Žádá jeho vyprání. Následně hodnotí jeho čistotu (odměňuje liliputskými penězi).

7

samostatná práce

(25 minut)

didaktické hry

Vychytávka (zlepšovák)  pro liliputské město:

Každý z účastníků má za úkol vytvořit něco pro město. Na tržišti si mohou nakoupit nástroje pro výrobu. 

Vychytávky (zlepšováky) císař vyhodnotí liliputskými penězi.

8

individuální

(20 minut)

samostatná práce

Závěrečné komité:

Všichni liliputi se sejdou.
Císař předkládá následující otázky:
U kterých věcí bychom se mohli jako „velcí lidé“ inspirovat u liliputů?

Jak se vám dařilo plnit úkoly?
Co bylo pro vás nejlehčí / nejtěžší?
Pomohlo vám, že už jste dříve podobnou činnost zkoušeli / dělali v běžném životě?
Na co bylo potřeba si dát pozor při práci s nástroji?
Jakou strategii jste zvolili při plnění úkolů – rozdělili jste si role ve skupině? Jak?
Co se vám při společné práci osvědčilo?

(...)

Metodické poznámky

Aktivita je časově náročnější. Doporučujeme zařadit do programů s většími časovými celky, například na projektové dny, adaptační kurzy, táborové dny, výpravy aj. Před aktivitou je vhodné seznámit účastníky s bezpečností práce s používanými nástroji.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(45 minut)

didaktické hry

Poskytování služeb většinou všechny účastníky nenaplňuje, a tak je třeba být více kreativní. Lze například vytvořit liliputskou tiskárnu peněz – nakreslíme předlohu peněz na A4 a pak vykupujeme listy s nakreslenými penězi (oceňujeme zpracování vyšším finančním ohodnocením). Peníze následně ze zadní strany opatříme razítkem (tím získají platnost). 

2

skupinová

(45 minut)

didaktické hry



Při větší časové dotaci na aktivitu lze různě pracovat s celou 1. kapitolou knihy Gulliverovy cesty (například přečíst den předem). 

3

skupinová

(30 minut)

didaktické hry

Obsah videa lze upravit a více specifikovat. Tedy přesně stanovit například na flipchartový list (který bude upravený jako vyhláška císaře):

– jak má být video dlouhé (stopáž),

– na co si při práci s nástrojem dávat pozor (bezpečnostní pokyny),

– jak se dají získat náhradní díly atd.

4

skupinová

(15 minut)

didaktické hry

Klipy je možné promítat projektorem na plátno, nebo jen ukázat císaři, který bude aktivitu hodnotit.

V případě, že k hromadné projekci pro všechny účastníky  nedojde, lze klipy promítnout buď ve večerním programu, nebo jiný den (když bude vhodná příležitost). Jedná se o aktivitu, která podporuje soudržnost skupiny. 

Pozor na hodnocení: je třeba, aby byly ohodnoceny všechny skupiny, ocenit minimálně jejich snahu.

5

skupinová

(30 minut)

didaktické hry

Účastníci mohou při tvorbě klece použít dostupné drobné nástroje (nůž, sekeru, pilu, kladívko). Dle uvážení organizátorů.

6

skupinová

(35 minut)

didaktické hry

Pozor – při výrobě slizu se používá horká voda. Práce s horkou vodou je možná pouze za přítomnosti dospělé osoby.

7

samostatná práce

(25 minut)

didaktické hry

Tuto část jde z časových důvodů vynechat.

8

individuální

(20 minut)

samostatná práce

Při diskuzi je vhodné chválit spolupráci v týmu.

V případě, že v některém týmu spolupráce nefungovala, zjistit pomocí otázek, co se stalo, případně ošetřit vztahy mezi účastníky.

Zdroje

Gulliverovy cesty - kapitola I: cesta do Liliputu ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 16. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/40/34/76/gulliverovy_cesty.pdf
http://followers.thcnet.cz/CyberNet/Punk-Rock%20Rebels%20Library/8.%20Fine%20Literacy/eBOOKs/Swift-Gulliverovy_cesty.pdf

Swift, Jonathan. Cesty Gulliverovy. [S.l.: s.n., mezi 1944 a 1966]. 1 sv. (nestr.).

SWIFT, Jonathan. Gulliverovy cesty [e-kniha]. Přel. Skoumal, Aloys. Městská knihovna v Praze, 2018. Dostupné z: https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/40/34/76/gulliverovy_cesty.pdf

Vazby [online]. [cit. 2021-02-18]. Dostupné z: http://files.junak-mnisek.webnode.cz/200000190-0c95f0d8f9/vazby.pdf

Červinka, Jiří. Skautská praxe 2.0. První vydání. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distrubuční centrum, z. s., 2019. 54 stran. ISBN 978-80-7501-132-9.

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra