Kdyby se touto prostou Kiplingovou větou řídil každý, dějiny by byly napsány úplně jinak a jinak by se žilo i nyní. Jak daleko může zajít lidská nesnášenlivost, zloba, nenávist?

Výchovný cíl:  Účastník ví, co obnáší/vyžaduje kamarádství a jak jej rozvíjet, udržet, ale i ukončit. U účastníka jsou rozvíjeny hodnoty jako věrné a oddané přátelství, statečnost, hrdinství.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

  • foťák

Symbolický rámec (Motivace)

Program navazuje na příběh Dagmar Lieblové, který si můžete přečíst zde.

Obsah programu

Následující program se zaměřuje na rozvíjení hodnot (vzájemná rovnocennost, úcta, respekt) prostřednictvím tématu holocaustu, o kterém družiny zjistí podrobnější informace ve svém okolí a následně je odprezentují. Skládá se ze tří částí: motivační, pátrací a reflektivní. Hlavní programová fáze se odehrává v kolektivu družin (může se tedy opakovat), první a poslední fázi lze realizovat společně, např. v rámci oddílovek. Je při ní zapotřebí spolupráce rádců s vůdcem oddílu či jiným činovníkem, který program připravuje a garantuje.

1. část - motivační

Přečtěte dětem příběh o paní Lieblové nebo jim pusťte rozhlasovou nahrávku. Poté se zeptejte, zdali příběhu porozuměly, co jim z vyprávění utkvělo, jaké momenty jimi nejvíce hýbaly. Pokuste se i s dětmi vcítit do Dagmar Lieblové a společně vyvodit to, jak ona sama musela vnímat válečné období. A jak by tuto dobu vnímaly samotné děti? Srovnejte ji se současností – použivejte co nejkonkrétnější příklady, aby děti měly jasnou představu a mohly se tak do situace lépe vcítit (např. co mohou dělat dnes a co by mohly dělat např. jako Židé během války). Následně rozveďte téma z hlediska znalostí. Krátce povyprávějte, co se s Židy a Romy před válkou a během ní dělo, proč se to dělo a jak. Jako užitečný zdroj těchto informací využijte např. web → holocaust.cz

2. část - pátrací

Vyhlaste družinám pátrací akci ve vaší či blízké obci a v rámci družinových podniků je pošlete do knihovny, synagogy, židovského hřbitova, muzea, k informačním panelům, k památníkům, k místním pamětníkům nebo odborníkům, aby získaly informace a poskládaly tak příběh o místních obětech, lokalitách či budovách, které jsou s holocaustem spojeny. Práce s regionálními (místními) historickými motivy lépe umožňuje porozumět daným tématům. Ve velkých městech mohou děti narazit např. na „kameny zmizelých“ (→ bit.ly/kamenZ), v Brně lze navštívit muzeum romské kultury (→ rommuz.cz), v jiných městech sběrné a koncentrační tábory (Terezín, Svatobořice,…).

Provedení je variabilní, můžete každou družinu poslat na jiné místo v jiný den (během družinovek), nebo všechny naráz v rámci družinové výpravy. Pokud skautujete na vesnici, kde nelze využít tohoto tématu, vypravte se společně do většího města. Družiny pak následně odprezentují např. kolik obyvatel z okolí bylo deportováno do vyhlazovacích táborů, kolik z nich přežilo a kde po válce skončili, jak se rodiny jmenovaly, kde před válkou žily a čím se živily. Družiny mohou promítnout fotky památníků a pamětních cedulí, případně míst, kde se konaly hromadné odsuny či ukázat okopírované protižidovské a protiromské vyhlášky nebo novinové články podněcující nesnášenlivost. Možností je spousta a každé místo může nabídnout něco jiného, proto je důležité, aby se garant programu zorientoval v možnostech a družinám tak poradil/určil směr. Na tento prostředek se dívejte i z hlediska mediální gramotnosti – vyhledávání a interpretace informací. Nezapomeňte například na to, že každá informace má svůj zdroj. 

Ačkoliv se může zdát, že stěžejní je v programu samotné bádání, rozhodně bychom neměli vynechat následnou společnou reflexi, neboť teprve v ní leží hlubší porozumnění tématu a jeho vstřebávání.

Reflexe

3. část - reflektivní

Společně si vyslechněte, co družiny zjistily, o jakých osudech lidí se dozvěděly a jakým způsobem. Následně uzavřete příběh holocaustu.

Poté položte dětem otázku: Bylo na těchto příbězích něco špatně? Co konkrétně? Připomeňte dětem motto aktivity z Knihy džunglí a nechejte je vysvětlit, co znamená. Jaká jiná máme náboženství kromě židovského a které další národnosti a etnika kromě Romů existují? Co se píše hned na začátku v Listině základních práv a svobod?

Poté přejděte do přítomnosti, položte dětem otázku, zdali se s projevy nenávisti k ostatním někde setkaly a kde to konkrétně bylo. Zkuste s dětmi přijít na to, co se s tím dá dělat.

Neveselé téma ovšem uzavřete optimisticky. To, co děti vypátraly, byla historie, a pokud budou mít oči otevřené, budou se v této problematice důsledně angažovat, budou zastávat postoj lásky a úcty k druhým, tak se historie opakovat nemusí.

Zdroje

Aktivita z časopisu Skauting 12/2018.
Autor: Štěpán Káňa - Káně