Pátrání ve stopách módního průmyslu od obchodních řetězců až k asijským velkovýrobnám. Dokument ukazuje, že takováto nadprodukce je dlouhodobě neudržitelná, hazarduje se zdravím lidí a neúměrně plýtvá zdroji celé planety. Příběhem nás provede estonská módní návrhářka Reta Ausová, která se zabývá upcyklací, tj. využitím materiálu z přebytečných výrobků k vytvoření produktů vyšší hodnoty. Tato aktivita vede k zamyšlení se nad činností, která má dopad na přírodu – nákup oblečení.
2. stupeň skautské stezky; úkol č. 50 šetrné chování/jiné využití
PC, dataprojektor, promítací plátno (lze nahradit bílou zdí), flipchart, flipchartové papíry, fixy
Přílohy:
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „vědomostní/tipovací dotazník“ 20 minut |
ICEBREAK |
DOTAZNÍK – příloha č. 1 |
2 |
TELEVIZNÍ VÝUKA „film „Co se nenosí“ s českými titulky 60 minut |
NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ |
Pohodlně se usaďte a užijte si film Co se nenosí. |
3 |
SKUPINOVÁ „reflexe“ 30 minut |
DISKUSE |
Po shlédnutí filmu řízená diskuse a hledání odpovědí na otázky. Při diskusi můžeme použít flipchart. Jaké jsou výhody, nevýhody a hrozby rychlé módy? Změníš u sebe něco po tomto programu? |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
|||||||||||||||
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „vědomostní/tipovací dotazník“ 20 minut |
ICEBREAK |
Soutěžit může každý sám, nebo skupina – tj. každý si zapisuje, na závěr se vyhodnotí počet bodů a odmění výherce s nejvyšším počtem bodů. |
|||||||||||||||
2 |
TELEVIZNÍ VÝUKA „film „Co se nenosí“ s českými titulky 60 minut |
NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ |
FILM CO SE NENOSÍ |
|||||||||||||||
3 |
SKUPINOVÁ „reflexe“ 30 minut |
DISKUSE |
Účastníky rozdělíme na 3 skupiny, které se střídají u 3 flipchartových papírů rozmístěných po prostoru. Každý flipchartový papír nese jeden znak, který hledáme – VÝHODY / NEVÝHODY / HROZBY. Každá skupina začíná u jednoho flipchartového papíru a po určitém časovém úseku (např. 5 minut) se po směru hodinových ručiček přesune k dalšímu flipchartovému papíru. Přečtou si, co napsala předchozí skupina a doplní další nové myšlenky. Pokud je tam již něco řečeno, nezaznamenává se podruhé, pouze se může udělat vedle čárka na důkaz, že s tím souhlasí. Po uplynutí dalšího časového úseku se skupina posune k dalšímu flipchartovému papíru, kde si opět přečte předchozí myšlenky a zaznamená nové. Na závěr organizátor vyzve tvůrce myšlenek, aby vždy přečetli či vysvětlili napsané. Takto se projdou všechny tři flipchartové papíry.
Dále může navazovat další otázka pro celou skupinu: Změníš u sebe něco, po tomto programu? |
Člověk v tísni, Kateřina Gabrielová, Člověk v tísni – Rozvojovka
film v rámci projektu Jeden svět na školách: https://www.jsns.cz/lekce/15741-co-se-nenosi#film
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.