Simulační hra založená na skutečném experimentu, který hledal nejefektivnější strategii pro soupeřící stra­ny. Základní princip hry je stejný jako u aktivity Boj o banány, ale tato hra rozvíjí myšlenku dále a poskytuje prostor pro hlubší prožitek a následnou diskuzi.

Výchovný cíl:  Účastníci a účastnice si vyzkouší možné strategie pro spolupráci či soupeření v situacích podobných vězňovu dilematu. Účastníci a účastnice si vyzkouší rozdíl mezi absolutním a relativním ziskem. Účastníci a účastnice aplikují své zkušenosti ze hry na reálné situace (např. kácení deštných pralesů, tržní mechanismy, bezpečnostní dilemata).
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

  • bodovací tabulka
  • záznamový arch
  • hlasovací karty pro každou skupinu (viz Příprava)
  • obálka s kartou „Konec hry“ (viz Příprava)
  • fixy
  • odměna pro vítěze (např. tabulka fair trade čokolády)
  • stopky

Obsah programu

Časová náročnost: 100–120 minut

Velikost skupiny: 4–16 lidí

Příprava

  • Připravte bodovací tabulku tak, aby odpovídala počtu skupin, které budou hrát (Příloha 1).
  • Připravte záznamový arch tak, aby odpovídal počtu skupin, které budou hrát (Příloha 2).
  • Připravte 2 hlasovací karty pro každou skupinu – na jednu nakreslete kroužek, na druhou křížek; použijte různé barvy, např. modrý kroužek, červený křížek.
  • Záznamový arch a obálku s kartou „Konec hry“ umístěte na viditelné místo (karta v obálce by měla obsahovat text: „Tato hra končí po 13. kole.“).
  • Rozestavte židle do tvaru podkovy – jednu židli pro každého účastníka.

Postup

Krok 1: Rozdělte účastníky a účastnice rovnoměrně do 3 nebo 4 skupin. Pamatujte na to, že záznamový arch a bodovací tabulka musejí odpovídat počtu skupin.

Krok 2: Hráči si sednou po skupinách na židle. Ujistěte se, že všichni vidí na záznamový arch. Požádejte skupiny, aby si vymyslely krátký název, který napíšete k jejich řádku na záznamovém archu.

Krok 3: Vysvětlete pravidla hry:

  • Každá skupina má svůj „hlasovací systém“: jednu kartu s křížkem, druhou s kolečkem.
  • Hra má 35 kol. Úkolem každé skupiny je dohodnout se, zda budou v daném kole hrát „křížek“, nebo „kolečko“.
  • Na začátku si každá skupina zvolí svého mluvčího. Úkolem mluvčího v každém kole bude ukázat kartu, na které se skupina dohodla. Karty všech skupin se budou vždy ukazovat najednou.
  • Skupiny v každém kole získávají body podle bodovací tabulky. Vždy najděte řádek, který odpovídá kombinaci zahraných znaků v daném kole. Druhý sloupec pak obsahuje bodový zisk skupiny, která zahrála kolečko, třetí sloupec zisk skupiny, která zahrála křížek. Spočítejte body a zapište je do záznamového archu, zapište také znak, který skupina hrála. Bodovací tabulku účastníci nesmějí vidět!
  • Během hry mohou účastníci a účastnice komunikovat jen v rámci své skupiny; komunikovat s ostatními skupinami není dovoleno. Existuje ale výjimka v podobě komunikačních kol označených „C“ na záznamovém archu – během těchto kol mohou skupiny po dobu dvou minut komunikovat s ostatními, potom budou mít čas dohodnout se v rámci své skupiny.
  • Kromě komunikačních kol označených „C“ jsou tu také bonusová kola vyznačená na záznamovém archu, např. „B-5“, přičemž číslo reprezentuje hodnotu, kterou se bude násobit bodový zisk z tohoto kola. (Znak B-3 znamená, že body získané skupinou v příslušném kole se budou násobit třemi.)
  • Cílem hry je získat co nejvíce bodů. Odměnou pro vítěze této hry je tabulka fair trade čokolády.

Krok 4: Nechte prostor na dotazy, a pokud je potřeba, vysvětlete nejasnosti. Každá skupina si nyní zvolí „mluvčího“, který bude obsluhovat „hlasovací zařízení“.

Krok 5: Nyní je čas začít hru. Jako vedoucí hry vždy ohlásíte další kolo a poskytnete prostor pro diskuzi ve skupinách.

Pokud je čas na komunikační kolo, nejprve poskytnete prostor pro diskuzi všech týmů. Tuto diskuzi nemoderujte, jen dohlédněte na časový limit. Vaším cílem během této části hry bude být co nejméně vidět a slyšet. Je dobré dávat krátké a jasné pokyny, které udržují dynamiku hry. Diskuze je na hráčích.

Navrhované pokyny (běžné kolo):

  • „Třetí kolo, čas na diskuzi v týmech. Máte dvě minuty.“
  • „Zbývá třicet sekund.“
  • „Prosím připravte si zvolený symbol. Připraveni?“
  • „Tři, dva, jedna, TEĎ.“

Navrhované pokyny (komunikační kolo + bonus B-3):

  • „Sedmé kolo, prostor pro diskuzi mezi týmy. Máte dvě minuty.“
  • „Zbývá třicet sekund.“
  • „Ukončete diskuzi.“
  • „Nyní máte čas na diskuzi ve skupinách. Pamatujte, že body získané v tomto kole se budou násobit třemi.“
  • „Prosím připravte si zvolený symbol. Připraveni?“
  • „Tři, dva, jedna, TEĎ.“

Krok 6: Zaznamenejte kombinaci znaků zahranou v každém kole (např. 3 kroužky, 1 křížek) a body získané každým týmem do záznamového archu. Poté začněte další kolo a dejte prostor na diskuzi ve skupinách nebo mezi týmy.

Krok 7: Můžete také po několika kolech sečíst body a sdělit průběžné výsledky. To dává hráčům možnost chvíli si odpočinout a můžete tak také stimulovat hru (např. „Takže to máme –5 pro modrý tým, –3 pro zelený, –9 pro červený a vede žlutý tým s nulou! Možná jsem dostatečně nevysvětlil pravidla. Každopádně jsem říkal, že máte získat maximum bodů, že? A nemyslel jsem tím záporné body...“).

Krok 8: Po 13. kole ukončete hru. Pro účastníky a účastnice to bude překvapení (záznamový arch je připraven pro 35 kol a oni nečekají, že hra skončí), což může způsobit určité napětí. Případné protesty (např. proti zvýhodnění jedné ze skupin) se dají snadno vyřešit připravenou obálkou obsahující kartu „Konec hry“: kartu vydělejte z obálky a přečtěte ji nahlas.

Krok 9: Po skončení hry sečtěte všechny body. Můžete na to vyhlásit krátkou přestávku. Když jsou body sečteny, soustřeďte se na reflexi, nejdůležitější část aktivity. Po reflexi nezapomeňte hráče odměnit čokoládou.

Reflexe

Nejprve dejte prostor pro vyjádření emocí, které se během hry nashromáždily. Hráči potřebují určitý čas na to, aby vystoupili z rolí a mohli klást otázky, na které během hry nedostali odpověď (např. nevěděl jsem, jak hrát, co je cílem, s nimi to stejně nemělo cenu hrát...).

Pokračujte otázkami typu:

  • Hra skončila. Jak byste rozdělili odměnu?
  • Jaká byla vaše strategie? Co bylo vaším cílem? (Mít víc bodů bez ohledu na ostatní? Nebo získat co nejvíc dohromady za všechny skupiny?)
  • Jaké je maximum bodů, které by bylo možné získat? A kolik jste ve skutečnosti získali? Proč?
  • Jak jste hráli v prvním kole a proč?
  • Jak se lišila vaše strategie pro následující kola?
  • Jaká myslíte, že je nejlepší strategie?

V určitém bodě diskuze doporučujeme představit vlastní experiment (viz Poznámka), v němž soutěžily počítačové programy a jako nejúspěšnější strategie se ukázala ta, která aplikovala systém „půjčky na oplátku“. V případě, že jste se nedotkli tématu absolutních a relativních zisků v diskuzi, můžete rozdíl vysvětlit teď (viz Infobox).

Pokračujte osobním zamyšlením nad hrou.

  • Dostali jste se někdy do podobné situace? Jak jste ji vyřešili?
  • Byla tato situace podobnější dilematu v prvním kole, nebo hře s mnohonásobným opakováním?
  • Sledují aktéři v těchto situacích spíše relativní, nebo absolutní zisky? Je možné spolupracovat?
  • Jak by se tato zkušenost dala využít v reálném životě?

Metodické poznámky

Při vysvětlování postupu hry je velmi důležité přesně for­mulovat cíl hry. Pokud se někdo bude ptát, opakujte: „Cílem hry je získat co nejvíc bodů“. Hráči si cíl musejí interpretovat sami. Proto nespecifikujeme, kdo má body získat ani jak bude rozdělena cena.

Doporučujeme připravit kartu „Konec hry“ a umístit ji na viditelné místo poblíž záznamového archu. Karta pomůže uklidnit situaci, až hru ukončíte – představuje hlas zvenčí, který účastníci obtížně zpochybní.

Protože postup hry je poměrně složitý, doporučujeme, aby hru vedli dva lektoři. Je to jednodušší, např. při zaznamenávání bodů do záznamového archu.

Aktivita je založena na skutečném experimentu, který byl opakovaně prováděn v 60. a 70. letech 20. Století s cílem najít nejefektivnější strategie pro situace odpovídající takzvanému „vězňovu dilematu“. Vězňovo dilema je jedním z klíčových témat teorie her. Tato teorie se s pomocí matematických modelů snaží najít nejúspěšnější strategii, jež povede k maximalizaci zisků soupeřících stran. Vězňovo dilema se zaměřuje na situaci, v níž se sobecký zájem jednotlivce střetává se zájmy celku. Řešení vězňova dilematu pro nekonečný (nebo velmi vysoký) počet hraných kol pomocí strategie zvané „půjčka na oplátku“ se stalo základem řady teorií spolupráce v mnoha oblastech vědy. Hráč používající tuto strategii ­ v prvním kole spolupracuje a v následujících kolech vždy udělá totéž jako jeho protivník o kolo předtím.

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi Zkopírováno z: HRUBANOVÁ, Kristýna a Martina HOLKOVÁ, ed., 2011. Buzola: příručka globálního rozvojového vzdělávání nejen pro volný čas. Brno: NaZemi - společnost pro fair trade ve spolupráci s organizacemi Südwind-Rakousko, C.E.G.A-Bulharsko, Anthropolis-Maďarsko, FDSC-Rumunsko, European Perspective-Řecko. ISBN 978-80-905146-1-4. Dostupné také z: http://www.nazemi.cz/cs/buzola

Autor

Skauti NaZemi