I v dnešní době chodí do oddílů mnoho dětí s různými, více či méně zřejmými handicapy. Jejich přítomnost pro nás je zajímavou zkušeností. Dozvídáme se díky nim mnoho nového. Vyzkoušejte si rolovou hru, která vám toto téma přiblíží.

Výchovný cíl:  Účastníci vidí v příběhu konkrétní příklady slibu a zákona. Účastníci vnímají péči o vztahy v oddíle jako jeden ze způsobů jejich naplňování. Účastníci zažijí a vnímají běžné oddílové situace s ohledem na handicapy, které se mezi dětmi běžně vyskytují.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

  • šátek
  • kartičky s rolemi - najdete zde

Symbolický rámec (Motivace)

Oddílovou schůzku uveďte příběhem Zdeňka Zeleného - Kádi. Celý příběh o Zdeňku Zeleném si přečtěte zde

Položte dětem otázku, zdali vidí v příběhu konkrétní příklady naplňování skautského slibu a zákona a které to jsou. Zkuste Káďu charakterizovat co nejvíce přídavnými jmény (vlastnostmi). Pokud si děti nevzpomenou na období oddílu Tetřevi, připomeňte jim ho a nezapomeňte jej rozebrat z pohledu skautských hodnot. 

Obsah programu

Poté se členů zeptejte, zda mají zkušenost s kamarádem s nějakým handicapem a jaká ta zkušenost je. Následuje rolová hra, ve které se děti vžijí do postavy, již jim určíte losem. (Pokud by se někomu aktivity příčily, alternativou je pasivní pozorování ostatních.) Potřebovat budete kartičky s různými rolemi (viz Pomůcky a materiál), například: „Neslyšíš úplně dobře. Potřebuješ, aby lidi zřetelně vyslovovali, nešeptali a aby na tebe nemluvilo víc lidí najednou. / Máš potíže se čtením“ Dvě třetiny účastníků dostanou kartičky s podobnými omezeními; ostatní pak instrukci „Chovej se jako obyčejně (žádná role).  Vysvětlete, že cílem je zkusit si představit a zažít, co mohou různé potíže obnášet. Ve chvíli, kdy jsou role rozdané a jasné, pokračujte ve schůzce cca 30 minut jednou či dvěma běžnými aktivitami. Ideálně ať jsou trochu rozdílné a vyniknou při nich různé typy rolí.

Reflexe

Aby si děti z programu něco odnesly, je nezbytné společné zkušenosti pojmenovat.

Můžete se ptát: 

  • Komu se dařilo chovat se podle své role? Jak jste se v ní cítili?
  • Projevila se vaše role navenek; pokud ano, jak?
  • Zažil někdo v rámci své role, že se k němu chovali ostatní tak, jak potřeboval?
  • Všimli jste si, že někdo může potřebovat pomoc? Jak jste zjišťovali, jak pomoci a pomohli jste?
  • Co bylo nejtěžší? 

Možná jsme zjistili, že různí lidé se ve stejné roli chovali různě. Možná si někdo sám řekl o pomoc a někdo ne… Můžeme se vrátit na začátek schůzky, k tomu, koho známe s nějakým handicapem. Zjistili jsme dnes něco, co nám může pomoci v kontaktu s někým se specifickými potřebami?

Každý z nás něco potřebuje. Pokud máme mezi sebou důvěru, můžeme se o tom pobavit. Co každý z nás potřebuje, aby se v naší družině a v našem oddíle cítil dobře? A co pro to můžeme udělat?

Bezpečnost

Dobře zvažte situaci ve svém oddíle s ohledem na konkrétní členy a jejich handicapy. Pokud ve vztahu ke specifickým potřebám konkrétního člena panuje napětí, může tato aktivita oddílovému duchu (či nějakému skautovi či skautce) nejen pomoci, ale i ublížit.

Zdroje

Aktivita z časopisu Skauting 10/2018.
Autor: Štěpán Káňa - Káně
Ve spolupráci s odborem Skauting pro všechny, který podporuje oddíly v rozvoji podmínek pro děti se specifickými potřebami.