Aktivita přináší účastníkům a účastnicím základní informace o různých způsobech získávání elektrické energie. Ve skupinkách uvažují nad výhodami a nevýhodami jednotlivých způsobů a následně se snaží přesvědčit ostatní skupinky právě o jim přiřazeném způsobu. V průběhu této skupinové diskuze hledají, pokládají a vyvracejí argumenty a zároveň si tak ukotvují vlastní názory.

Výchovný cíl: 

-Účastníci a účastnice srovnají výhody a nevýhody různých zdrojů energie.

-Účastníci a účastnice si uvědomují propojení světa prostřednictvím energetických

zdrojů.

-Účastníci a účastnice dokáží kriticky nahlížet na závislost spotřebitelů na zdrojích

a na postavení spotřebitelů v chudých zemích.

Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 2. stupeň. Komunikace mezi lidmi: Zdůvodnění

Pomůcky a materiál

  • texty (Příloha 1) – jeden do skupinky
  • papírky se symboly – podle počtu účastníků a účastnic ve skupině
  • velké papíry
  • fixy

Obsah programu

Doba trvání aktivity je 90 minut.

Postup

  • Nejprve uveďte účastníky a účastnice do tématu: Ve svém životě jsme závislí na mnoha věcech. Jednou z nich je energie, protože ovlivňuje kvalitu našeho života a dává možnost rozvoje naší společnosti. Jaké druhy výroby energie znáte? Nápady a odpovědi účastníků a účastnic sepište pod sebe na tabuli.
  • Vysvětlete účastníkům a účastnicím, že každý z nich nyní dostane tři hlasovací body, a siceve formě čárky k danému druhu energie. Položte otázku: Které z druhů energie si podle vás nejsnáze mohou dovolit chudé země? Po hlasování vyzvěte účastníky a účastnice, ať svou volbu zdůvodní.
  • Před aktivitou si připravte tolik papírků, kolik je účastníků a účastnice ve skupině. Účastníky a účastnice budou později pracovat v pěti skupinkách (podle pěti druhů energií –jaderná, větrná, vodní, fosilní, sluneční), a proto vymyslete pět různých symbolů a na každý papírek nakreslete vždy jeden symbol (např. při 20 účastnicích budete mít čtyři trojúhelníčky, čtyři kolečka, čtyři slunce, čtyři kapky, čtyři spirály). Každý účastník a účastnice si vybere jeden papírek se symbolem. Prozatím účastníky a účastnice nerozdělujte do skupinek.
  • Prozraďte účastníkům a účastnicím, co znamená jejich symbol a jakým druhem výroby energie se nyní budou zabývat. Každý z účastníků a účastnic má pět minut na to, aby si vytvořil vlastní T-graf (nakreslené „T“, které vytvoří dva sloupečky) na téma „výhody a nevýhody mé výroby energie“. Každý účastník a účastnice napíše T-graf k energii, kterou si vytáhl na lístečku.
  • Účastníci a účastnice se stejnými symboly vytvoří skupinku. Rozdejte do každé skupinky fixy a velký papír, na který účastníci a účastnice nakreslí jeden velký T-graf. Každá skupinka si určí dva „zapisovatele“ – zapisovatele výhod a zapisovatele nevýhod. Požádejte účastníky a účastnice v každé skupince, aby si mezi sebou sdělili nápady ze svých T-grafů a zapisovatelé je přepsali na velký papír.
  • Rozdejte každé skupince příslušný text k jejímu druhu energie (Příloha 1). Pokud se vám texty zdají dlouhé, můžete je předem rozstříhat dle odstavců a zadat k přečtení každému ze skupinky jen jeden či dva odstavce. S touto svou částí pak každý účastník a účastnice seznámí ostatní členy skupinky. Pokud je délka textu pro vaše účastníky a účastnice optimální, nechte každého účastníka a účastnice ve skupince přečíst celý text a podtrhávat nové výhody a nevýhody výroby dané energie. Skupinka poté prodiskutuje nové výhody a nevýhody a zapisovatelé je doplní na velký papír. Pro odlišení známých a nových informací budou zapisovatelé používat jinou barvu fixu. Dalším úkolem každé skupinky je připravit si prezentaci o svém druhu získávání energie, a to ve formě „obhajoby“ (propagace jejich energie). Znamená to, že budou představovat pouze výhody. Zadejte časový limit na přípravu.
  • Prezentující skupina pomocí T-grafu postupně představí jednotlivé přednosti „své“ energie. Doporučte účastníkům a účastnicím, aby sloupec nevýhod šikovně zakryli (například přes něj přelepili papír). Po prezentaci vyzvěte členy ostatních skupinek, aby na základě svých zkušeností a textů navrhli a doplnili zápory výroby dané energie, např.: „Nesouhlasíme s názorem, že solární zdroje energie neuvolňují žádné emise, protože se musí započítat také emise při výrobě a likvidaci panelů.“ V případě, že prezentující skupina již má stejnou nevýhodu napsanou ve svém T-grafu, přizná to. Pokud nemá a nedokáže zmíněnou nevýhodu vyvrátit, připíše ji do sloupce nevýhod.
  • Povzbuďte účastníky a účastnice, aby jak v „obhajobách“, tak během „oponování“ uvažovali z různých hledisek:
    • ekonomického (např. Stojí to za to?)
    • sociálního (Jak to ovlivní život lidí v bezprostřední blízkosti?)
    • politického (Kdo o tom rozhoduje? Kdo to může ovlivnit?)
    • environmentálního (Jaké bude poškození přírody?)
  • Korigujte správnost argumentů
  • Po prezentacích položte celé skupině otázky: Co je všem druhům energie společné? V čem se obecně liší? Proč je energetická otázka globální? (např. znečištění ovzduší, neobnovitelnost zdrojů, závislost na dodavateli)
  • Vraťte se k úvodní otázce o tom, které z energií jsou vhodné pro chudé země a proč. Určete ve třídě pět míst, ke každé energii jedno, požádejte účastníky a účastnice, ať se rozmístí podle svého úsudku k té energii, která je podle nich vhodná pro chudé země. Nechejte chvíli na rozmyšlenou. Účastníky a účastnice svou volbu zdůvodní. Přispějte následujícími otázkami do diskuse: Které druhy energií svým charakterem vyvolávají nejvíc závislost spotřebitelů (zemí i lidí) na dodavateli energie? Jak může být tato závislost zneužita? Znáte nějaký takový příklad? Které zdroje dávají lidem možnost, aby si je mohli vybudovat v rámci obce (možnost decentralizace)? Můžete s účastníky a účastnicemi reflektovat způsob práce s předběžnými otázkami a textem. Kolik výhod a nevýhod jste sami vymysleli? Vymysleli jste i nějaké výhody či nevýhody, které se v textu neobjevily?
  • Účastníkům a účastnicím můžete zadat následující úkol: Představte si, že jste starostou obce a chcete zahájit diskusi rady vesnice, odkud budou obyvatelé brát energii. Napište půlstránkový text jako písemnou podobu proslovu před radou obce na téma: „Jaké informace budou zásadní pro rozhodování, odkud brát energii pro obec? Který druh energie bych upřednostnil/a já a proč?“ Ve vašem rozhodování hrají roli náklady na (ne)existující rozvodnou síť, decentralizovaný či centralizovaný zdroj, vliv zdroje na bezprostřední okolí atd. S tímto úkolem můžete pracovat hned po aktivitě nebo jej nechat k vypracování na doma.

Poznámky

Aktivita nezpracovává všechny druhy energie, např. nevěnuje se geotermální energii a biomase, jejíž využití je velice různorodé.

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství: 3. Udržitelný život

INFOBOX

Mezi kritéria, která se berou mimo jiné v potaz při porovnávání různých zdrojů, patří analýza životního cyklu neboli LCA (z anglického Life Cycle Assesment). Metodika LCA spočívá v ohodnocení vybraného objektu od způsobu jeho výroby přes provoz až po likvidaci na konci životnowww.czech.eco-energy.info/asp – úspory energie a obnovitelné zdroje energie v odborném vzdělávání

Jaderná energie:

www.hnutiduha.cz – webová stránka ekologické organizace Hnutí DUHA, např. Meze jaderného optimismu: proč není jaderná energetika řešením energetických problémů (2005)

www.jaderna-energie.cz – informační portál o jaderné energii

Vodní a tepelné elektrárny:

www.vodni-tepelne-elektrarny.cz

Větrná energie:

www.csve.cz/cz/clanky/myty-a-fakta-o-vetrnych-elektrarnach/69

– Česká společnost pro větrnou energii

www.stop-vetrnikum.webz.cz – Větrné elektrárny – pochybnosti o ekologické a ekonomické návratnosti

Solární energie:

www.solarni-energie.info – informační portál o solární energii a jejím využití sti. V oblasti energetických zdrojů se LCA zaměřuje na energetickou náročnost tohoto cyklu, a dokáže tak vypočítat poměr energie vynaložené a získané. V reakci na obavy z globálního oteplování začalo hodnocení LCA brát v potaz i emise CO2. Mezi další zajímavé aspekty patří problematika tzv. externích nákladů. Ta vypočítává skutečnou cenu 1 kWh s ohledem na zátěž životního prostředí, zdraví obyvatel, rizika havárií, likvidace elektráren atd. Metodika je stále ve vývoji, a proto lze najít na internetu rozdílné hodnoty.

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi, zkopírováno z: - www.hnutiduha.cz - www.vodni-tepelne-elektrarny.cz - www.csve.cz/cz/clanky/myty-a-fakta-o-vetrnych-elektrarnach/69 - Česká společnost pro větrnou energii - www.stop-vetrnikum.webz.cz – Větrné elektrárny – pochybnosti o ekologické a ekonomické návratnosti - www.solarni-energie.info

Autor

Skauti NaZemi