Vyzkoušej aktivitu z Národního skautského jamboree 2023! Program pro oddíl, kde si účastníci v jednoduché pohybové hře postupně zažijí jednotlivá období 20. století. Společně pak skládají za sebe jednotlivé události z historie skautingu a pomocí historických pramenů se snaží dopátrat příběhu vybraných osobností. Rozvíjí si tak schopnost hledat souvislosti a vyhledávat informace v textu nebo obrázku. #Národní skautské jamboree #NSJ

Výchovný cíl:  Účastníci dokáží říct, jakými obdobími skauting prošel, a vyjmenovat některé důležité události. Účastníci se seznámí s příběhy inspirativních osob. Účastníci si vyzkouší s pracovat s historickými prameny a seznámí se s některými zdroji, odkud čerpáme historické informace (soudní spisy, fotografie, předměty, ...).
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 1/32 Příběh skautingu
    • Přečtu si nebo poslechnu příběh o tom, jak vznikl skauting ve světě i u nás a jak se poté skauting ve 20. století u nás vyvíjel. Vysvětlím, kdo založil skauting ve světě i u nás, proč vznikl a proč byl u nás zakázán.
    • Kdo založil skauting ve světě:
    • U nás:
    • Proč vznikl:
    • Proč a kdy byl zakázán:
  • 2/43 Časová osa
    • Časová osa. Vytvořím časovou osu, do níž zaznamenám nejdůležitější události, které ovlivnily český skauting. Jednu vyberu a popíšu ji družině podrobněji.
    • Skautská osobnost. Vyberu si skautskou osobnost, která mě něčím zaujme, a zjistím o ní co nejvíce informací, které následně povyprávím své družině.

Pomůcky a materiál

  • vytištěná 1 sada 30 událostí z světové, české a skautské historie (v příloze)
  • vytištěná 1 sada 6 osudů hrdinů rozdělených do 6-7 informací (v příloze)
  • věty k jednotlivým řešením, správná řešení pro vedoucího (v příloze)
  • 30 kolíčků
  • několik menších papírků, kdyby některý účastník chtěl dopsat událost
  • každý účastník zápisník a psací potřebu

Obsah programu

Skládání časové osy (20 minut)

Oddíl má za úkol získat všechny kartičky z pole. Kartička se buď týká nějaké události nebo nějaké osobnosti. Během hry (nezávisle na fázích) se v hracím poli může nacházet vždy max. 10 hráčů. Hra má několik fází  (vyhlašovaných vedoucím i s letopočty). Každá fáze představuje jedno historické období, podle toho se mění jejich délka. Každá kartička má barvu podle toho, do které fáze spadá. Hráči mohou v dané fázi sbírat jen ty kartičky, které do této fáze náleží, nebo ty z předchozích fází. Pokud vezmou špatnou kartičku a zjistí to až poté, co odejdou z pole (když ještě jsou v poli, tak si jí vymění), tak jí odevzdávají vedoucímu, oddíl už jí nemůže získat zpět. V některých fázích mohou být účastníci nějak omezeni podle historického kontextu.

1. fáze - před první světovou válkou - bez omezení 

2. fáze - 1. sv. válka - účastníci se musí plížit, jinak je vedoucí pošle zpět a do pole musí jít někdo jiný

3. fáze - první republika - bez omezení

4. fáze - 2. sv. válka -  účastníci se musí plížit, jinak je vedoucí pošle zpět a do pole jde někdo jiný. Vedoucí sedí zády k poli, pravidelně se otačí neb když slyší nějaký zvuk. Když vedoucí vidí kohokoliv v poli se pohybovat, vrací ho zpět a do pole jde někdo jiný.

5. fáze - 1945-1948 - 0,5 minuty bez omezení; 1948-1968 - Vedoucí sedí zády k území s kartičkami, otočí se, buď když někoho slyší mluvit (nebo dělat moc velký hluk) nebo po nějakém časovém úseku. Kdykoliv se otočí, musí všichni, kdo jsou právě v poli, ztuhnout a nehýbat se. Pokud vedoucí vidí někoho se pohybovat, posílá ho ven z pole a do pole jde někdo jiný. Pohybovat se ale mohou normálně.

6. fáze - komunismus - 70. a 80. léta - vedoucí sedí zády k území s kartičkami, otočí se, buď když někoho slyší mluvit (nebo dělat moc velký hluk) nebo po nějakém časovém úseku. Kdykoliv se otočí, musí všichni, kdo jsou právě v poli, ztuhnout a nehýbat se. Pokud vedoucí vidí někoho se pohybovat, posílá ho ven z pole a do pole jde někdo jiný.

7. fáze - 90. léta, současnost - bez omezení

Během této hry (když zrovna neběhají)

Když někdo získal kartu s událostí (A5, je na ní název události, historický pramen a otázka, na kterou by mělo být možné odpovědět pomocí historického pramene), připevní jí kolíčkem na časovou osu (v závislosti na tom, zda se odehrála před nebo po jiných událostech), pokud je v poli mnoho lidí, v mezidobí samostatně odpovídá na otázku/plní úkol na kartičce. 

Když někdo získal kartu s materiálem o osobnosti (A7, jen s historickým pramenem), snaží se zjistit, ke které osobnosti jeho kartička patří a najít ostatní se stejnou osobností, pokud je v poli hodně lidí, pomocí jednotlivých pramenů se snaží ve skupině odpovědět na otázku týkající se dané osobnosti

Po skončení hry mají účastníci čas na domluvu, jaká událost je z daného období nejdůležitější, na složení skupinek k osobnostem a zkonstruování příběhu osobnosti.

Kontrola časové osy (15 minut)

Vedoucí projde společně se všemi dětmi časovou osu. Nejprve se otočí kartičky a zkontroluje se pořadí - kartičky mají na druhé straně písmenka, která by měla vytvořit větu "CICERO HISTORIA MAGISTRA VITAE EST." (Historie je učitelkou života; Cicero byl římský básník, politik a především řečník). Poté se postupně zastavujeme u jednotlivých časových období podle hry výše.

Účastníci, kteří mají kartičky z daného období, se snaží “své” období představit ostatním (za cca 1-2 min.). U období, se kterým je spojena některá osobnost (všechny materiály s ní související mají na sobě flek stejné barvy jako text daného období), skupinka představí ostatním příběh, který odvodila.

Měli by odpovědět na otázky ze stezky (položí je vedoucí)

  • Kdo založil skauting ve světě?
  • Kdo založil skauting u nás?
  • Proč vznikl? (1. fáze)
  • Proč byl zakázán? (fáze s nacisty, komunisty)

Reflexe

Zopakování událostí

Každý účastník se postaví k události, 

  • která je podle něj důležitá a všichni by si jí měli pamatovat?
  • kterou by si chtěl zapamatovat/zjistit o ní víc?
  • která ho zaujala a chce jí znova vypíchnout?

(otázky čte vedoucí)

Pokud někdo chce sdílet proč mu právě toto přijde důležité, může.

Blízko osy leží prázdné lístečky - účastníci na ně mohou dopsat událost, která podle nich na ose chybí.

Reflexe osobností a pohybové hry

Krátké zamyšlení v tichu každý sám, mohou si psát do zápisníku, vedoucí čte otázky.

  • Jaké pro vás bylo, že jste při hře měli omezenou možnost pohybu? Jak se asi museli cítit lidé, kteří v těch epochách doopravdy žili a byli nějak omezeni?
  • Jaké mohly být pocity osob, o kterých jsme mluvili? Proč myslíte, že zareagovaly tak, jak zareagovaly?

Metodické poznámky

Hodí se, když pohybovou hru vedou dva vedoucí. Jeden hlídá čas a čte fáze, druhý kontroluje účastníky v poli.

Je možné aktivitu prodloužit nebo rozdělit na dvě části a věnovat se jak jednotlivým událostem nebo osobnostem více do hloubky. Časovou osu je také možné vyvěsit jako doplněk např. na táboře, se správnými odpověďmi na otázky z druhé strany.

Je možné vybrat vlastní osobnost (např. z vašeho oddílu nebo regionu). Zajímavá by byla určitě i aktivita, kde by materiály dohledávali sami účastníci.

Další nápady na historické hrdiny

Václav Havel - Jak se brouk stal prezidentem? 

Štěpán Trochta

Eduard Marek - Hroznýš

atentát na Heydricha - Vladimír Petřek/sestry Fafkovy, Novákovi, Vosmíkovi, Strnadovi, … 

Arnaud Beltrame - vyměnil sebe za ženu drženou jako rukojmí teroristou

Malala Jusúf

Zdeněk Ježek - Muskwa

Josef Toufar

Soudobí hrdinové

skautka se skinheadem - demonstrace proti migraci, Brno 2015

Tienanmen Tank Man - muž, který se postavil tankům, Peking 1989

Jakub Čech - upozorňuje na nešvary v Prostějově (přístup k informacím, střet zájmů, řidičské průkazy v Konici, upozornění na sexuální obtěžování na stavebním úřadě)

Petr Třešňák - vychovává autistické dítě, kniha Děti úplňku

Michal Velíšek - zastal se dívky, kterou obtěžoval muž s pistolí, sám zemřel, Cena Michala Velíška nadace ADRA

Projekt Mladí Hrdinové 

Pudee - skautská vedoucí, která zachránila topící se holčičku

Vendulka a Nela - skautky, které pomohly cizí paní, když si rozbila hlavu

Hela Kernerová - pomoc v Kongresovém centru začátkem války na Ukrajině

Pavel Martínek (Šmudla) - koordinace pomoci po tornádu na Jižní Moravě, příp. https://www.skaut.cz/skauti-maji-za-sebou-dva-tydny-pomoci-po-tornadu/ 

 

Zdroje k historickým hrdinům

Skautské časopisy 

Neznámí hrdinové 

  • Pavel Taussig
  • Vladimír Petřek (kněz, který ukrýval parašutisty v kostele sv.Cyrila a Metoděje)
  • František Soukal (14 let, Pražské povstání)
  • Leopold Farber Hurvínek (skaut, spojka protinacistického, proti násilnostem na Němcích během odsunu, poté zapojen do protikomunistického odboje)

Paměť národa

Hrdinové války 

  • Rudolf Forman (otec Miloše Formana, vězněn nacistickým režimem, kde zůstal silný a snažil se být oporou ostatním)

Další zdroje k historii obecně

Skauti bez lilie (film o skautech během třetího zákazu skautingu)

Hledání lilie (film o obnově skautingu po roce 1989)

portál My jsme to nevzdali

Fokus Václava Moravce - témata, ke kterým se vyjadřují různí lidé (soudobé, možná trochu kontroverzní

Archiv skautského institutu - přehledně zpracované události vždy s krátkým vysvětlením a textem (+ spoustu odkazů na další zdroje historických materiálů - staré časopisy, Stanovy z roku 1914, blog Skautské počátky)

Blog (nejen) o prvních skautkách

příručka Skautské odkazy (tipy na didaktiku historie) - k dostání ve skautském obchodě

 

Zdroje

Národní skautské jamboree 2023