Vyzkoušej aktivitu z Národního skautského jamboree 2023! Program pro oddíl, kde si účastníci v jednoduché pohybové hře postupně zažijí jednotlivá období 20. století. Společně pak skládají za sebe jednotlivé události z historie skautingu a pomocí historických pramenů se snaží dopátrat příběhu vybraných osobností. Rozvíjí si tak schopnost hledat souvislosti a vyhledávat informace v textu nebo obrázku. #Národní skautské jamboree #NSJ
Skládání časové osy (20 minut)
Oddíl má za úkol získat všechny kartičky z pole. Kartička se buď týká nějaké události nebo nějaké osobnosti. Během hry (nezávisle na fázích) se v hracím poli může nacházet vždy max. 10 hráčů. Hra má několik fází (vyhlašovaných vedoucím i s letopočty). Každá fáze představuje jedno historické období, podle toho se mění jejich délka. Každá kartička má barvu podle toho, do které fáze spadá. Hráči mohou v dané fázi sbírat jen ty kartičky, které do této fáze náleží, nebo ty z předchozích fází. Pokud vezmou špatnou kartičku a zjistí to až poté, co odejdou z pole (když ještě jsou v poli, tak si jí vymění), tak jí odevzdávají vedoucímu, oddíl už jí nemůže získat zpět. V některých fázích mohou být účastníci nějak omezeni podle historického kontextu.
1. fáze - před první světovou válkou - bez omezení
2. fáze - 1. sv. válka - účastníci se musí plížit, jinak je vedoucí pošle zpět a do pole musí jít někdo jiný
3. fáze - první republika - bez omezení
4. fáze - 2. sv. válka - účastníci se musí plížit, jinak je vedoucí pošle zpět a do pole jde někdo jiný. Vedoucí sedí zády k poli, pravidelně se otačí neb když slyší nějaký zvuk. Když vedoucí vidí kohokoliv v poli se pohybovat, vrací ho zpět a do pole jde někdo jiný.
5. fáze - 1945-1948 - 0,5 minuty bez omezení; 1948-1968 - Vedoucí sedí zády k území s kartičkami, otočí se, buď když někoho slyší mluvit (nebo dělat moc velký hluk) nebo po nějakém časovém úseku. Kdykoliv se otočí, musí všichni, kdo jsou právě v poli, ztuhnout a nehýbat se. Pokud vedoucí vidí někoho se pohybovat, posílá ho ven z pole a do pole jde někdo jiný. Pohybovat se ale mohou normálně.
6. fáze - komunismus - 70. a 80. léta - vedoucí sedí zády k území s kartičkami, otočí se, buď když někoho slyší mluvit (nebo dělat moc velký hluk) nebo po nějakém časovém úseku. Kdykoliv se otočí, musí všichni, kdo jsou právě v poli, ztuhnout a nehýbat se. Pokud vedoucí vidí někoho se pohybovat, posílá ho ven z pole a do pole jde někdo jiný.
7. fáze - 90. léta, současnost - bez omezení
Během této hry (když zrovna neběhají)
Když někdo získal kartu s událostí (A5, je na ní název události, historický pramen a otázka, na kterou by mělo být možné odpovědět pomocí historického pramene), připevní jí kolíčkem na časovou osu (v závislosti na tom, zda se odehrála před nebo po jiných událostech), pokud je v poli mnoho lidí, v mezidobí samostatně odpovídá na otázku/plní úkol na kartičce.
Když někdo získal kartu s materiálem o osobnosti (A7, jen s historickým pramenem), snaží se zjistit, ke které osobnosti jeho kartička patří a najít ostatní se stejnou osobností, pokud je v poli hodně lidí, pomocí jednotlivých pramenů se snaží ve skupině odpovědět na otázku týkající se dané osobnosti
Po skončení hry mají účastníci čas na domluvu, jaká událost je z daného období nejdůležitější, na složení skupinek k osobnostem a zkonstruování příběhu osobnosti.
Kontrola časové osy (15 minut)
Vedoucí projde společně se všemi dětmi časovou osu. Nejprve se otočí kartičky a zkontroluje se pořadí - kartičky mají na druhé straně písmenka, která by měla vytvořit větu "CICERO HISTORIA MAGISTRA VITAE EST." (Historie je učitelkou života; Cicero byl římský básník, politik a především řečník). Poté se postupně zastavujeme u jednotlivých časových období podle hry výše.
Účastníci, kteří mají kartičky z daného období, se snaží “své” období představit ostatním (za cca 1-2 min.). U období, se kterým je spojena některá osobnost (všechny materiály s ní související mají na sobě flek stejné barvy jako text daného období), skupinka představí ostatním příběh, který odvodila.
Měli by odpovědět na otázky ze stezky (položí je vedoucí)
Zopakování událostí
Každý účastník se postaví k události,
(otázky čte vedoucí)
Pokud někdo chce sdílet proč mu právě toto přijde důležité, může.
Blízko osy leží prázdné lístečky - účastníci na ně mohou dopsat událost, která podle nich na ose chybí.
Reflexe osobností a pohybové hry
Krátké zamyšlení v tichu každý sám, mohou si psát do zápisníku, vedoucí čte otázky.
Hodí se, když pohybovou hru vedou dva vedoucí. Jeden hlídá čas a čte fáze, druhý kontroluje účastníky v poli.
Je možné aktivitu prodloužit nebo rozdělit na dvě části a věnovat se jak jednotlivým událostem nebo osobnostem více do hloubky. Časovou osu je také možné vyvěsit jako doplněk např. na táboře, se správnými odpověďmi na otázky z druhé strany.
Je možné vybrat vlastní osobnost (např. z vašeho oddílu nebo regionu). Zajímavá by byla určitě i aktivita, kde by materiály dohledávali sami účastníci.
Další nápady na historické hrdiny
Václav Havel - Jak se brouk stal prezidentem?
Štěpán Trochta
Eduard Marek - Hroznýš
atentát na Heydricha - Vladimír Petřek/sestry Fafkovy, Novákovi, Vosmíkovi, Strnadovi, …
Arnaud Beltrame - vyměnil sebe za ženu drženou jako rukojmí teroristou
Malala Jusúf
Zdeněk Ježek - Muskwa
Josef Toufar
Soudobí hrdinové
skautka se skinheadem - demonstrace proti migraci, Brno 2015
Tienanmen Tank Man - muž, který se postavil tankům, Peking 1989
Jakub Čech - upozorňuje na nešvary v Prostějově (přístup k informacím, střet zájmů, řidičské průkazy v Konici, upozornění na sexuální obtěžování na stavebním úřadě)
Petr Třešňák - vychovává autistické dítě, kniha Děti úplňku
Michal Velíšek - zastal se dívky, kterou obtěžoval muž s pistolí, sám zemřel, Cena Michala Velíška nadace ADRA
Projekt Mladí Hrdinové
Pudee - skautská vedoucí, která zachránila topící se holčičku
Vendulka a Nela - skautky, které pomohly cizí paní, když si rozbila hlavu
Hela Kernerová - pomoc v Kongresovém centru začátkem války na Ukrajině
Pavel Martínek (Šmudla) - koordinace pomoci po tornádu na Jižní Moravě, příp. https://www.skaut.cz/skauti-maji-za-sebou-dva-tydny-pomoci-po-tornadu/
Zdroje k historickým hrdinům
Další zdroje k historii obecně
Skauti bez lilie (film o skautech během třetího zákazu skautingu)
Hledání lilie (film o obnově skautingu po roce 1989)
portál My jsme to nevzdali
Fokus Václava Moravce - témata, ke kterým se vyjadřují různí lidé (soudobé, možná trochu kontroverzní
Archiv skautského institutu - přehledně zpracované události vždy s krátkým vysvětlením a textem (+ spoustu odkazů na další zdroje historických materiálů - staré časopisy, Stanovy z roku 1914, blog Skautské počátky)
Blog (nejen) o prvních skautkách
příručka Skautské odkazy (tipy na didaktiku historie) - k dostání ve skautském obchodě
Národní skautské jamboree 2023