Vyzkoušej aktivitu z Národního skautského jamboree 2023! Fyzické aktivity se symbolickým rámcem bezpečnosti a řešení problémů fiktivní družiny Arašídů. #Národní skautské jamboree #NSJ

Výchovný cíl:  Účastníci si dokáží lépe představit zásady bezpečnosti a ochranné pomůcky a uvědomí si, jak se chránit před různými nebezpečími na výpravě (ať už prevencí nebo při problému). Účastníci si vyzkouší práci s některými ochrannými pomůckami (výstražný trojúhelník).
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 1/12 Nečekaná situace (část)
    • V nečekané situaci, která je popsaná nebo sehraná, správně zareaguji. Např. když se bude blížit podezřelý člověk (opilý, agresivní, ...), když vidím tonoucího. Uvedu situace, ve kterých se nebudu pouštět do záchrany člověka samostatně bez další pomoci.
    • Jakou situaci jsem řešil/a:
    • Situace, kdy si řeknu o pomoc:
  • 2/10 Vlastní bezpečnost
    • Vlastní bezpečnost. Vysvětlím a ukážu družině, jak při poskytování první pomoci chránit sám/sama sebe (výstražný trojúhelník, vesta, lékařské rukavice apod.).
  • 2/45 Bezpečnost v přírodě
    • Doporučení. Vytvořím seznam doporučení, jak se chovat v přírodě, aby se nestalo nic nechtěného (např. ztráta člena skupiny, nemáme možnost ošetřit rozbité koleno, setmělo se a nic nevidíme). Doporučení zkonzultuji s vedoucí/m a představím družině.

Pomůcky a materiál

Pro každou skupinu

Pro všechny

  • vytištěný 1 příběh Arašídů problémy a řešení 
  • vytištění smajlíci na reflexi 
  • smývatelné plastové kartičky, fixky na tabuli, hadřík nebo malé papírky a psací potřeby (cca 10 na každou skupinu)

Obsah programu

Úvod - běhačka získávání pomůcek (cca 12 min)

Účastníci jsou rozděleni do několika skupin, ve kterých pracují na úkolech (např. několik družin v oddíle).

Cíl aktivity: Sesbírat si do družiny kompletní sadu pomůcek týkající se bezpečnosti 

  • skupina se snaží sesbírat v průběhu hry všechny bezpečnostní pomůcky
  • skupina bude mít na začátku za úkol určit si domeček (místo, kam budou nosit své ochranné pomůcky)
  • na okrajích herního pole (okraje naproti sobě) jsou umístěny bezpečnostní pomůcky
  • v průběhu hry vždy půlka skupin (sběrači) běhá pro své věci a druhá půlka je chytá (chytači)
  • chytači musí vždy běhat po dvojicích/skákat po jedné noze (a další handicapy), sběrače chytí tak, že se ho dotknou
  • sběrač musí po chycení zůstat na místě, dřepnout si a počkat, než ho oběhne nějaký další sběrač
  • pokud nese sběrač nějaký předmět, nepouští ho, po oživení s ním pokračuje dál do domečku
  • po pěti minutách se půlky účastníků vystřídají, čas by měl stačit na sesbírání všech pomůcek, pokud ne, na konci bude jedna minuta, kdy si pro zbytek můžou doběhnout a nikdo je nebude chytat

Bezpečnostní pomůcky/vybavení (tučně co je reálné, ostatní lístečky): výstražný trojúhelník, reflexní vesta, reflexní pásek, červené světlo, družinová lékárnička, jednorázové rukavice, pláštěnka, mapa, láhev s vodou, telefon, teplé ponožky, baterka

 

K čemu to je. (10 min)

Cca 3 min: skupinka přemýšlí, co mají dané věci společného. Když se shodnou, zapíšou si a pokračují na další zadání - rozdělit věci na ty, které předcházejí problému a ty které použijeme, když je problém. (Cca další 3 min.). Při rozdělování si ve skupince zkusí říct, kdy by danou pomůcku použili, případně jakému problému zabrání.

 

Řešení nesnází družiny Arašídů (10 min)

Po ploše jsou rozmístěny problémy fiktivní družiny Arašídů na výpravě. Skupinky se snaží tyto problémy vyřešit za stanovený čas - přinesou tam lístek s pomůckou a stručným komentářem na lístečku, proč dané řešení zvolili. “Např. nesu reflexní vestu, aby byli v mlze vidět”. Každý lísteček lze použít jen jednou, musí se tedy domluvit rychle co kam dají. Pokud je to možné, pomůcku cestou nebo na místě rovnou použije (trojúhelník sestaví, vestu si na cestu obleče, …)

Problémy:

  • dopravní nehoda (trojúhelník)
  • mlha (vesty)
  • cesta po silnici v noci (pásky + červené světlo)
  • cesta v lese v noci (baterka)
  • slejvák (pláštěnka)
  • vedro a žízeň (velká láhev s vodou)
  • středně drsné zranění (rukavice)
  • lehčí, ale nepříjemné zranění (lékárnička)
  • ztratili se celá družina (mapa, telefon)
  • ztratil se jeden člen družiny (telefon)
  • zima na výpravě/zmoknou boty (teplé ponožky)

 

Správné řešení (10 min)

Vedoucí přidá ke každému problému správné řešení (přidá papír s krátkým dokončením příběhu), skupinky si je projdou, porovnají s řešením ostatních. Mohou si nová řešení zapsat do zápisníků.

Reflexe

Ve skupince se účastníci musí shodnout na odpovědi na otázku, napsat ji na lísteček a nalepit k příslušnému emotikonu. 

  • Vytvořte seznam 5 bezpečnostních tipů, jak zvládnout výpravu v přírodě bezpečně a napište si je do zápisníku.
  • Vymyslete 3 příklady, kdy a jak chránit sebe (např. pomůckou) a 3 příklady, kdy se raději do záchrany vůbec nepouštět.
  • Setkali jste se už na výpravě s nějakou nečekanou či dokonce nebezpečnou situací? Jak jste ji řešili? Řešili byste ji po tomto programu jinak? 

Metodické poznámky

Je vhodné použít místo kartiček opravdové pomůcky (pláštěnka, baterka, ...)

Zdroje

Národní skautské jamboree 2023