Jaké myšlenky kolovaly v hlavách vězňů? Jak vnímali svůj osud? Úkolem hráčů je přenést text básně do svého zápisníku.

Výchovný cíl:  Účastníci aktivity budou rozvíjet své paměťové a komunikační dovednosti.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

  • vytištěná báseň Lubora Šušlíka To už chybí humor – epos pankrácký, část III. (ke stažení zde, III. část tvoří poslední dvě strany)
  • pomůcky k připevnění básně na vhodné místo
  • pro každou skupinu zápisník a tužku

Obsah programu

Oddíl či družinu rozdělíme do několika menších skupin. Ve vymezeném prostoru (zahrada, louka, část lesa) je v dálce od místa, kde skupiny stojí, umístěna na papíře báseň (vytištěná větším písmem). Skupiny stojí na stejné úrovni, zde mají také připraveny psací potřeby. Cílem skupiny je v co nejkratším čase přenést text básně do svého zápisníku, aniž by zápisník či jiné papíry přenášely. K dispozici mají pouze svou paměť. Na trase může být vždy jen jeden z týmu. Původní báseň musí zůstat ležet tam, kde je. Vyhrává tým, který text přenese nejrychleji a bez chyb.

Reflexe

Báseň si společně přečteme. Jak na nás působí? Kde se vzala? (Může být součástí zapamatování – název, text, autor básně). Víte něco o jejím autorovi? Co vězeň/autor pravděpodobně prožíval, když ji skládal? Zeptejte se také na strategii přenosu básně v týmu, co by případně mohl tým pro příště vylepšit, aby přenos proběhl rychleji?

Zeptáme se skautů, jak je možné, že v takovém prostředí mohli lidé tvořit, kde vzali sílu, inspirace nebo i materiál? (vyhledej si předem podložené odpovědi).

Myšlenka: Tvoření (ať už poezie, skládání písní, kresby, hraní divadla či psaní deníku) byl způsob, jak se vyrovnávat s každodenním utrpením a hroznými životními podmínkami v táborech. V tvorbě nacházeli lidé útěchu a naději. Je to zároveň důkaz lidství, člověk zubožený k smrti a zbavený veškeré úcty je stále schopen vytvářet vyšší hodnoty. Spousta dochovaných děl v sobě nese osobní reflexi neštěstí, ale často i veselejších chvilek, které bylo možno prožít.

Poznámka: Je škoda nevyužít k této aktivitě kreativní formu reflexe. Vhodná je společná kresba či malba suchým pastelem na větší formát balícího papíru. Skupiny vytvoří na základě myšlenek a emocí obraz, který je necháme interpretovat. Porovnáme vyjádření abstraktní a konkrétní. Na závěr můžeme připravit několik dalších výtvorů (básní, kreseb), které pocházejí od autorů vězněných v koncentračních táborech.

Metodické poznámky

Varianta: Báseň nemusí hráči zapisovat, ale stačí si ji zapamatovat v týmu. To znamená, že si hráči báseň rozfázují na menší úseky veršů, které si mezi sebou rozdělí. Pokud jsou si jisti, že báseň společně zpaměti správně odříkají přidělené osobě (pomocník organizátora, který drží kontrolní text básně před sebou), vydají se k ní recitovat. Na zvládnutí úkolů mají celkem tři pokusy.

Zdroje

Program je součástí metodiky Skautský odkaz, kterou pro Skautský institut sestavil Michal Bureš - Bumerang & kol.

Příručka Skautský odkaz je praktický rádce pro práci s tématy historie skautingu a myšlenkových základů junáctví. Celou si ji můžeš stáhnout zde.