Většina dětí žije v rodinách s oběma rodiči nebo alespoň s jedním z nich. Každý člen rodiny se podílí na jejím fungování. Svým jednáním přispívá. atmosféře vztahů mezi členy rodiny. Rodiče se snaží zabezpečit rodinu materiálně a vychovat dobře své děti. Model soužití v rodině, ve které děti vyrostly, si často přenáší do nového partnerského vztahu v dospělém věku. Každá rodina prožívá příjemné i měna příjemné chvíle. Vytvořte i vy rodiny a prožijte spolu rodinným životem několik dnů. Lidé v rodině si vzájemně pomáhají, jsou oporou jeden druhému. Rodiče nesou zodpovědnost za jednání svých nezletilých dětí.

Výchovný cíl:  Účastníci si uvědomí hodnotu mezilidských vztahů, důležitost komunikace, společenského chování a řešení problémových situací.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ Věk 8.-9. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

Kartičky s problémovými situacemi (z textu), vizitky, papír A3 pro každou skupinu, psací potřeby. 

Obsah programu

Utvoření rodin: Vytvořte skupiny maximálně pětičlenné. Rozdělte si role: otec, matka a děti (1-3). Otec s matkou se dohodnou na společném příjmení. Vytvořte si vizitky, na kterých bude uvedeno jméno, příjemní a role v rodině, např. Jan Dvořák - syn, Lenka Dvořáková - matka. Vizitky noste viditelně připevněné. 

Identifikace: Nakreslete na papír formátu A3 velké slunce s jednoduchými paprsky, na papír nahoru doprostřed napiště příjmení rodiny. 
Společně se zamyslete na napište dovnitř slunce, co vás - členy rodiny - spojuje (zájmy, záliby, členství na táboře, společná třída..). Uveďte co nejvíc příkladů. Potom si každý vyberte jiný paprsek a mimo slunce napište, čím jste v rodině vyjímeční. Pokud některý člen váhá s odpověďmi, smí ostatní pomoci radou. Uveťe opět co nejvíce možných odpovědí, např. já jediná umím uvařit pudink, jsem krajský přeborník v tenise, měl jsem zlomenou nohu, nosím brýle, navštívila jsem Francii apod. 

Návrh jídleníčku: Vaše rodina pojede na týdenní tuzemskou dovolenou.  Máte zaplacený pobyt a stravu. Vedoucí hotelu vám nabízí možnost navrhnout vlastní jídelníček. Společně navrhněte snídaně, obědy a večeře na sedm dnů. První den budete cestovat, proto nepište snídani a poslední den odjíždíte, proto vynechte večeři. Vedoucí rozdá nevyplněné jídelní lístky, viz příloha. Rodiny se podepíší a po společné domluvě začnou vyplňovat jídla. 
Doplnněné jídelníčky vystavte. Mohou si je kromě ostatních rodin přečíst také kuchařky z tábora (školní jídelny). 

Volný čas: Na dovolené máte spoustu volného času. Popřemýšlejte, jak ho může vaše rodina strávit. Navrhněte a společně realizujte zábavné činnosti pro volný čas rodiny. Můžete se domluvit s jinou rodinou a volný čas si užít ve větší skupině. 

Práva a povinnosti, rozdělené povinností: O dětských právech se mluví stále častěji. Naše republika přijala Úmluvu o právech dítěte v roce 1993. Připojili jsme se tak k dalším státům, ve kterých jsou zabezpečena práva dětí. Seznamte děti s jejich právy. Dítě má právo na: jméno, rodinu, státní příslušnost, ochranu zdraví, životní úroveň, která zajistí jeho rozvoj, vyslovovat své názory ve věcech, které se ho týkají, soukromí, pokojné shromažďování, ochranu před týráním a zanedbáváním. 
Ovšem práva nelze prosazovat na úkor práv jiného. Práva dospělých jsou vymezena v Listině základních práv a svobod. 
Rozdělte si povinnosti ve vaší rodině. Dohodněte se, které činnosti budou vykonávat jednotliví členové, např. kdo bude prostírat stůl, uklízet, stlát apod. Porovnejte povinnosti a vykonávané práce ve vašich skutečných rodinách. Uveďte výčtem, jaké povinnosti mají ve vašich rodinách děti. V rodině, ve které se její členové o povinnost dokážou podělit, mají více času na společnou zábavu, rozhovory aj. 

Problémové situace: Napište na lístky různé problémové situace, které mohou nastat v rodinném životě. Zástupce každé rodiny si vylosuje jeden lístek, ve své rodině přečte ostatním problém. Společně o něm diskutujte, řekněte, jak byste situaci řešili, a připravte scénku, ve které ukážete možné řešení ostatním rodinám. Každá rodina předvede svou scénku. Diváci z ostatních rodin se mohou k předvedenému problému vyjádřit, komentovat, ho, navrhnout další řešení. 
Problémové situace: dítě rodičům lže, dítě se špatně učí, dítě si přeje např. mobilní telefn, ale rodiče mu ho nechtějí (nemohou) koupit, rodiče zakazují dítěti kamarádit se s konkrétní osobou, rodiče se hádají, jeden z rodičů kouří, rodičům se nelíbí účes nebo oblekání dítěte, rodiče nechtějí dítěti povolit piercing, rodiče hodně pracují a nemají čas se věnovat dětem, rodiče dítě neustále kontrolují. 
K návrhům řešení problémových situací by se měli vyjádřit také dospělí lidé zastoupení psychologem, výchovným poradcem nebo vedoucími tábora. 

Reflexe

Působení rodin můžete prodloužit a doplnit o řadu dalších aktivit. Záleží jen na vaší nápadivosti a tvořivosti. Zejména řešení problémových situací se dá velmi vhodně vytěžit z výchovného hlediska i pro utváření dobré party. Ostýchavé a bázllivé děti budou mít ve své táborové rodině zázemí, děti se lépe poznají a společné prožitky upevní fiktivní rodinná pouta. Rodiny mohou mezi sebou soutěžit, v dalších aktivitách zase spolupracovat. 

Bezpečnost

Respektujte reálnou rodinu, nechtějte po účastnících, ať říkají, jak je to u nich doma, zejména dejte pozor na děti z neúplných rodin. 

Zdroje

Skautská metodika Můj domov