Simulační hra inspirovaná příběhem bratra Hroznýše, na které si vyzkoušíte, jak nezbytné jsou v každé době vztahy opřené o důvěru, vzájemnou pomoc a věrnost.

Výchovný cíl:  Účastník ví, co obnáší/vyžaduje kamarádství a jak jej rozvíjet, udržet, ale i ukončit. Upevňují si hodnoty jako věrné a oddané kamarádství a statečnost v nevšední situaci.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

  • každý si přinese fotku kamaráda nebo příbuzného, ideálně ne z oddílu
  • rozhlasová nahrávka / příběh Hroznýše
  • žluté pásky
  • obálky

Symbolický rámec (Motivace)

Program navazuje na příběh Hroznýše, který si můžete přečíst zde.

Obsah programu

O kamarádech a kamarádství

Posaďte se s účastníky do kroužku a nechte každého v krátkosti představit kamaráda nebo blízkého z rodiny (mohou si vybrat), jehož fotku přinesli. Pro následující diskuzi mohou osoby na fotografiích sloužit jako konkrétní příklady, zkuste však povídání vést spíše v obecné rovině. Zaměřte se na to, jaké vlastnosti kamarádi mají. Co pro samotné děti kamarádství znamená? Jak vzniká? Za jakých okolností může skončit? Co znamená odpouštět kamarádům a co všechno jim lze odpustit? Je možné kamarádit nejen s vrstevníkem, ale i s výrazně starším či mladším člověkem? Čím lze kamarádské vztahy udržovat? A jak dlouho trvají? Jaké body skautského zákona jsou spojeny s kamarádstvím? V závěru vyberte od dětí fotografie a poznamenejte si, komu která fotografie patří.

Hroznýšův příběh

Pusťte účastníkům rozhlasovou nahrávku nebo jim přečtěte Hroznýšův životní příběh. Je dechberoucí, inspirující a plný motivů, které se dají využít při výchově. Akcentujte pomoc Židům během války. Hroznýš říká, že pomoc pronásledovaným lidem byla jeho skautskou povinností a že měl mezi Židy kamarády. Zkuste následně s účastníky popsat jeho charakter, jeho pozitivní vlastnosti.

V roce 2038

U následujícího simulačního programu je důležitá především atmosféra, se kterou budete pracovat. Zkuste ji vytvořit co nejvěrohodněji, tak, aby nepůsobila na účastníky programu směšně. Vzbudit byste ji měli po klidnějším programu (např. po Hroznýšově příběhu). Použijte působivé rekvizity (vytvořte nahrávku rozhlasu), využijte externí (pro děti neznámé) pomocníky (třeba oldskauty ze střediska).

Přeneste se nějakým symbolickým úkonem (např. každý udělá krok vpřed) do budoucnosti, konkrétně do roku 2038. Je vyhlášena občanská válka, k moci se dostalo křídlo radikálů, kteří neuznávají demokratické principy řízení společnosti a chtějí vybudovat nové pořádky. Tito samovládci vyhlásili, že každý, kdo s nimi nebude souhlasit, půjde do vězení. Na černé listině se přitom ocitli i kamarádi účastníků z fotografií (toto se mohou dozvědět třeba z oné nahrávky). Nyní nastala jedinečná příležitost, kdy účastníci mohou své blízké (které symbolizují fotografie) ochránit před vězením.

Po okolí klubovny (k různým domům s adresami) pomocníci roznesou obálky s fotografiemi kamarádů, adresu si poznačí a před začátkem programu ji sdělí tomu účastníkovi, ke kterému dotyčný kamarád patří. A protože je vyhlášen zákaz pohybu ve městě, v ulicích se pohybují hlídky (pomocníků-oldskautů), označené žlutou páskou.

Úkolem je nepozorovaně se dostat k dané adrese, vzít obálku s fotografií kamaráda a s ní se zase nepozorovaně vrátit zpět do klubovny. Jedině tak kamaráda ochrání. Pokud se hlídka dotkne hráče, doprovodí jej zpět do klubovny a hráč hraje odznovu. Pokud u sebe přechovává fotografii, musí ji vydat hlídce, která ji vrátí zpět na adresu a sám je na krátkou dobu (5 min) uvězněn v klubovně. Hru časově omezte (třeba na 1 hodinu).

Už v rámci samotné hry se hráčů zeptejte, zdali jsou ochotni ochránit kamarády. Nechte je rozhodnout. Pokud by to z různého důvodu odmítli, přejděte na pozměněnou reflexi.

 

Reflexe

Vystupte z rolí (učiňte krok vzad) a důrazně účastníkům řekněte, že se zase ocitají v současnosti.

Nejdříve je nechte popsat jejich emoce, pocity a zážitky, které během hry měli a zrekapitulujte celý program (co, kdo, kdy, kde a jak). Proč se rozhodli kamarády ochránit a jaké faktory hrály roli při rozhodování? Jaké vlastnosti se u nich projevily? Co pro účastníky znamená hrdinství a jak jej vnímají u sebe? A to i když třeba úkol nesplnili?

Shrňte na základě předchozích otázek a odpovědí pojem věrný a oddaný kamarád v kontextu simulace (vlastnosti, chování, postoje). Jak jinak se může věrnost a oddanost promítnout – třeba v současnosti? Může vůbec takováto situace někdy nastat, anebo je to fikce? Je něčím věrnost a oddanost omezená a kde jsou pak její hranice? Jaká historická období jsou podobná situaci z roku 2038 a jak na hráče tato období působí?

Na závěr vraťte všem fotografie kamarádů a znovu připomeňte, že hra skončila a že se nyní opět nacházejí v současnosti, kde nikomu takovéto nebezpečí nehrozí.

Bezpečnost

Během programu pamatujte na psychickou bezpečnost dětí, ideálně vyčleňte k 1–2 dětem známé vedoucí, kteří budou mít tyto záležitosti na starost. Účastníci by měli vědět, že mohou kdykoli hru přerušit a najít u těchto lidí útočiště.

Zdroje

Aktivita z časopisu Skauting 2/2019.
Autor: Štěpán Káňa - Káně